close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: te lage oliedruk

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: ET3J4 (KFU)

Onlangs koppakking vervangen ivm uitwendige olielekkage.
Mede vervangen: waterpomp, distributie-set, olie en oliefilter.
Nadien probleem dat met regelmaat een waarschuwingspiep te horen is icm melding oliedruk te laag.
Met name op te roepen door bijv. aan te komen rijden en gas los, zodat motor net iets verder terugvalt in toeren als stationair.
Geeft dan ook storing op sensor nokkenas verstelling: waarde te laag.
Nogmaals oliefilter vervangen en opnieuw (vanaf koude motor) inleerprocedure gasklep.
Geen verbetering, dus oliedruk gecontroleerd op/via aansluiting oliedrukschakelaar net onder het filter: bij 1000 tpm zou dit minimaal 2.25 bar moeten zijn, maar we komen niet verder als 1.4 bar.
Bij 2000 tpm voorgeschreven 4.25, maar is 3 bar
Bij 4000 tpm 5, geeft 4.6 bar.
We vermoeden dat er toch ergens een olie-kanaaltje verstopt is geraakt?
Iemand een idee?

Geplaatst door

hans4074 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volgens mij zijn er problemen als je geen originele oliefilter gebruikt.
er zijn al een aantal topics hier over, gebruik even de zoek functie!

Wij zijn Peugeot ER dus.........., maar er zijn inmiddels 2 originele filters ingegaan (ond.deel nr. 1109 Z1)

hans4074 0
badge

16 jaar

heb je een wit of een oranje filter gehad?

harry4203 2465
badge vip badge

16 jaar

wit

hans4074 0
badge

16 jaar

[quote]Geeft dan ook storing op sensor nokkenas verstelling: waarde te laag.[/quote]
pernament ? of tijdelijk? staat er ook bij defect op afstand ?

waarschijnlijk is de achterste nokkenas ingelopen in de lagers.ook is mogelijk dat de boring van de nokkenasversteller ovaal (goed kijken)
laatst ditzelfde probleem gehad . moest toen cilinderkop vervangen

doppie 0
badge

16 jaar

[quote=citroënmonteurtje][quote]Geeft dan ook storing op sensor nokkenas verstelling: waarde te laag.[/quote]
pernament ? of tijdelijk? staat er ook bij defect op afstand ?[/quote]
Het is een permanente storing, maar valt wél te wissen.
Storing komt pas weer terug als waarschuwings piepje en melding oliedruk komt.
Sensor al gewisseld, maar beredenering van deze storing is eigenlijk logisch icm. te lage oliedruk.

hans4074 0
badge

16 jaar

[quote=doppie]waarschijnlijk is de achterste nokkenas ingelopen in de lagers.ook is mogelijk dat de boring van de nokkenasversteller ovaal (goed kijken)
laatst ditzelfde probleem gehad . moest toen cilinderkop vervangen[/quote]
Hmmm......Zou kunnen natuurlijk, en soms moet je niet al te veel willen verklaren, maar kan in dit geval geen link leggen naar de vervangen koppaking en het nadien opgetreden probleem?

hans4074 0
badge

16 jaar

[quote=hans4074][quote=citroënmonteurtje][quote]Geeft dan ook storing op sensor nokkenas verstelling: waarde te laag.[/quote]
pernament ? of tijdelijk? staat er ook bij defect op afstand ?[/quote]
Het is een permanente storing, maar valt wél te wissen.
Storing komt pas weer terug als waarschuwings piepje en melding oliedruk komt.
Sensor al gewisseld, maar beredenering van deze storing is eigenlijk logisch icm. te lage oliedruk.[/quote]
toevallig geen sterretje er voor bij Citroën wil dit wel voorkomen, dit duit op een onechte fout, en is de sensor niet defect waarschijnlijk dan zoek in software update's. wat zegt jullie technisch specialist ? of hoe dat bij peugot heet ? (denk het zelfde)


edit


heb je al eens een Forté Motor Flush er in gedaan

Als je de nokkenaskeerring te ver is de cilinderkop tikt kan het zijn dat de nokkenasverstelling niet goed werkt omdat deze dat een gaatje afdicht. Het probleem met de oliedruk ik daar niet aan koppelen maar het is het proberen waard.

206gti 0
badge

16 jaar

Even een update: oliepomp gedemonteerd en gecontroleerd op vuile zeef en/of inwendig vuil door pakking-resten......niets gevonden.
Toch maar weer begonnen met deel voor deel demonteren van de kop. Na het losnemen van de beide nokkenas lagerdeksels kwamen er 2 beschadigde nokkenassen uit en de nokkenas-lagervlakken van beide deksels en cilinderkop zijn ook behoorlijk beschadigd.
Verdere demontage van de cilinderkop heeft geen montage fouten opgeleverd.
Ook geen overtollig pakkingmateriaal tussen de lagerdeksels.
Vreemd! Andere kop is onderweg en tevens nieuwe oliepomp.

hans4074 0
badge

16 jaar

[quote=206gti]Als je de nokkenaskeerring te ver is de cilinderkop tikt kan het zijn dat de nokkenasverstelling niet goed werkt omdat deze dat een gaatje afdicht. Het probleem met de oliedruk ik daar niet aan koppelen maar het is het proberen waard.[/quote]
Zat er niet te ver in, en ook daar zat geen overmatig kit ivm. de daar lopende oliekanalen voor de versteller.
Storing van sensor nokkenasverstelling ontstaat volgens mij gewoon door de te lage oliedruk bij stationair

hans4074 0
badge

16 jaar

Gelukkig opgelost met de andere cilinderkop!
Nu bij warme motor en 1000tpm 2.5 bar oliedruk.
Storing sensor nokkenasverstelling ook verdwenen.

hans4074 0
badge

16 jaar

Hans,

Als ik het goed begrijp heb je de oliepomp en de kop vervangen.... Is de schade aan de kop niet het gevolg van een oliepomp met een te ruime passing?

Ik denk dat de storing wel is opgelost. Niet door montage van een nieuwe kop, maar volgens mij door de montage van een nieuwe oliepomp. Daarnaast is de gevolg schade hersteld door de nieuwe kop.

Ik hoor graag van je hoe jij hieropver denkt.

Groet,

Jaap

P.s. was er verschil in passing in de nieuwe pomp en de oude?

Jaap Jansen 0

16 jaar

Jaap,
Mijn volgorde in m'n update hierboven is niet helemaal correct/duidelijk.
Ik heb als eerste de oliepomp gedemonteerd en opengemaakt om zeef, plunjertje, veer en tandwielschoepjes te kunnen controleren. Hier niets aan kunnen ontdekken.
Omdat hier, in mijn beredenering, toch de oorzaak moest liggen, toch maar een nieuwe pomp besteld en opnieuw oliedruk gemeten.........oliedruk was identiek, dus te laag óók met nieuwe oliepomp!
Nadien verder gegaan met het demonteren van de cilinderkop en zodoende de ingesleten nokkenas-lagering ontdekt.
Hoe het is ontstaan is mij een raadsel. De collega die de koppakking in eerste instantie heeft vervangen geeft aan alles voor montage in de olie te hebben gezet. Oliekanalen voor de smering nokkenassen waren open.
k'Had ook niet verwacht op deze "slijtage" 1 bar oliedruk te verliezen.

hans4074 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.