close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205 gti 1.6: Te lage topsnelheid en hoog benzineverbruik

Bouwjaar: 1985

Ik heb recent een 205 gekocht. Deze auto heeft op dit moment een topsnelheid van ongeveer 150-160 (die moet toch redelijk makkelijk 180 kunnen halen?), ook bovenin (boven ca 4000 rpm) lijkt het aan vermogen te ontbreken. Na scherpe rechterbochten begint de motor even te haperen. Is het waarschijnlijk dat deze problemen worden veroorzaakt door de benzinefilter? Of is het de debietmeter (voor met name het ontbreken van vermogen)?
Tweede probleem is hoog benzineverbruik, tussen 1:6 tot 1:8, lijkt mij een beetje veel voor zo'n lichte auto. Iemand tips waar ik naar zou moeten kijken?
bvd voor tips

Geplaatst door

Roel10163 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe is de koude start? Rookt hij dan zwart?
Het verhaal van weinig vermogen bovenin lijkt op een brandstoftekort, maar door het hoge brandstofverbruik lijkt het meer op een brandstofoverschot.
Er zit bij jouw geen lambdaregeling op, dus daar kan het probleem niet zitten.
De ontsteking is daarintegen van het type dat je nog af moet stellen, dus daar kan het vermogensverlies zitten.Kontroleer je ontstekingstijdstip maar eens, en kontroleer de vacuumpot van de ontstekingsvervroeger.Als die lekt, dan rijdt hij bij hogere toeren ook niet lekker.De ontsteking wordt dan namelijk niet vervroegd.

John5711 0
badge

19 jaar

Thx voor je reactie. Start koud goed, alleen een beetje witte rook, niks raars dus. Warm start die juist moeilijker en slaat dan soms gelijk af (als die eenmaal loopt blijft die lopen). Maar ik zal het ontstekingsgedeelte eens controleren. Kan de debietmeter de oorzaak zijn dat er teveel brandstof wordt ingespoten (of beter gezegd...is het waarschijnlijk)?

Roel10163 0

19 jaar

Probeer eens een andere debietmeter, kan zijn dat er aan geknoeit is met co of de veer binnenin. Hierdoor heb je dan ook hoog verbruik. Wat ook kan, is dat de nokkenas versleten is. Heb ik zelf ook gehad met een 1.6 deze haalde toen ook maar 160/170. Vaak is het dan de nok aan tandriem kant.

205GTiGriffe 0
badge

19 jaar

john heeft gelijk maar je hebt ook kans dat je nokkenas verkeerd staat
maar daar kom je wel achter als je je ontsteking op tijd heb gezet
als nokken as verkeerd staat en ontsteking goed dan moet hij niet blijven lopen want dan verzuipt hij gelijk

ferryastrag 0

19 jaar

De nokkenas kan verkeerd staan als er onlangs iets met de distributie is gedaan. Maar het is zeker de moeite om dat even te controleren.

John5711 0
badge

19 jaar

idd john het volgt zich allemaal achter elkaar op nokken as verkeerd dan staat ook meestal de ontsteking verkeerd

ferryastrag 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.