na een stuk rijden zie ik de temp naar het rood gaan, al snel volgt op dachbord stop.
Ik stop de auto doe motorkap omhoog de ventilater liep niet, draai heelverzichting dop los van bij radiator komt olie achtige drap uit.
Kijk naar de olie peil zie dat er niet op de peil staat. het olei lampje heeft niet gebrand, de auto moeten achter laten, en wie weet hier de oorzaak van
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De olie-achtige drab komt hoogstwaarschijnlijk in het koelsysteem doordat de koppakking lekt op de bekende plek bij de TU motoren = in de voor-hoek aan distributie-zijde. Meestal gaat dit in combinatie met ook zichtbare (uitwendige) olielekkage, maar deze lek-olie kan tevens terechtkomen in het koelsysteem.
Je geeft aan dat olie niet op peil stond, maar kreeg je tijdens olie-peil controle nog wél olie aan de peilstok?
Je omschrijving is vaag, want bij olie in koelsysteem blijft deze drab ook aan dop en in de bovenzijde van de radiateur staan/hangen en zegt dus niet of het niveau in de radiateur in orde was al dan niet voorzien van olie. m.a.w. ondanks de drab.......is er wel iets van koelvloeistof in de radiateur zichtbaar? Kan zijn dat niveau te laag is en/of dat er lucht in koelsysteem zit. Dit eerst checken, eventueel bijvullen en ontluchten, uiteraard in combi met olie-niveau. Controleren of de koel-fan werkt door em bijv. even een plusje en een minnetje te geven op de juiste manier = afhankelijk van systeem. Is dit allemaal in orde, dan (laten) controleren of de koppakking , behalve op het beruchte oliekanaal, lek is, dus dat er uitlaatgassen via verbrandingsruimte in koelsysteem terecht komen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar