Hallo,
Sinds 3 maanden rijd ik nu een 306 1.9d (zonder turbo).
De topsnelheid ligt op 140 km per uur en dat vond ik in het begin al raar. Maar ik dacht dat het kwam omdat er geen turbo op zit.
Bij een peugeotdealer zeggen ze dat de topsnelheid zeker 160 km/u moet kunnen bedragen.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Auto heeft 230.000 km op de teller
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als iemand zegt dat de auto 180 kan, geloof je het dan ook? Zoek de specificaties van deze auto op en vergelijk. Bedenk ook dat de snelheidsmeter wel eens kan afwijken en dat de opgegeven waarden onder bepaalde condities zijn gemeten. Niet alles is wat het lijkt te zijn. 140 echte km/u is niet slecht voor zo'n motor.
Dat geloof ik natuurlijk niet, maar ik heb iemand gesproken met precies dezelfde auto en die kon 160. De meting heb ik gedaan met een tom tom.
In de specificaties staat ook 160. Ik heb in alle bedrijfstoestanden van de auto gemeten maar bij 140 houdt het écht op.
Volgens mij zit er op zo'n oude auto geen katalysator? Daar zou het anders misschien aan kunnen liggen dacht ik.
De koppeling grijpt ook gewoon goed aan. Zou het misschien met inspuittijdstip temaken hebben? Daar ga ik natuurlijk niet zomaar aan sleutelen.
140 is voor mij geen probleem, maar ik ben wel benieuwd naar de oorzaak van dit probleem.
13 jaar
140 Is voor een ongeblazen 306D toch wat aan de magere kant hoor , dat moet beter kunnen.
Mogelijke oorzaken:
Afwijkende bandenmaat (snelheid met GPS gecontroleerd?)
Versleten verstuivers , geeft vaak ook wat vermogensverlies.
Inderdaad, inspuittijdstip controleren kan geen kwaad, is geen werkje voor amateurs.
Slijtage motor, 230000 is op zich heel weinig voor een 1.9XUD, maar je weet niet wat er in die voorgaande 17 jaar allemaal mee gebeurd is...
Moet inderdaad beter kunnen.
Bandenmaat is origineel. Inderdaad met GPS gemeten en die is gelijk aan de snelheidsmeter op het dashboard.
Versleten verstuivers zou natuurlijk mogelijk zijn, maar dan zou de moter waarschijnlijk niet zo mooi lopen en anders weet ik niet of het normaal is om 20 km/u te verliezen.
De inspuithoeveelheid is afstelbaar maar die bout is gesealed dus daar is nooit aan gebeund. Tijdstip zou dus een goede optie zijn maar lijkt me toch sterk.
Hoe valt dit te controleren?
13 jaar
Dat zou ik bij een dieselspcialist laten controleren, het is wel zelf te doen maar er zijn speciale spullen voor nodig.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar