Peugeot 106: temparatuurmeter in het rood

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel

Hallo, ik ben in het bezit van een peugot 106, diesel. Ik heb deze auto nog maar net en gebruik hem voor woon- werkverkeer. Toen ik hem gekocht had merkte ik dat de kachel het niet deed. De ventilator blaast wel maar krijg geen warmte. Een week later bleef mijn motor ventilator doordraaien nadat ik de motor had uitgezet. Heb het stekertje eruit gehaald er weer in gedaan en de ventilator stopte, en ook had ik ineens weer een warme kachel. Na 1 dag was de kachel er weer mee gestopt en nu heb ik het probleem erbij dat de temparatuur hoog oploopt. Mijn meter wordt rood en bij "file"rijden kwam er rook onder de motorkap vandaan. Ik ben gestopt, tenminste de auto sloeg af en starten lukte niet. Toen de motor weer afgekoeld was kon ik gelukkig weer even doorrijden maar weer werd de temparatuur te hoog. Ik heb ook de indruk dat de ventilator niet draait. Ik heb de motor vandaag een tijdje stilstaand stationair laten lopen en toen werd de temparatuur niet te hoog. Als ik de dop losdraaide waar de koelvloeistof in gaat kwam er wel flink rook vanaf. Heb niet veel verstand van auto's maar ben wel heel geinteresseerd om dit probleem misschien zelf met hulp te diagnostiseren. Wie kan mij helpen bij dit probleem tot een oplossing te komen.

Astrid1962

Geplaatst door Astrid1962 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

Klinkt alsof je niet genoeg koelvloeistof in je motor hebt, dan word ie warm.

Teneerste moet je even kijken of je koelvloeistof genoeg erin hebt, jij zegt dat er rook uit kwam, dat is stoom van de koelvloeistof uit je blok. Dat is allemaal verdampt, je moet 'm netjes bijvullen tot het MAX-teken. Daarna moet je nog even kijken of het erin zakt, als dat gebeurt moet blijven bijvullen tot ie op MAX-teken blijft hangen.

Nou, als je dat gedaan hebt ben je alweer een stukje verder, nu je vaatje vol is moet je eens rondkijken bij de motor. Als je het er zo uit ziet lopen heb je je lek snel gevonden.

Als je niets eraan ziet kan het zo zijn dat tijdens het rijden je auto lekt, dan denk ik dat je waterpomp kapot is, die pompt al die koelvloeistof rond in je motorblok, dus ook de verwarming in, en als ie dat niet doet dan is ie stuk. Als de waterpomp kapot is blijft je koelvloeistof stilstaan dus in je motor en radiateur, in de radiateur koelt 't af door de wind als je rijdt, en door je waterpomp komt dat water weer in je blok en gaat dat heetgeworden water in de radiateur om af te koelen.


Ik zou ook even kijken of de slangen voor de verwarming wel goed zijn, zit er nergens een lekje of zit er eentje dubbelgeknikt ofzo.

Als je het niet aan de buitenkant kan vinden, maar daar ben je nog niet hoor, dan kan het je koppakking zijn, dat wil weleens bij de 106, maar dit is een diesel dus dat hoeft niet perse.


Ik hoor het wel,

Marco

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Misschien moet je eerst eens beginnen om het koelsysteem op de juiste manier te vullen en te ontluchten.

Astrid1962 (0), 14 jaar geleden

Ik ga morgen weer eens goed kijken. Hoe kan ik ontluchten? Vind het heel fijn dat ik een reactie heb gekregen, bedankt alvast. To be continued!

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoe kan ik ontluchten? Misschien stiekum een boertje laten, of..................?

Je moet eigenlijk iets hoogs hebben wat lekvrij op het reservoir gezet kan worden. De dealer heeft hiervoor een speciale vultrechter. De bedoeling is, dat het koelwater-nivo in die vultrechter tijdens ontluchten hoger staat dan de rest van het koelsysteem met name hoger dan de kachelradiateur in het dashboard!! Er zit op de bovenzijde van de gewone radiateur een ontlucht-nippel, en aan de achterzijde van de motor lopen 2 (kachel)slangen het interieur in, waarvan op de bovenste van de 2 een plastic ontluchtschroefje zit.
Bedoeling is, dat je beide ontluchtpunten opent en wacht totdat er koelvloeistof uit loopt, daarna nippels sluiten.
Nu laat je de motor warmdraaien met gevulde vultrechter erop tot en met aanslaan van de koelfan. Net vóór de openingsfase van de thermostaat zal het water in het reservoir iets stijgen om vervolgens na openen van de thermostaat weer iets te zakken. Eenmaal de fan aan dan mogen er eigenlijk geen luchtbellen meer omhoog borrelen in de vultrechter. Blijven er luchtbellen komen, of loopt HALVERWEGE het warmdraaien het koelvloeistof-nivo extreem omhoog en loopt het over uit de vultrechter, dan motor uit en mag je verder met zoeken naar deze oorzaak. Het kan dan bijv. een thermostaat zijn die niet opengaat, maar kan ook duiden op teveel drukopbouw in koelsysteem door bijv. een lekke kop-pakking. Als de motortemp. te hoog oploopt, dus in rood, zonder dat de koelfan aanslaat, moet je de oorzaak van het niet aanslaan zien op te sporen. Het warm draaien van de motor mag gerust op een toerental van 2000 tot 3000rpm.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.