Ik heb een probleempje.
De temperatuurmeter komt niet boven de 72ºC.
Ik denk, hmmm, de thermostaat opent niet. Ik in pan op vuur gezet. En netjes geheel geopend bij ca. 90ºC. Sluit ook netjes weer.
Thermometer maar in expansievat.
De sensor op het expansievat stuurt volgens mij de fan aan en doet dit al bij 90ºC. (1e vraag:) Is dit de goede temperatuur om aan te slaan. Is het niet zo dat 90ºC de juiste bedrijfstemeperatuur is en dat pas ergens rond de 110 de fan aan zou moeten slaan? Dit zou betekenen dat deze sensor kapot is toch? (2e vraag dus)
Stel dat de temperatuur bij de thermostaat (hier zit de sensor voor de temperatuurmeter op het dashboard) wel 90ºC is, maar dat de sensor niet goed meet en 70ºC aangeeft. Dan zou deze vervangen moeten worden.
OK, ik sta open voor alle discussie. Verder een prima auto hoor.
Emile
Steenwijk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De sensor voor de ventilator zit in de radiateur, de motortemperatuur moet tussen de 85 en 90 graden liggen de ventilator slaat in bij 95 graden lage snelheid en 102 hoge snelheid
Ik denk dat de temperatuursensor van de meter te laag aangeeft en dat de thermostaat te vroeg open gaat.
vervang de thermostaat,de pakking en eventueel het zwart plastic huis waar de thermostaat in zit. Het huis wordt naar verloop van tijd wel eens krom en of hard waardoor er naderhand lekkages kunnen optreden.
Zit er toevallig airco op de auto ?
hier hoeft helemaal niks vervangen te worden.........volstrekt normale waarden, de meter op je daschbord is slechts ter indicatie...en kan indd iets afwijken.
de fan slaat mooi op de juiste temperatuur aan, en de bedrijfstemperatuur is ook goed.
kortom....niks aan doen.
als het goed is zit er een thermostaat in van 82 graden..
Arie ik weet niet waar je die 82 graden vandaan hebt want volgens mij zit er in de turbo een 85 graden thermostaat.
Volgens serv.box is het 83 graden. Mijn ervaring met de thermostaten van peugeot is dat naarmate ze ouder worden ze steeds eerder open gaan. Het duurt dan langer voor je motor op temperatuur is en de bedrijfs temperatuur kan ook lager zijn. Als je pech hebt dan slaan ze op een gegeven gewoon dicht met een warm lopende motor tot gevolg. Dat laatste gebeurt niet vaak. Als je er toch aan bezig bent zou ik hem gewoon vervangen. Het is geen duur onderdeel. Misschien dat de meter als gevolg van een afwijkende sensor of slechte massa o.id. niet precies aangeeft maar dat lijkt mij niet zo heel belangrijk.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar