Bij deze auto liep de temperatuur soms te hoog op zodat de auto een melding gaf op het dashbord.
Hiervoor hebben we de thermostaat vernieuwd en vervolgens heeft de klant een paar weken en ongeveer 1500 km zonder problemen gereden.
Toen kreeg hij echter precies hetzelfde probleem en hebben we na wat zoekwerk opnieuw de thermostaat vernieuwd.
Hierna heeft de geschiedenis zich herhaald en heeft hij dus weer een paar weken en ongeveer 1500 km gereden zonder problemen maar nu staat de auto weer terug met hetzelfde probleem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of de fan aanslaat en dat de thermoschakelaar op de radiateur in orde is?
Kijk ook even naar de dop van koelreservoir, als hier een kleine lekkage in zit gaat de auto ook koken.
Hoi Peter, inderdaad, de fan schakelt op tijd in en weer uit. Het probleem is niet zozeer dat de motor gaat koken maar tijdens het rijden zie je de temperatuur oplopen en weer terugzakken. Dit doet hij zowiezo maar hij loopt steeds verder op tot boven de 100 graden en dan geeft de auto een geluidsignaal en een waarschuwingslampje, meteen daarna zakt de temperatuur weer maar 2 minuten later doet hij dit weer. Hij verliest op dat moment nog geen koelvloeistof en er zit ook geen lucht in het systeem.
Koppakking lek komt niet vaak voor bij NFU, maar het kan wel. Je verhaal heeft veel overeenkomst met een soortgelijk NFU geval bij ons in de werkplaats. Daar bleek uiteindelijk toch de koppakking lek. Geconstateerd d.m.v. snuffeltest.
Ik ga er vanavond aan verder en houd jullie op de hoogte.
Het kan natuurlijk ook een circulatieprobleem zijn, schoep waterpomp niet lekker vast op het asje, verstopping in radiateur...
Ga eens na na of de lagesnelheid van de koelvin het wel doet. Kan zijn dat alleen de hogesnelheid het nog doet. Relais? Voorschakelweerstand voor lagesnelheid?
capaciteitstest van het koelsysteem al uitgevoerd
de motor warm draaien tot ventilator inslaat
dan op toeren draaien 2000 a 3000 toeren en kijken hoe lang het duurt tot ventilator weer uitslaat
indien het te lang duurt kan je met temp meter kijken of de temp nog stijgt en er een probleem is in de doorstroming
hierbij kan je ook kijken of koppakking defect is
door indien de ventilator aanslaat druk op het systeem te zetten dit is de hoogste druk
nu moet de druk enkel zakken met zakken temperatuur en later oplopen tot max ingestelde druk toen ventilator insloeg
als de druk verder oploopt is koppakking de boosdoener
Klant is vorige week teruggeweest om te vertellen dat zijn probleem is opgelost. We hebben een week of 5 geleden de koppakking vernieuwd en aan de oude pakking was op het eerste gezicht niks te zien. Het was een stalen pakking met meerdere lagen, deze hebben we van elkaar gepeuterd en toen konden we zien dan 1 van de binnenste lagen een scheurtje had. Dit liep niet direct naar de verbrandingsruimte dus daarom heb ik even afgewacht wat de auto ging doen voordat ik hier de oplossing plaatste.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar