auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot J5 1990: Temperatuur veel te hoog

Bouwjaar: 1990, Transmissie: Handgeschakeld

Peugeot J5 Camper, Benzine uit 1990

Dashboad verwarming deed niets meer. Naar garage, er zat vuil in de leiding. Beetje aan gerommeld, deed het weer. Zij gaven aan dat koelvloeistof wel aan vervanging toe was. Spoel de boel eens goed door, daarna nieuwe koelvloeistof. Ik zei, kunnen jullie dit doen? Telefoon gaat "je koppakking is lek". Helaas. OK, laat maar repareren. Nieuwe koppakking, nieuwe waterpomp, schakelaar gemaakt voor radiatorfan, hij vond dat deze te laat aansloeg, nieuwe vloeistoffen.

Anyway, het was winter en we reden er toch niet mee. Paar maanden later, wij lekker rijden. Maar nu wordt de motor veel te heet. Binnen 5 minuten rijden op 90 gragen, loopt daarna door tot 115 of 120, rode waarschuwingslamp gaat dan ook aan. Tot op dat moment nog nooit last mee gehad, motor bleef altijd goed koel.

Garage zegt dat wellicht de cilinderbussen lekken, waardoor valse lucht de koeling verhinderd. Ik geloof dit niet zo, moter geeft nog steeds goed vermogen, olie is niet vervuild.

Heb een nieuwe radiator ingezet, om te kijken of dit zou helpen. Wel iets maar niet genoeg.
Slangen van en naar motorblok worden loeiheet, kan ze amper aanraken. Zowel aan- als afvoer gelijke temperatuur. Nieuwe radiator wordt egaal warm. ventilator draait. Toch alles te heet. Reparatie cilinderbussen is een heftige en prijzige reparatie, en overigens zonder garantie dat dit het probleem is en/of oplost.

Wat is wijsheid? Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn? We stellen je ideëen zeer op prijs.

.

Geplaatst door

EdoVS (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De boel is goed ontlucht , thermostaat is ook vervangen ?

Sorry, vergeten te melden, thermostaat is er even uit gehaald om goed te testen. Ontluchting: ik heb mijn best gedaan, er zit boven een Ontluchting slang. Daar komt alleen nog koelvloeistof uit, geen lucht meer....

EdoVS 0

3 jaar

Is hij ook daadwerkelijk zo heet , koelvloeistof moet er haast uit spuiten zo te lezen, met verzakte cilinderbussen heb je ook druk opbouw in je koelsysteem en koelwaterverlies .

Is echt heet. Nog tips of ervaring hoe optimaal te ontluchten? Ik zie geen andere ontluchtingspunten....

EdoVS 0

3 jaar

alles nogmaals doorgespoeld. koelvloeistof 3liter er in, motor draaien en verwarming vol aan, koelvloeistof bijvullen, ontluchting open laten. helemaal gevuld met koelvloeistof, totaal 9liter. rithje gemaakt, alles helaas weer bloedheet. heeft niets geholpen dus. wat nu nog?

EdoVS 0

3 jaar

Je koelvloeistof laten testen op aanwezigheid van verbrandinggassen , als de bussen te laag zouden liggen komen er verbrandinggassen in je koelwater.

bij deze j5 zitten er verschillende ontluchtinhs nippels deze moet je wel allemaal openen.
in ieder geval zit er een op de waterpomp of in de buurt en e kachel slang heeft er een.
en dan zit er nog een volgens mij ook daar in de buurt.
als deze niet open gezet zijn blijft daar lucht zitten en dan loopt hij zo warm.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

3 jaar

Hi Jan, ik zie eigenlijk nergens ontluchtingsnippels.
heb even een video gemaakt, kan je meekijken.... https://youtu.be/y4MiB2wtNkI
ik ben benieuwd!

EdoVS 0

3 jaar

Waarom zit er geen stekker op je thermocontact in de radiateur ?

garagist heeft schakelaar gemaakt voor radiatorfan, vond dat deze pas te laat aansloeg. nu dus handmatig knop op dashboard. niet blij mee, maar dat is nu van later zorg...

EdoVS 0

3 jaar

je hebt gelijk ik heb niet goed gelezen ik ging van een diesel uit.
dit is een 2l benzine.
als de cilinder bussenlekken verlies je koelvloeistof en dan wordt hij warm.
zo kunnen dat ze bij demonteren van de kop de bussen iets mee gekomen zijn.
maar dan loopt niet binnen zo snelle tijd zo warm.

groetjes jan

jan T 155
badge vip badge

3 jaar

Sorry dat ik nog niets gepost heb. Druk geweest met werk. We hebben nog geen oplossing gevonden. Ik hou jullie op de hoogte.

EdoVS 0

3 jaar

zo, daar ben ik weer... we hebben alles nog eens nagelopen en nu een nieuwe infrarood temperatuurmeter.
we hebben 10 minuten gereden, na een minuut of 5 is de motor op 90 graden, na een minuut of 7 gaat het rode lampje aan.
zie ook youtube https://www.youtube.com/watch?v=vQMd0EQW..., met excuses voor de matige videokwaliteit.

wat valt op? de onderste slang naar de radiator blijft koud....

wat kan het zijn?
1. verstopping in het motorblok, kan ik niet zelf openen en bekijken;
2. de nieuwe waterpomp doet het toch niet, na wat research besloten deze niet zelf er af te halen, aangezien het motorblok dan ondersteund moet worden. wordt mij te ingewikkeld;
3. de onderste slang moet vervangen worden. ga ik doen, kan ik zelf en is betaalbaar;
4. ?????

nog andere ideeen of tips?

EdoVS 0

3 jaar

je schrijft in eerste instantie dat de aan en afvoer van de motor beide goed warm worden en dat de radiateur egaal warm wordt. nu zeg je van niet. wat is het nu? ook moet je denk ik niet afdwalen in allerlei andere oorzaken, als de auto goed was voor de reparatie van de koppakking is er iets mis gegaan. verkeerde pakking wellicht? vuil in de motor gekomen door onzorgvuldig werken?

@harry4203 correct, scherp gelezen. ik schrijf het juist zo op als ik het ervaar. oorspronkelijk, toen alles heel heet werd, was na langer rijden. Nu was na kort rijden en na koude start. ik vermoed als ik nu langer had gereden, dat uiteindelijk de onderslang ook wel heet zou worden.

EdoVS 0

3 jaar

OK, tijd voor de volgende stap. Welke betrouwbare en revaren professional kan je aanraden om deze puzzel definitief op te lossen? Omgeving Winschoten.Tips mogen ook per PB. Bij voorbaat dank!

EdoVS 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.