Peugeot 206 1.4 automaat uit 2002.
Temperatuur meter schiet omhoog. STOP signaal gaat aan
Fan slaat aan.
Dan gaat de meter weer naar 90 graden en lijkt er niets aan de hand.
Bij de volgende stop weer hetzelfde
Thermostaat is vervangen en was kapot. Koelsysteem is doorgespoeld. Koelvloeistof is ververst.
Probleem is er nog.
Graag uw reactie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe snel na start v/d motor schit de meter omhoog?
Is de kvs sensor doorgemeten?
Wat wordt bedoeld met "bij volgende stop"?
Het gebeurt als de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan elke keer als je wat langer stil staat, flie, verkeerslicht, schiet de meter omhoog. Alsof de thermostaat niet of te laat opent. Dat was het dus niet.
7 jaar
Probeer eens de fan permanent aan te sturen. Blijft de temperatuur dan wel goed?
@Siem Bijman. Kun je ook zeggen wat de snelste manier daarvoor is? Sensor bij het thermostaathuis? Ik wil niet het computersysteem om zeep helpen met doorverbindingen namelijk
7 jaar
Kan je de stekker van de fan niet loshalen? Dan daar een aparte voeding op zetten, die je kunt schakelen. Dus dat de fan continu gaat draaien als je de schakelaar aan zet. Als je dan even een klein ritje doet en dan stationair laat draaien zet je de fan aan bij 90 gragen en als de temperatuur dan niet verder oploopt weet je dat het in de aansturing van de fan zit.
Onder de relaiskast ( BM 34 ) links naast de accu zit het voedingsrelais ( 1500 ) van de automatische fan .( zie tekening )
Haal de stekker los en zet op aansluiting 3 van de stekker de accuspanning ( zet wel even een zekering van ongeveer 30 Amp er bij tussen ivm mogelijke kortsluiting )
Indien de fan draait , controleer dan de grote zekering nummer MF1 welke aan de onderzijde van die zelfde relaiskast zit . Kast iets omhoog halen om erbij te kunnen .( grote vierkante blokjes op de tekening ) . Dit is de voeding van het relais 1500 .
@ Siem en Rene Als de fan draaiend gehouden wordt, gaat de temperatuur niet erg omhoog. Wat zegt dat?
7 jaar
Dat de thermoschakelaar op de radiateur niet(op tijd) inslaat en fan gaat niet draaien.Vervangen is het beste.
7 jaar
Koelvloeistofsensor en thermoschakelaar op de radiateur en de thermostaat vervangen. Fan slaat aan bij 90 graden op de meter. Probleem is er nog. Wat nu? Koppakking? Waterpomp? Koelvloeistof blijft op peil zo te zien
7 jaar
Is dit probleem opgelost??
Lastige bij deze motoren is het feit dat deze meerdere temperatuur sensoren heeft.
De groene boven op het thermostaathuis is enkel voor de ECU (niet voor het dashboard).
De bruine tussen thermostaat en radiateur, deze schakelt de ventilator achter de radiateur in zodra de temperatuur op loopt. Ventilator gaat ook lopen zodra je de stekker los neemt en auto "op contact" zet.
Onder het thermostaathuis zit nog een derde sensor, blauw in de cilinderkop geschroefd.
Deze geeft de temperatuur naar het dashboard. En er zit een thermoschakelaar in!!
Waarschijnlijk is deze gecombineerde sensor het probleem.
Sensor werkt goed maar de thermo-schakelaar schakelt reeds bij te lage temperatuur.
Hierdoor gaat de meter van normaal plotseling naar max met rode lampjes erbij....
5 jaar
Allereest., dank u voor het voledige antwoord.Nee., probleem is nog niet opgelost. Die laatste sensor ga ik nu vervangen
5 jaar
Heb exact het zelfde probleem, was benieuwd of u JohnyW het opgelost heeft?
Mvg Maikel
5 jaar
Niet opgelost. Waterpomp, koppakking, thermostaat, alle vindbare sensoren en relais en het plastic ding links op de cilinderkop vervangen. Het resultaat is dat het steeds vaker gebeurt. Op FB en diverse garages weten ze het ook niet. OBD geeft niks aan. Als u het weet. Graag
5 jaar
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk bleek het de warmtewisselaar van de automaat te zijn, deze was grotendeels verstopt geraakt doordat de vorige eigenaar een lekstop-middel bij de koelvloeistof had gedaan. Het gevolg is dat de doorstroming door deze warmtewisselaar en de kachel niet voldoende was om de thermostaat snel genoeg op de hoogte te brengen van de stijgende motortemperatuur. Deze temperatuur loopt dan te hoog op voordat de thermostaat eindelijk opent en de motor weer snel afkoelt, de thermostaat zich weer sluit, en het proces zich herhaalt. Met heel veel moeite heb ik de warmtewisselaar weer schoon gekregen, waarna het probleem opgelost was. Een nieuwe warmtewisselaar en het grondig reinigen van het koelsysteem is het beste.
5 jaar
Dank voor de reacties.
Die laatste had ik nog niet.
Vooralsnog is het probleem nu niet meer aanwezig nadat ik de 2 relais naast de radiateur opnieuw aangesloten heb.. Ook een tip via het net
Die relais zitten volgens mij alleen in de eerste modellen 206.
Ik rijd er 1 uit 2009. Die heeft hiermee geen problemen
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar