close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Terugduw beweging in het stuur bij ver insturen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Sinds kort heb ik last van een raar gevoel in het stuur bij ver insturen. Bijvoorbeeld op kleine rotondes moet je flink insturen en dan voel ik in het stuur dat een soort terugduwen. korte duwtjes alsof de auto weer rechtuit wil sturen. Ook hoor ik dan een licht metalig geluid. Ik heb de auto op de brug gehad en alles bij de voorwielen gecontroleerd. Er zat nergens beweging in of speling op. Ook geen vet op de aandrijfassen of zo. Wel zag ik rechtsvoor het voorwiel een soort olie onder de auto hangen. Dit zit voor de wielkas dus kan niet vanuit het wiel komen. Ook zie ik daar geen olietankje zitten, alleen de ruitensproeiertank.

Ik denk zelf dat het misschien de stuurbekrachtiging kan zijn waar de olie uit gelopen is. Is er iemand die dit probleem kent?

Geplaatst door

Walter01 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De aansluiting van de stuurbekrachtigings-slang onder op het stuurbekrachtigingreservoir wil nogal eens lekken.
Daar komt dan vermoedelijk ook dat soort olie vandaan. Conclusie: niveau van de stuurbekrachtigings olie zal tever gezakt zijn.

hans4074 0
badge

14 jaar

Het niveau van de stuurbekrachtigingsolie was inderdaad te ver gezakt. Na bijvullen is het terugduwen in het stuur bijna verdwenen. echter het licht metalig geluid is er nog steeds. Omdat ik geen garage heb zal ik moeten wachten op wat beter sleutelweer om de aansluiting op het tankje te repareren. Ondertussen blijf ik het niveau controleren en zonodig bijvullen. Wat ik me afvraag is of er nog ergens iets ontlucht zou moeten worden als het niveau zover gezakt is geweest of als het tankje los geweest is nadat ik de slangaansluiting gemaakt heb?

Walter01 0

14 jaar

Met een beetje handigheid en wat ruimte t.h.v. de aansluiting op het reservoir, kun je de fabrieksklem op z'n 2 "oortje" doorknippen met een scherpe zij-kniptang en een nwe slangklem eerst open draaien, om de slang heen doen, en de slangklem weer in elkaar draaien. Dan heb je de slang niet los te nemen van het reservoir. Maak het nadien schoon, en blijf het in de gaten houden, want een enkele keer komt het voor dat de slang lekt op zo'n beetje 10 cm vanaf het reservoir op de koppeling waar rubber overgaat is staal-leiding.
Ontluchten is een kwestie van langzaam een aantal keren stuur max. links en rechts te draaien en indien nodig vloeistof daarna op peil zetten.

hans4074 0
badge

14 jaar

Slangklem is vervangen zonder slang los te nemen. Met wat flexibele vingers en schroevendraaiers is dat goed te doen. Stuurhuis is ontlucht en reservoir bijgevuld. Hiermee is het probleem opgelost.

Walter01 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.