Ik heb een lekkende brandstofpomp. Het begon een maand of 1,5 geleden met 's ochtends na het starten 1 sec. lopen en dan afslaan.
Dit werd later ook 's avonds het geval...uiteindelijk blijkt het lucht in de brandstofleiding te zijn en komt die lucht er in via een lekkage in de brandstofpomp. Geef ik dan 's ochtends een paar pompjes met de ontluchtingspomp komt er lucht vanuit het filterhuis naar de brandstofpomp en loopt er wat diesel uit de pomp, maar dan loopt de motor wel meteen en ook gewoon goed.
Verbruik is gewoon normaal en ik zie ook geen plasjes onder de auto.
De garage heeft er naar gekeken, maar kan het niet oplossen en adviseert revisie.
Nu lijkt mij dat erg prijzig, dus ben ik benieuwd of er ander oplossingen zijn, of dingen die ik kan proberen.
Volgens de monteur komt er diesel boven uit de pomp via een soort klinknagel in een relaisblok o.i.d.
Weet iemand wat er aan de bovenzijde van deze pomp zit? En is hier iets aan te vervangen?
Hoop dat er een mooie oplossing voor is...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb een xantia gereden met de 2.1 TD. Nadat er startproblemen kwamen bleek het bij mij om lucht in de leidingen te gaan. De hard plastiek aanvoerleiding wil wel eens scheuren. Controleer ook die. En verder las ik over slijtage van een de ingaande asjes. Daarlangs kan ook lucht komen. En natuurlijk verder de inwendige slijtage. Ga anders eens langs een Bosch dieselservice centrum, of Citroen/peugeot garage.
Ook revisie bedijven zijn er vast wel in je buurt. Een diagnose kost minder dan een complete revisie en misschien valt het mee.
Van belang is om precies te wetem wat er aan de hand is. Dan kun je kijken wat het kost en een afweging maken. Er zijn ook gereviseerde pompen te koop. Denk je daarbij wel aan de distributieriem/spanrollen die ook meestal daarbij vervangen moeten worden?
Johan
Als ik het ontluchtingspompje bedien, dan komt er diesel uit de bovenzijde van de pomp, volgens mij gebeurt dat niet tijdens het rijden, want het verbruik is niet hoger geworden. (dus er komt eigenlijk alleen diesel uit als er brandstof de pomp in wordt gedrukt ipv dat de pomp zelf zuigt)
Zouden er ergens tekeningen zijn van deze pomp (ik weet alleen dat het een Lucas is)?
14 jaar
Op het Xantia forum zijn werkplaatsboeken te vinden en te bekijken. Daar staat de LUCAS ook beschreven.
En anders op een peugeot forum even zoeken.
Johan
14 jaar
Vandaag weer even aan het kijken en zoeken geweest.
Ik heb een Lucas EPIC pomp.
Volgens garage komt diesel naar buiten via de relais aan de bovenzijde.
Ringen onder de relais (1 groot en 1 klein) zijn vervangen, maar dat helpt niet.
Vandaag kwam ik erachter dat bij warme motor de lekkage niet optreedt.
Volgens mij lekt er dus diesel langs het asje van de relais. Of zie ik dat verkeerd?
Nu is mijn vraag, kan het relais vervangen worden?
14 jaar
Het relais staat niet als los te vervangen onderdeel bij (peugeot) onderdelen, dus misschien moet je hiervoor naar een Lucas diesel service bedrijf.
Heb met vloeibare pakking gisteravond de onderrand van het relais ingesmeerd (even snel) en vanmorgen startte de auto in 1 keer.
Hoorde nog wel wat luchtbelletjes bij de eerste loop, dus dit weekend nog even de hoekjes insmeren, maar het gaat de goed kant op....
Ik laat nog weten hoelang de pakking blijft werken...
Voor zover iedereen die gereageerd heeft: Bedankt!
Nils-Jan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar