Peugeot 208 2013: timing distributie
- 1 week geleden gevraagd
- 10 reacties
Beste mensen het is gelukt een vrij grove fout te maken bij het vervangen van de distributieriem van mijn 208 1.0 VTI.
De motor heeft geen vermogen meer en ik vermoed dat de timing van de distributie dus niet klopt.
De vragen zijn:
- Heeft iemand een idee hoe de nokkenassen moeten staan als het vliegwiel geblokkeerd is met de blokkerstift?
- Kan iemand bevestigen dat de nokkenaspoelies iets kunnen bewegen ten opzichte van de nokkenassen? Zo ja, hoe kan ik die poelies in de juiste stand zetten?
Ik hoop dat er iemand een hulplijntje kan toegooien.
Alle tips en trucs zijn welkom.
Geplaatst door Elsdeniep , lid sinds 11 maanden geleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 208 of stel zelf een nieuwe vraag.
Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.
10 Reacties
harry4203 PRO, 1 week geleden
Ik wil wel een hulplijn uitgooien, maar je zult echt het originele gereedschap moeten gebruiken en de verstellers staan vast tov de nokkenas als het goed is. zo niet, iets heen en weer bewegen tot ze vergrendelen en dan de riem plaatsen. vergrendelen ze niet, zijn ze defect. Heb je de riem vervangen ivm klachten, of was ie gewoon aan zn termijn?
Elsdeniep, 1 week geleden
Dat is precies het lijntje dat ik nodig had, Harry.
Ik vroeg me namelijk al af of de zon'n camsaft fixation tool de nokkenassen in de juist positie plaatst t.o.v. de krukas. Kun je dat bevestigen?
Zo mooi zijn want die tool had ik al besteld.
De riem was aan z'n termijn maar zag eruit als nieuw.
harry4203 PRO, 1 week geleden
Ja, uiteraard, daar is zo'n set voor. je moet je alleen eerst even ervan verzekeren dat de verstellers vast staan tov de nokkenassen voordat je het gereedschap en de riem plaatst.
harry4203 PRO, 1 week geleden
normaal gesproken wanneer je de motor afzet en de oliedruk is weg staan de verstellers vast. mocht er een defect ergens zijn of in een zeldzaam geval gebeurd dat wel eens niet, en moet je even aan het tandwiel draaien terwijl je de nokkenas tegenhoud, totdat deze tov elkaar vastzitten. ik weet niet of er nu een riem om ligt, maar als je de motor draaid aan de krukas en de nokkenassen draaien direct mee is het goed.
harry4203 PRO, 1 week geleden
kan maar op 1 manier idd, ronde kant nokkenas naar beneden. de merktekens op de verstellers maken niks uit, het gaat erom dat je ze op dezelfde stand op de nokkenas plaatst als dat ze eraf komen, wijst voorzich. tel wel dat dat gereedschap plaatsen wat uit de tussenhandel komt VEEL werk is, bovendeksel motor moet eraf. wat is er eigenlijk fout gegaan als ik vragen mag? tandwiel versprongen ofzo?
harry4203 PRO, 1 week geleden
Maar de versteller past toch maar op 1 manier op de nokkenas dacht ik als je goed kijkt.
harry4203 PRO, 1 week geleden
Dat klopt idd. nee, je kunt nu beter een keer teveel kijken.đ
harry4203 PRO, 1 week geleden
zie dat je het topic hebt gesloten, maar hoor wel graag of het straks allemaal gelukt is.đ
harry4203 PRO, 3 uur geleden
heb je ff kenteken van de auto?
harry4203 PRO, 3 uur geleden
dat is een fout in de aansturing van de inlaatnokkenasversteller, toch nergens een stekker oid vergeten?? adaptiewaarden ook al eens gereset met een tester?