Beste mensen het is gelukt een vrij grove fout te maken bij het vervangen van de distributieriem van mijn 208 1.0 VTI.
De motor heeft geen vermogen meer en ik vermoed dat de timing van de distributie dus niet klopt.
De vragen zijn:
- Heeft iemand een idee hoe de nokkenassen moeten staan als het vliegwiel geblokkeerd is met de blokkerstift?
- Kan iemand bevestigen dat de nokkenaspoelies iets kunnen bewegen ten opzichte van de nokkenassen? Zo ja, hoe kan ik die poelies in de juiste stand zetten?
Ik hoop dat er iemand een hulplijntje kan toegooien.
Alle tips en trucs zijn welkom.
Geplaatst door Elsdeniep (55) , lid sinds 2 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 208? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 208 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 Reacties
harry4203 (420) PRO, 1 jaar geleden
Ik wil wel een hulplijn uitgooien, maar je zult echt het originele gereedschap moeten gebruiken en de verstellers staan vast tov de nokkenas als het goed is. zo niet, iets heen en weer bewegen tot ze vergrendelen en dan de riem plaatsen. vergrendelen ze niet, zijn ze defect. Heb je de riem vervangen ivm klachten, of was ie gewoon aan zn termijn?
Elsdeniep (55), 1 jaar geleden
Dat is precies het lijntje dat ik nodig had, Harry.
Ik vroeg me namelijk al af of de zon'n camsaft fixation tool de nokkenassen in de juist positie plaatst t.o.v. de krukas. Kun je dat bevestigen?
Zo mooi zijn want die tool had ik al besteld.
De riem was aan z'n termijn maar zag eruit als nieuw.
harry4203 (420) PRO, 1 jaar geleden
Ja, uiteraard, daar is zo'n set voor. je moet je alleen eerst even ervan verzekeren dat de verstellers vast staan tov de nokkenassen voordat je het gereedschap en de riem plaatst.
Weet je hoe of wijst zich dat vanzelf? - Elsdeniep (55), 1 jaar geleden
harry4203 (420) PRO, 1 jaar geleden
normaal gesproken wanneer je de motor afzet en de oliedruk is weg staan de verstellers vast. mocht er een defect ergens zijn of in een zeldzaam geval gebeurd dat wel eens niet, en moet je even aan het tandwiel draaien terwijl je de nokkenas tegenhoud, totdat deze tov elkaar vastzitten. ik weet niet of er nu een riem om ligt, maar als je de motor draaid aan de krukas en de nokkenassen draaien direct mee is het goed.
Het vliegwiel is nu ook gefixeerd met de pen.
Als ik nu de spanning van de riem haal, kan ik dan de camshaft fixation tool op de nokkenassen zetten?
Dat kan maar op 1 manier, toch? - Elsdeniep (55), 1 jaar geleden
Zie deze screendump: https://prnt.sc/d__E4i48eoxA - Elsdeniep (55), 1 jaar geleden
harry4203 (420) PRO, 1 jaar geleden
kan maar op 1 manier idd, ronde kant nokkenas naar beneden. de merktekens op de verstellers maken niks uit, het gaat erom dat je ze op dezelfde stand op de nokkenas plaatst als dat ze eraf komen, wijst voorzich. tel wel dat dat gereedschap plaatsen wat uit de tussenhandel komt VEEL werk is, bovendeksel motor moet eraf. wat is er eigenlijk fout gegaan als ik vragen mag? tandwiel versprongen ofzo?
Ik heb dus niet de nokkenassen vastgezet.
Ik weet daarom ook niet in welke positie het eraf gekomen is.
En daarom weet ik nu niet hoe het er weer op moet. - Elsdeniep (55), 1 jaar geleden
harry4203 (420) PRO, 1 jaar geleden
Maar de versteller past toch maar op 1 manier op de nokkenas dacht ik als je goed kijkt.
Dus het klopt dat alles precies goed staat als ik het vliegwiel fixeer met de pen én de nokkenas fixeer met het gereedschap?
Excuus voor mijn twijfels maar ik wil het niet voor een 3e keer uit elkaar halen. - Elsdeniep (55), 1 jaar geleden
harry4203 (420) PRO, 1 jaar geleden
Dat klopt idd. nee, je kunt nu beter een keer teveel kijken.😉
harry4203 (420) PRO, 1 jaar geleden
zie dat je het topic hebt gesloten, maar hoor wel graag of het straks allemaal gelukt is.😀
Motor start maar heeft geen vermogen.
Nu wel een foutcode. Die had ik eerst niet.
Foutcode is P000A
Heb je enig idee Harry? - Elsdeniep (55), 1 jaar geleden
harry4203 (420) PRO, 1 jaar geleden
heb je ff kenteken van de auto?
harry4203 (420) PRO, 1 jaar geleden
dat is een fout in de aansturing van de inlaatnokkenasversteller, toch nergens een stekker oid vergeten?? adaptiewaarden ook al eens gereset met een tester?
Volgens mij zitten alle stekkers erop. Ik heb ook speciaal gelet op de stekkers in de buurt van de nokkenas.
Voor het testen van adaptiewaarden heb ik geen gereedschap helaas.
Ik kan wel een reset proberen met m'n OBD Link MX+. - Elsdeniep (55), 1 jaar geleden
Elsdeniep (55), 1 jaar geleden
Probleem zat 'm in de volgorde van onderdelen vast zetten: het onderste tandwiel (dus achter de krukaspoelie) waar de riem overheen loopt als laatste vast draaien!
Het antwoord op mijn probleem is dus:
1. fixeergereedschap nokkenassen plaatsen.
2. rol en spanner los maken.
3. krukaspoelie etc. los maken.
4. nieuwe tandriem erop.
5. rol en spanner vast zetten.
6. krukaspoelie etc. vast zetten (20 Nm + 180 graden)
Als je deze volgorde niet aanhoudt, verloopt de timing iets.