Hoi,
Sinds deze week ben ik de trotse bezitter van een 407SW, 1.8-16V
Wat me aan de auto opvalt is dat 'ie in de 5e versnelling aardig wat toeren maakt.
Bij 120 km/h draait 'ie ruim 3500 tpm
Heeft het misschien iets te maken met het relatief hoge gewicht van de auto ? (1430Kg)
Ik kan me niet herrinneren dat de 406 1.8-16V die ik jaren geleden had ook zoveel toeren maakte.
Kan Amplifier of Oldtimer hier wellicht iets zinnigs over vertellen ?
Ook iemand anders die hier echt iets van weet nodig ik hierbij uit.
vr.groet,
Eduardo
[url=http://imageshack.us][img]http://img144.imageshack.us/img144/9697/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sorry dat ik het zeg, maar de 1.8 is zowieso een veel te lichte motor in de 407, het blijft een mooie auto, maar ut is jammer van de motor. Is gewoon niet vooruit te branden. Dit komt inderdaad door het hoge gewicht, waarschijnlijk hebben ze in frankrijk voor dergelijke versnellingsbak verhoudingen gekozen om het gewicht van de plaats te krijgen. En om dan geen al te grote verschillen te krijgen tussen de versnellingen, kom je bij de laatste versnelling logischerwijze al op een hoger toerental uit.
Maar in principe is 3500 tpm niet veel te hoog, zeker niet voor de moderne motor.
Iets veel zinnigers kan ik er eigenlijk ook niet over zeggen, is gewoon een producteigenschap.
Trouwens in frankrijk is de 407 ook met een 1.6 16V leverbaar, dat moet toch echt te min zijn.....
Misschien dat een van de collega's nog iets toe kan voegen
Hier valt weinig aan toe te voegen, bij hogere toerentallen heeft de motor meer koppel om toch nog een beetje vooruit te komen.
Een 1.8 16v 406 met dezelfde motor als de 407 maakt bij 120 ongeveer 3300 toeren per minuut even ter vergelijking. 3500 rpm is wel behoorlijk ja maar het scheelt waarschijnlijk wel terugschakelen als je vanaf +/- 90 weer naar 120 wil gaan.
Hallo Allen,
Dank voor de reacties. Het commentaar van Amplifier had ik ook al div. keren gelezen in de autobladen.
Tijdens een proefrit viel het mij echter niet tegen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de afgelopen 20 jaar diesel heb gereden, dus mijn referentie is daardoor wellicht anders.
En het is naruurlijk maar net wat je van een auto verlangt, qua prestaties.
Tot nu toe (slechts een week in bezit) bevalt 'ie me best.
Misschien dat ik er anders over ga denken als ik eind November een midweekje naar de Ardennen ga en de 407 wel een paar flinke hoogteverschillen voor z'n kiezen krijgt...:-)
vr.groet,
Eduardo
18 jaar
Een 406 8 klepper draait op 3000 t/pm bij 120 km/u.
Die 1.6 waarover wordt gesproken is een hdi, geen benzine. (check www.peugeot.fr)
18 jaar
Je zou kunnen overwegen om banden te monteren met een iets grotere afrolomtrek.
Echter , dan lever je in op trekkracht.
LET WEL : je mag maximaal 2 procent afwijken van de originele bandenmaat.
mvg,
Hans.
Ja klopt staat op de franse site inderdaad geen 1.6 bezine op. De trainingsdocent van peugeot NL heeft het echter wel eens verteld, maar dat zal dan wel niet (meer) kloppen. Dat zou komen omdat in frankrijk belasting betaald wordt naarmate cilinderinhoud. Maar heb me hier dus in vergist, sorry....
Marcel
Hoi Marcel,
Geeft nix......:-)
Ik heb inmiddels al genoeg berichten van je gelezen die wel erg nuttig waren....
vr.groet,
Eduardo
18 jaar
Waar kan ik die gegevens vinden op www.peugeot.fr ?
Mijn frans is helaas niet meer wat het zou moeten zijn.....:-)
vr.groet,
Eduardo
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar