Peugeot 407: Trekkracht verlies bij 110 km/h

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDi

Peugeot 407 HDi is uitgelezen door de Peugeot dealer. Op advies van de dealer (naar aanleiding van de storings code), zijn een electrische klep en een mechanische klep van de turbo waste gate vernieuwd. Vandaag rijden met de auto. Auto rijdt goed, echter vanavond precies hetzelfde probleem als voor de reparatie opnieuw opgetreden. Onderweg verlies van trekkracht waardoor het erg lang duurt voordat je een beetje op snelheid bent. De auto wil met veel pijn en moeite richting 120 km/h. Auto aan de kant zetten en motor uit. Als auto opnieuw gestart wordt is de trekkracht terug en is 120 km/h in een paar tellen bereikt. Wie heeft er een idee?
ps. volgens dealer is er geen storingscode aanwezig die duidt op een probleem met het roetfilter.

Aktief

Geplaatst door Aktief (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Maar welke storingscode is (of was) er dan wél aanwezig?

Aktief (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat is nu juist het probleem. De Peugeot garage heeft de p-codes nergens geregistreerd en op dit moment brandt er geen storingslampje. We gaan de auto vanmorgen uitlezen en hopen dan een code te kunnen melden.

Aktief (0) PRO, 12 jaar geleden

Op dit moment zijn de volgende storingen aanwezig: U1118, P1693, U2001 en P2562. Dat is dus na reparatie van de waste gate. Wij hebben tevens een nieuw vliegwiel, koppeling en distributieriem gemonteerd. Dat lijkt ons echter niets met verlies aan trekkracht te maken te hebben.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je de laatste 8 cijfers van het chassisnummer?

Aktief (0) PRO, 12 jaar geleden

Laatste 8 cijfers van het chassisnummer zijn: 21466794.
Gisterochtend geen enkele storing aanwezig, 200 km gereden geen enkele last gehad. 's Middags auto aan klant afgeleverd, 500 meter gereden en weer zelfde verschijnsel, trekkrachtverlies. Nu zijn de storingen U1118, U2001 en P2562 aanwezig en is P1693 niet aanwezig.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

De P2562 duidt toch op een probleem met de turbostand-signaal. je geeft aan dat het electroklepje is vervangen en de positiesensor/membraanpotje op/aan de turbo als ik het goed begrepen heb. Wie heeft deze positiesensor/membraanpotje vernieuwd en is dit correct gedaan want het afstellen hiervan dient uiterst nauwkeurig gedaan/afgesteld te worden.

Aktief (0) PRO, 12 jaar geleden

Wij hebben zelf (Bosch car Service) de onderdelen vervangen en daarna alles laten controleren door de Peugeot dealer. Alles zou volgens fabrieksgegegevens kloppen. Uiteindelijk zijn de verschijnselen van voor en na de reparatie exact hetzelfde.

oldtimer (0) PRO, 12 jaar geleden

als het is begonnen na het vervangen van de koppeling en het vliegwiel lijkt het mij logisch dat je daar begint met het zoeken,
Wat heb je allemaal los gehad. Zitten alle aansluitingen (van de inlaatbuizen) weer goed op hun plaats, de vacuumslangetjes weer goed,alle elektrische stekkers(luchtmassameter enz)weer goed en heel.In het inlaatbuizengedeelte zit een driewegklep waarvan door vervuiling van de klep en het opzwellen daarvan wel eens een klep vast wil gaan zitten, controleren.(zit wel wat ver weg)
succes Oldtimer

JHV (0), 12 jaar geleden

Ik herken codes en de problemen van onze HDI. Bleek een lekje te zijn in de vacuumleidingen. Op een splitsing was het koppelstukje (wit plastiek T stukje) gescheurd.

Aktief (0) PRO, 12 jaar geleden

Alle verbindingen en afstellingen gecontroleerd. Ziet er allemaal goed uit. Tijdens proefrit spontaan trekkracht verloren alsof de turbo niet meer werkt/luchtmeter probleem. Motor stop gezet en als de auto weer gestart wordt is de trekkracht terug. 3 Foutmeldingen. 2 sporadische fouten (U1118 en U2001). 1 Statische fout en vermoedelijk zit daar het probleem in: P2562 (terugmeld potentiometer voor tubo compressor electrische fout)

oldtimer (0) PRO, 12 jaar geleden

draadjes even nameten ?

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Wellicht ten overvloede ......P2562 = Storing postie signaal turbo afwijking tussen de richt positie van de turbo en de gemeten positie. Met andere woorden de postie sensor op de turbo staat niet goed afgesteld of hij haald de ingestelde waarde niet omdat er niet genoeg vacuum is. Of de regelstang gaat te zwaar.

Omschrijving van de storingscode voor de werkplaats Retoursignaal elektroklep variabele turbocompressor
Waarde lager dan de richtwaarde (afwijking closed-loop positiesensor)

Verder zijn de tips en trics van Hans en Oldtimer natuurlijk ook zeer waardevol.

Verdachte delen Verhelp eerst de overige storingscodes (geen U codes, die hebben geen invloed op de werking van de motor)
Controle van de werking en afdichting van het vacuümsysteem
- vacuümpomp
- Slangen
Controle van de aansturing van de elektroklep turbodrukregeling
- Beluchtingsslang (Elektroklep )
- Elektrische bedrading tussen de elektronische eenheid en de elektroklep
- Voeding elektroklep 12V
Controle ( turbocompressor)
- Zware punten in de variabele geometrie van de turbocompressor
- Afdichting van de vacuümdoos
- Stift van de vacuümdoos

Aktief (0) PRO, 8 jaar geleden

Auto is ingeruild en naar Afrika verscheept. Was goedkoper dan verder zoeken naar een oplossing.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.