Peugeot 206: trillen in het stuur tijdens remmen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

Dag allemaal,

Mijn dochter kwam net langs in haar peugeotje met de mededeling dat ze alleen nog maar heel voorzichtig durft te remmen.
Heb er net in gereden en tijdens het remmen trilt het stuur bijna uit je handen.
Onder de 50 km bijna niet aanwezig, boven 50 km wordt het naarmate je wat harder rijdt steeds erger. Met 100 moet je het stuur toch wel goed vasthouden.
Eind november is alles vernieuwd tot en met de schijven. Enig idee ?

Voor de rest ruikt zij af en toe een brandlucht komend uit de aanjager, dan weer weken weg en is de auto steeds meer gaan verbruiken. Reed eerst 1 : 17, nu 1 : 9 heel vreemd toch ?
Hoor graag wat van jullie.
grt
Tanja

de kroon

Geplaatst door de kroon (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4040 (315) PRO, 18 jaar geleden

Waarschijnlijk een vastzittende remklauw , waardoor er 1 remblok blijf aanlopen.
Als gevolg hiervan een heet geworden remschijf die nu krom is en de auto laat trillen tijdens het remmen.
Dat verklaard misschien ook de brandlucht.
remedie: remklauwen gangbaar maken en remschijf (of beide schijven) vervangen inclusief de remblokken.

mvg,
Hans.

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Tanja, het klopt helemaal wat Hans zegt, maar als je dan toch alles laat vervangen neem dan voor de zekerheid ook de remslangen voor mee.
Ben trouwens blij dat de 307 het lekker doet.

de kroon (0), 18 jaar geleden

Hai Oldtimer,

Zij laat niet alles vervangen, maar heeft dat laten doen 5 maanden geleden in november 2005. Bedankt voor jullie antwoorden.
grt
Tanja

de kroon (0), 17 jaar geleden

Hai allemaal,

Waren inderdaad totaal kromgetrokken schijven. Zeker van inferieure kwaliteit geweest. Ze hebben er in ieder geval onder garantie (coulance) 2 nieuwe opgezet met de mededeling dat het eigenlijk haar eigen schuld was omdat ze te hard geremd had. Duidelijk is dat je remmen altijd even rustig 'in moet remmen', dat weet ze ook. Dus wat dit nu weer voor onzin verhaal was.
Maar goed er zitten als het goed is nieuwe op.
grt
Tanja

Hans4040 (315) PRO, 17 jaar geleden

hebben ze meteen ook nieuwe blokken gemonteerd?
anders krijg je dat probleem wéér.
de remblokken zijn ook heet geweest en waarschijnlijk "verglaasd".

mvg,
Hans.

oldtimer (0) PRO, 17 jaar geleden

Laat haar er om denken dat ze als ze voor een stoplicht of zoiets wacht het rempedaal loslaat.
Je krijgt daardoor enorme temperatuurverschillen in de remschijf waardoor ze krom trekken.

de kroon (0), 17 jaar geleden

Hai,

Ja blokken ook vernieuwd.
Leg het eens uit Oldtimer, leer graag bij, hoe kan dat dan ?
grt
Tanja

Santa (0), 17 jaar geleden

Wanneer je remt, worden de schijven heet. Wanneer je nu stilstaat en je houdt de rem ingetrapt, dan blijven de remblokken tegen de remschijf geklemd. De remschijf is heet en wil nu weer afkoelen. Maar omdat die afkoeling niet over de gehele oppervlakte van de schijf gelijkmatig kan verlopen (omdat de blokken er tegenaan zitten) gaan de schijven kromtrekken door een ongelijkmatige afkoeling.
Verglaasde remblokken ontstaan wanneer de remblokken aan een extreem hoge temperatuur zijn blootgesteld, meestal het geval na een vastzittende remklauw. Is heel goed te ruiken wanneer je even stilstaat...

Santa (0), 17 jaar geleden

Of zoiets, dacht ik........

de kroon (0), 17 jaar geleden

ok snap ik het.
thnx
Tanja

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.