Peugeot 405GL: Trillen, vooral bij bocht naar rechts

Bouwjaar: 1992

Hallo,

Auto rijdt verder prima echter bij het nemen van een bocht naar rechts bij wat hogere snelheid trilt de auto en is er een brommend geluid te horen. Het is erger naarmate de auto zwaarder beladen is. Km. stand ca. 200.000.
Ook met optrekken vooral in de tweede versnelling trilt de auto wel eens.

Wie heeft er een idee wat er aan de hand is?

Groeten,
Arold

Kwekkel

Geplaatst door Kwekkel (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Het lijkt mij op een aandrijfas. Kijk voor de zekerheid even of je wielen goed vast zitten. Kijk ook even of er een vethoes van één van de assen lek is als dat zo is, is die as stuk.anders zul je verder moeten kijken om te achterhalen welke as.Succes Oldtimer.

Beunhaas (540) PRO, 20 jaar geleden

Denk toch meer aan het wiellager bij de omschrijving "brommen"

Kwekkel (0), 20 jaar geleden

Hallo Oldtimer en Kees,
Bedankt voor jullie reactie.
De vethoezen zijn in ieder geval allemaal heel. De auto is ook enkele weken geleden APK goedgekeurd. Dit trillen/brommen zit er al veel langer in. Nu vindt ik het geen probleem om aandrijf
as(sen) te vervangen maar hoe kom ik er nu achter dat dit de oorzaak is?
Gr, Arold

Beunhaas (540) PRO, 20 jaar geleden

Krik de verdachte wielen eens op en voel of ze soepel draaien zonder speling of zware punten, hiermrmee vindt je een slecht wiellager meestal wel.

Kwekkel (0), 20 jaar geleden

Dit zal wel lukken. Wacht nog even op wat beter weer.
Hoe zit het met de aandrijfassen? Hoe kan ik deze controleren?

T luteijn (0) PRO, 20 jaar geleden

Arold, om te bepalen of het een aandrijfas of een wiellager is moet je tijden het nemen van een bocht de koppeling eens intrappen als het brommend geluid en de trilling dan weg is dan kun je er vergif op innemen dat het een of 2 aandrijfassen zijn
N.B. een wiellager kan wel een brommend geluid veroorzaken in een bocht maar dat gaat niet weg als de indrijving wegvalt!
Trillingen of schudden worden nooit door een wiellager veroorzaakt Succes.

T luteijn (0) PRO, 20 jaar geleden

Arold, om te bepalen of het een aandrijfas of een wiellager is moet je tijden het nemen van een bocht de koppeling eens intrappen als het brommend geluid en de trilling dan weg is dan kun je er vergif op innemen dat het een of 2 aandrijfassen zijn
N.B. een wiellager kan wel een brommend geluid veroorzaken in een bocht maar dat gaat niet weg als de indrijving wegvalt!
Trillingen of schudden worden nooit door een wiellager veroorzaakt Succes.

T luteijn (0) PRO, 20 jaar geleden

Arold, om te bepalen of het een aandrijfas of een wiellager is moet je tijdens het nemen van een bocht de koppeling eens intrappen als het brommend geluid en de trilling dan weg is dan kun je er vergif op innemen dat het een of 2 aandrijfassen zijn
N.B. een wiellager kan wel een brommend geluid veroorzaken in een bocht maar dat gaat niet weg als de aandrijving wegvalt!
Trillingen of schudden worden nooit door een wiellager veroorzaakt Succes.

Kwekkel (0), 20 jaar geleden

Hallo Toni,
Bedankt voor je reactie. Ik ga het eens proberen.

Kwekkel (0), 20 jaar geleden

Hallo,
Ik heb het een en ander eens geprobeerd. Inderdaad stopt het trillen na het intrappen van de koppeling.
Wat is nu wijsheid?
Zijn deze assen te repareren/reviseren?
Beide assen vervangen door nieuwe of door exemplaren van de sloop? Is de staat van de assen na de gaan op de sloop? Men zegt wel dat je garantie krijgt en daar vertrouw ik volledig op maar het is best wel een klus om weer een as te vervangen als deze niet goed blijkt te zijn.

T luteijn (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi Arnold, zelf reviseren zou ik niet aanraden, assen van de sloop kan in principe wel als de kilometer stand niet te hoog is ,100000 km maximaal. De staat van de assen is moeilijk te beoordelen,bij een 405 gaan de buitenste ashoezen vaak stuk dus als daar geen originele meer opzitten kun je ze beter laten liggen ,als de originele er nog wel opzitten en er zitten droogte scheuren in kun je ze beter vervangen . De dealer heeft ook een ook een ruilaandrijfas in het programma,daar kan je eens de prijs van opvragen,je levert de oude in en je hebt een jaar garantie.
Succes,
tl

Kwekkel (0), 20 jaar geleden

Hartstikke bedankt Toni. Ik ga eens informeren.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.