close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: trillende multiriem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Automatische riemspanner (multiriem) klappert heftig bij stationair toerental en er is een lichte slingering van de krukaspoelie te zien. Vanaf ong. 1200 toeren is het weg. De overioge rollen lopen op het oog allemaal strak, voel ook geen speling.
Voorgeschiedenis:
Tijdje geleden distributie gedaan en dus krukaspoelie los gehad en multiriem plus rollen vervangen. Daarna was er bij lage toeren wat rammelend en brommend geluid te horen, verder wel normaal mee te rijden. Zag oude krukaspoelie licht slingeren (na demontage/montage) en heb deze vervangen. Daarna dit hevig geklapper van de automatische riemspanner, en nog steeds een (nu nieuwe) iets slingerende krukaspoelie; andere rollen lopen strak.
Wat is hier aan de hand?
-is een licht slingerende krukaspoelie normaal en moet ik het daar niet zoeken?
-kan het toch aan de andere rollen liggen, ook lopen die voor het oog strak?
-of is het nog iets heel anders, bijv. toch een fout in de distributie; kan die een slingerende krukas veroorzaken?
Dank voor meedenken.

Geplaatst door

edegrood (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij de benzine versie werd dit probleem veroorzaakt door de waterpomp.

Deze was aanvankelijk gemaakt van kunststof. De vervangende pomp werd gemaakt van aluminium. Vanaf dat moment (+/- 2006) waren er geen klachten meer over een klapperende distributieriem. De DW motoren zij behoorlijk gelijk aan de EW motoren. Is bij de wisseling van de distributie riem ook de waterpomp vervangen voor een aluminium exemplaar? Bij mijn EW motor 2.2 2003 moest ook het huis waarin de pomp draait vervangen worden. Controleer of dat ook voor de DW motor opgaat. Wellicht is dit een oplossing

het gaat hier over een klapperende multieriem. dit wordt veroorzaakt door montage van een verkeerd type krukaspoelie al dan niet icm een vastzittende vrijloop van de dynamo.

Dit is een diesel hdi (DW). De oude waterpomp was al van aluminium, de nieuwe ook. Het huis leek mij één met het motorblok. Maar hoe zou dan een trilling bij de distributie kunnen overgaan naar de multiriem, en in die mate? Daar heb ik niet zo'n beeld van.

Vrijloop op de dynamo heeft deze nog niet. Verkeerde poelie, heb ik ook aan gedacht. Maar dan zou de oude slingeren omdat die oud is en de nieuwe omdat die verkeerd is. Wel sterk, maar het kan. De oude is echter pas gaan slingeren nadat ik hem had los gehad t.b.v. distributieproject. En dan zou een nieuwe niet de oorzaak kunnen zijn. Dus, voor ik een nieuwe koop, kijk ik nog even verder. Heb ik de krukasbout misschien niet volledig kunnen indraaien omdat er achterin een hoop oude lock-tite zit? Is dit fantasie?

edegrood 0

5 jaar

is de nieuwe poelie uiterlijk identiek aan de oude?
jij moet volgens mij een poelie hebben met orig nr 0515v6

Ze zien er heel verschillend uit; de oude is aan twee kanten dicht, de nieuwe aan één kant open. De oude (ik denk nog de originele) vertoont de nummers: 00918 en 0300 - 0670; verder staat daar niets op. De nieuwe is een Stark (automotive Berlin) en de doos vermeldt het o.a. het nummer 0640051, de site zegt dat dit tevens OEN 0515 is. Dat v6 staat er niet bij.
Ik vraag mij dus twee dingen af:
-als de schijf slingert, ligt dat dan aan de schijf, de montage er van of alles wat er vóór zit, bijv. een trilling in de distributie
-of kan dat evenzeer liggen aan alles wat erna komt: multiriem, spanner, alle rollen, etc.
Wat dat laatste betreft: het rolt allemaal glad voor het oog (behalve krukaspoelie, slingert ook zonder multiriem); riemspanner trilt enorm maar loopt volkomen glad vanaf 1200 toeren. Alleen airco-riemschijf heeft minimale lagerspeling, zit heel iets beweging in maar rolt optisch altijd glad (geen slingering).

edegrood 0

5 jaar

Nummer die 0515v6 maar om naar een poelie uit de tussenhandel. Je hebt er nu een zonder trillingsdemper

Beste Harry, maar deze is mij verkocht als zijnde mét trillingdemper en heeft ook inderdaad een rubberen tussenschijf. Maar het was wel niet de duurste...

Nog even chronologisch:
1. Eerst liep de motor glad maar heb nooit gekeken naar het ev. slingeren van de poelie.
2. Daarna deed ik de distributie all-in (en de multiriem all-in) en zat ik ineens met donker rommelig geluid. Keek en zag de oude poelie licht slingeren; nog geen probleem met klapperende autom. riemspanner.
3. Daarna nieuwe poelie gemonteerd; brommend geluid bleef en kreeg de klapperende spanner er nog bij. Nwe poelie slingert in dezelfde mate als de oude.
Motor trekt trouwens enorm goed, geen vermogenverlies.
Zal ik niet toch de distributie weer eens openmaken om te zien of daar toch iets vibreert? En dat via de krukas doorgeeft aan de poelie, die weer doorgeeft aan de spanner? Of kan dat niet?
Dank voor meedenken.

edegrood 0

5 jaar

waarom zet je de oude poelie niet ff terug. als ie dan niet zo klappert weet je dat je een verkeerde poelie hebt. of de distributie goed zit weet ik natuurlijk niet, maar de klacht van de klapperende riem na het vervangen van de poelie heb ik al vele malen gezien en dat zat altijd in een verkeerd onderdeel. mede omdat peugeot in de originele documentatie ook een verkeerd onderdeelnr opgaf.

Dat ga ik inderdaad doen. Het geklapper moet dan weg zijn en dan kan ik ook weer even fatsoenlijk rijden. Maar in die toestand had ik wel het rommelige lopen en bromtoon bij lage toeren; vrees dat dat blijft en een andere oorzaak heeft. Die ik dan eerder in de distributie zoek hoewel ik die heel zorgvuldig heb gedaan. Vrijdag of zaterdag méér.

edegrood 0

5 jaar

succes. we wachten af

In plaats van de oude er nog eens op te zetten heb ik een nieuwe aangeschaft, nu een 0515v6 en inderdaad Harry: deze ziet er zo uit als de oude. Voor ik hem terugplaats (morgen en overmorgen) ga ik eerst de distributie open gooien om te zien wat daar mis is want vermoed toch dat het daar begint. Iets dat vibratie en donker geluid veroorzaakt. Misschien tandje af van (te goedkope, te dunne?) riem of een nieuwe rol met kapot lager? Tenslotte begon het probleem nadat ik de distributie had vernieuwd.
Ik zet er dan ook meteen een wat meer robuuste merk-riem op.
Daarna zet ik de nieuwe poelie er op en dan maar eens kijken. Mocht het allemaal niet helpen dan wordt het helaas thuisblijven en geen vakantie.

edegrood 0

5 jaar

edegrood,

Als je dit soort zaken vervangt zou ik een set bij de dealer gehaald hebben.
Met een ditributieset zou ik geen risico nemen,
En dan weet je ook gelijk of je de goede hebt en een eventueel gemodificeerde set.
Dat wat je bij automaterialen zaak halt is maar net wat ze op de plank hebben liggen.
Vaak is daar elke wijziging aan voorbij gegaan.

primera p11 0

5 jaar

Mogelijk is het antwoord al genoemd maar bespaar niet op dit soort onderdelen: Goedkoop is duurkoop! Kwalitatief slechte onderdelen veroorzaken trillingen en die maken nog meer kapot.
Hier een link naar eerste kwaliteit poelie van Continental met gegevens over het organisatienummer van de auto.

https://www.auto-onderdelen24.nl/peugeot...
Heb geduld, levering meestal week na bestelling!

En inderdaad, een defecte dynamovrijloop veroorzaakt eveneens een trillende riem

Hempie1 135

5 jaar

Vergat het te melden maar heb zelf ook riemschijf gehad die het nog geen 10.000 volhield, het was een Dayco en dat is toch geen slecht merk. Het rubber scheurde en de schijf ging slingeren en lawaai maken

Hempie1 135

5 jaar

Vandaag de zaak weer open gehad: hele distributie bekeken, alles rolt glad. Wel zwaardere kwaliteitsriem er op gezet en zorgvuldig gespannen. Het zware bromgeluid is daarmee weg. verdacht de slappe te goedkope riem én was ws. iets te strak gespannen.

Had een quasi-originele poelie+demper gehaald maar die was zo op het oog al niet recht. teruggebracht en bij Peugeot de originele gehaald. Er opgezet met nieuwe bout, locktite en juist aanhaalmoment. Maar riemspanner blijft klapperen. Zal dus niet de poelie zijn, verder loopt ook alles glad. Zie wel nog steeds een lichte slinger.eing van de poelie.
Kan het zijn dat de krukas intussen krom is? heb wel eens gehoord dat je die dan moet laten vlakken met speciaal apparaatje. Heeft iemand daar ervaring mee? Of nog een ander idee? Vraag me af of ik met die klapperende riemspanner nu toch op vakantie kan. Met snelheid op de autoweg staat hij mooi stil , maar stationair is het hevig, dat klapperen.

edegrood 0

5 jaar

Dat is een dure poelie geworden, lijkt me!
Ik ga uit van een automatische spanner en een losse rol met een excenter. Hoewel niet gevraagd toch maar even een uittreksel, vrij uit Haynes service and repair manual:
Monteer beide rollen en de snaar en laat de spanrol vrij zijn werk doen. De bout van de spanrol moet met 44Nm vastgezet worden. Verdraai vervolgens de basis van de looprol of ook wel omkeerrol genoemd zodanig dat de merktekens van de spanrol tegenover elkaar staan en zet de looprol vast met 44Nm.
Op die manier spant de spanrol de riem automatisch en wanneer de riem oprekt kun je dat zien aan de merktekens die na verloop van tijd steeds verder uit elkaar gaan staan. Wanneer het merkteken op het beweegbare deel samenvalt met het tweede merkteken op de basis van de spanrol, is het tijd om de riem weer te vernieuwen.

Heb je de dynamo vrijloop gecontroleerd? Die mag maar in één richting aangrijpen. Als je de dynamopoelie linksom draait moet de poelie vrijlopen.
Die vrijlooppoelie dempt de trillingen in de riem en zorgt daarmee voor een soepele loop.
Een lichte slingering van de riemschijf of krukaspoelie is inderdaad waarneembaar, het buitenste deel is met rubber aan het binnenste deel bevestigd, de mate waarin deze slingert of slingeren mag is echter in een mail moeilijk uit te leggen. Er is mogelijk een specificatie maar die is mij niet bekend.
Het monteren van de poelie op de krukas kan bijna niet fout gaan.

Hempie1 135

5 jaar

Dank voor meedenken.
De Haynes heb ik ook en alles zorgvuldig gemonteerd zodat het nog steeds een mysterie is wat er nou mis kan zijn.
Deze dynamo heeft zo te zien nog geen vrijloop; slechts een enkelvoudige poelie.
Ook krukaspoelie dus zorgvuldig gemonteerd. het is de vraag of deze een beetje slingert (bij minder dan 1000 toeren) omdat de spanner klappert of andersom? Hoe kom je daar achter?
Ik durf zo niet weg, dus vakantie even vergeten.
Ga toch vanmiddag nog eens kijken.

edegrood 0

5 jaar

zou je eens een foto van de oude, de nieuwe en de dynamopoelie kunnen uploaden. en tevens even het chassisnr van de auto.

Beste Harry, bij deze.
De oude poelie is aan beide zijden gesloten en heeft de volgende nummers: 00918, 0300, 0670. De nieuwe (van Peugeot!); ZML-5, 150, C45331, E112121A, 8 165 BD (later ingegraveerd?).
Het chassisnr. is: VF38ERHZF81556731.
Foto van dynamopoelie was moeilijk te maken; is een holle poelie zonder enig mechaniek.
Gisteren toch maar OUDE POELIE teruggeplaatst, zoals je al eerder voorstelde. Wat denk je: geklapper van riemspanner helemaal weg! Dus wèl op vakantie..
Het bovenstaande blijft toch van belang want ik zal de oude poelies (ook de tweede van goedkoop merk) moeten terugbrengen, vermoed ik. Mijn idee is nu als volgt:
Peugeot-poelie én aftersales-poelie zijn allebei niet goed. Ws. on de reden die je op 26 juni al aangaf: Peugeot gaf zelf in haar docu verkeerd nummer op (en doet dat nog steeds?). De online-aftersalesversie én die nieuwe van Peugeot zagen er ook exact hetzelfde uit. Verschil met de oude is dat de dikte een fractie verschilt: de twee nieuwe waren een kleine mm dunner dan de oude. Heb dat getoond bij Peugeot maar zij zeiden: dat kan het verschil niet maken. Wel dus, vermoed ik.
Ga straks proefrit maken en benieuwd of het gebrom (mijn eerdere klacht) nu ook weg is. Mijn idee daarover: het ontstond nadat ik distri had gedaan en dus de poelie had los gehad. Gemonteerd met oude bout, weinig locktite, geen momentsleutel en locktite geen 12 uur laten harden (nu dat allemaal wèl gedaan). Bij die montage had de poelie ws. ruimte om te slingeren en lawaai te makenNB: staat los van geklapper want die had ik toen nog niet).
Hoor graag je (jullie?) commentaar.
NB: probeer net foto's mee te sturen maar geloof niet dat dat gelukt is. Anders per Wetransfer?

edegrood 0

5 jaar

Na lange proefrit blijkt ook het gebrom weg. Dus ziet het leven er weer beter uit.

edegrood 0

5 jaar

Mooi zo,
blijft wel vreemd dat dynamopoelie geen vrijloop heeft terwijl jouw auto jonger is dan de mijne.
Wat bedoel je met 1mm dunner? De doorsnede? Dat maakt inderdaad niet uit. Die één mm wordt makkelijk opgevangen door de automatische spanner. De totale breedte van de krukaspoelie op het punt waar de snaar overheen loopt, kan ook per constructeur verschillen maar ook daar maakt één mm niets uit, als er maar voldoende ruimte voor de 6 ribben multiriem is.
Oude en nieuwe krukasbout wel even lang? Dikte van metalen centrum van oude en nieuwe krukaspoelie wel gelijk?
Ofwel; kan de bout gestuit hebben tegen het einde van het krukasgat waardoor die niet ver genoeg gespannen kon worden?
NOOIT zonder goede momentsleutel werken! Als je geen draaihoekmeter hebt, zou je die hoek nog kunnen aftekenen op de poelie. Eén vlak van de boutkop is immers 60graden.
Het lijkt erop dat de krukaspoeliebout na distributie ingreep niet helemaal vast heeft gezeten?

Hempie1 135

5 jaar

Eén mm. dunner slaat op de dikte van de poelie, niet de diameter. Als je de originele te vervangen poelie met het pasvlak voor de krukas (de achterkant dus) op een vlakke plaat legt en de nieuw gekochte er vlak naast, dan zie je met het blote oog een hoogteverschil. Met andere woorden, in gemonteerde toestand lijnt de nieuwe niet met de drie overige gegroefde poelies. En dus kan ik mij voorstellen dat daar een vibratie ontstaat als hij de riem daar scheef doorheen moet trekken. Met als gevolg een klapperende riemspanner. Krukasbouten volkomen identiek.
Montage van de nieuw gekochte én van de oude teruggeplaatste ook identiek en volgens het boekje: nieuwe bout, locktite, momentsleutel met 50, 60 gr. nadraaien, 12 uur rusten (locktite).

edegrood 0

5 jaar

welk peugeotnummer heb je nu van de dealer gekregen als ik vragen mag.

De nieuwe van Peugeot heeft de volgende kenmerken:
ZML-5
150
C45331
E112121A
8 165 BD (met de hand ingegraveerd)
Overige kenmerken: één zijde is open (holle schijf), eenvoudige dunne laag rubber als demper.

De oude ( en dus wel de goede):
0091
0300
0670
Overige kenmerken: twee zijden gesloten (volle schijf), rubber demper ziet er heel anders uit, ws. robuster.

edegrood 0

5 jaar

ik vroeg welk peugeot bestelnummer je nu van de dealer hebt gekregen.

Dat heb ik niet bij de hand. Ik heb alle documenten even bij hun gelaten zodat ze onderzoek kunnen doen. Op de uitslag daarvan wacht ik nu.
Hoewel ik morgen op vakantie ga, met ha ha.....de oude poelie er op. Rijdt heerlijk, was ook niet kapot maar wou die na 220.000 km preventief vervangen. Bizar toch, dat je het oude onderdeel moet terugzetten omdat de nieuwe, één van online en één van Peugeot, de verkeerde waren. Peugeot zoekt nu ook uit, o.g.v. het motornummer, of het wel de originele motor is. Maar ik ken eerste eigenaar en het lijkt er niet op dat dit een 2e motor is.

edegrood 0

5 jaar

Harry, ik heb tot vandaag origineel onderdeelnummer nog niet gekregen. Maar omdat ik op vakantie ben, is mailcontact (hier) moeilijker. Zo gauw ik het heb, laat ik het weten.
Intussen zonder problemen naar Zd. Frankrijk gereden met de oude poelie. Die toch echt wel vervangen moet worden; is niet gescheurd of zo maar rubber schijf is in de loop van 16 jaar wel erg zacht geworden.

edegrood 0

5 jaar

Terug van vakantie....goed thuisgekomen met de oude poelie. Harry: onderdeelnummer bij Peugeot van de 'verkeerde' poelie was: 00000515S4. Ze hebben het onderzocht tijdens mijn vakantie en hebben ontdekt dat er nog een ander type poelie beschikbaar is voor 406/2000cc/HDI. Die gaan ze nu proberen te bestellen (staat niet in hun documentatie, of niet meer). Dat nummer heb ik nog niet; moet de bestelling nu afwachten. vermoed nu, net als zij, dat er voor de twee versies van de 2000cc/HDI motor, nl. de 90 en 110 PK, verschillende
poelies nodig zijn. Wel gek dat niemand dat meer weet. Wordt vervolgd.

edegrood 0

5 jaar

Weer een stapje verder. Dealer heeft nu ontdekt dat je voor het opzoeken van de juiste poelie het chassisnr.-filter moet uitzetten. Dan verschijnt inderdaad de juiste poelie (zoals ik ook origineel had). Deze heb ik vandaag binnen gekregen. Binnenkort eens monteren.

edegrood 0

5 jaar

Nog even voor Harry: de juiste poelie heeft het bestelnummer 0515V6. Deze heeft een dubbele demper.

edegrood 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.