close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Motorlawaai

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: RHZ, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 80

Een oud beestje maar comfortabel dus wil ik ermee doorrijden maar motorlawaai neemt toe en dan vooral het harde tikken van de dieselmotor.

Vandaar mijn vraag aan ervaren sleutelaars:
Heeft het zin om de hydraulische klepstoters en de nokvolgers te vernieuwen om 'm weer stil te krijgen?
En misschien zelfs de nokkenas? Als ik het zaakje open heb gemaakt kan die as er ook nog wel bij!

Auto wordt goed onderhouden en olie en filter met regelmaat ververst, km stand inmiddels 380.000, verbruik 6.7tr/100km

Geplaatst door

Hempie1 (135)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja de financiële afweging kun je alleen zelf maken , maar de diagnose is een ander verhaal , of ben je er zeker van dat de storing veroorzaakt wordt door bovengenoemde onderdelen ? Klepspeling al wel eens gemeten?

Dank voor je opmerking, maar nee, de klepspeling heb ik niet gemeten, er zitten hydraulische stoters in dus dat heeft geen zin.
Mijn vraag is dan ook specifiek gesteld aan mensen met ervaring met deze motor die bekend is als DW10(ATED). Stoters en nokvolgers kosten ong. €100 en de as kost €85,- Als 'ie daarmee de komende 100.000km weer stil is dan is het voor mij de moeite waard.

Hempie1 135

5 jaar

Bedoel er mee te zeggen of er veel ruimte zit in het systeem .
Maar daar ben je schijnbaar al uit , de kosten schijnen niet het bezwaar te zijn .

Nogmaals dank voor het denkwerk, de auto is voor mij tegen dagwaarde aftrekbaar omdat ie ouder is dan vijftien jaar dus als ik met 'n paar honderd euro weer verder kan dan is dat wel aantrekkelijk.
Maar ik ben er nog niet uit of er ruimte zit op het systeem , zoals jij suggereert. Ik vermoed inderdaad speling bij de klepbediening, maar ik denk dat die speling bij stilstand niet meetbaar is door de oliedruk in de stoters, die is immers bedoeld om speling op te heffen. Maar misschien heb je gelijk dus laat ik toch maar onderzoeken of er slijtage zichtbaar of meetbaar is, mogelijk bij de nokvolgers, want die hebben een klein wieltje in het midden en dat lijkt me slijtagegevoelig.
Mogelijk heeft iemand dit lawaaiige probleem al eens succesvol opgelost?

Hempie1 135

5 jaar

Hydraulische stoters kunnen wel degelijk speling hebben en dus kan je dat ook meten.Dat zij speling hebben komt vaak door vervuiling.Zij komen dus niet volledig onder druk.Wat je ook kan proberen de stoters weer op hun basis stand zetten.Overigens als je dit zelf doet,zou ik het voor die 185 euro niet laten.Wat je ook kan doen als het vervuilde stoters zijn,een half liter ATF in de motor doen ,laten draaien, aftappen en verversen.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Naar de sloop gebracht?
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Integendeel, juist nieuwe dynamo aangeschaft, koolborstels vrijwel op, collector ver ingesleten en hoofdlager lawaaiig. Klepstoters stel ik nog even uit, eerst vakantie

Hempie1 135

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.