Dag mede monteur en specialisten!
Ik heb hier een 406 coupé.
Hiermee heb ik het volgende probleem.
De auto staat al ruime tijd bij ons in de handelsvoorraad en nu onlangs verkocht. Na de proefrit van de koper bleef ineens het accu lampje branden in de teller klok...
Toch gekocht dus met afgesproken dat we dit zouden oplossen.
Echter ben ik het spoor bijster en kan ik geen schema's krijgen
dealer zegt 'zet maar neer' en verder geen hulp
Maar neerzetten terwijl ze pas over 3 weken tijd hebben is geen optie 🤦🏼♂️
Wat mij opvalt is dat ook de boordcomputer en electrische ramen bedienbaar (actief blijven)
Contactslot (electrisch deel) vervangen.
Dynamo laten testen en ondanks goed toch ivm versleten voor de zekerheid vervangen.
Plus dat de klant dat waarschijnlijk wel waardeert 👍
Maar nu alsnog dat probleem... HELP!!!
Bovendien valt mij op dat er op het draadje L van de dynamo met draaiende motor een positieve puls is te zien (stekker los)
Verder meet ik niks op L (motor aan of uit, contact aan of uit)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aansturing dynamo wordt verzorgd door de Intelligente Service Centrale ( BSI ) via de zekeringkast motorruimte en is inderdaad maar een pulsje.
Het wel of niet branden van het acculampje wordt ook geregeld vanuit de BSI.
Dus het advies is de BSI uitlezen.
Daar zal je ook moeten zijn om te zien waarom het netwerk actief blijft ( zal denk ik wel met elkaar te maken hebben)
Bij revisie bedrijf zegt ie dat het een ouderwetse dynamo is B+ en L
Geen com dynamo 🤦🏼♂️
Als dat zo is kun je er toch ouderwets een spanningszoeker tussen accu en dynamo hangen. (als dynamo test)
Ik heb geen chnr maar volgens mij heeft de 406 coupe van 2005 een multiplex verbinding tussen BSI en instrumentenpaneel.
Dus de BSI uitlezen zal meer helderheid moeten geven.
Ja dat staat gepland voor morgen.
De spanning zoeker deed ik en zo kwam ik mede op die puls.
Toen contact met het revisie bedrijf en die zei dat het een com was 🤷🏼♂️
Dus eraf dan zal hij hem testen etc etc.
Nou dikke doei! Was gewoon ouderwets ding. Laait als een malle en het lampje reageerde niet op wat ik op dat draadje zette 😜
Maar goed ik had al wel het één en ander gevonden mbt BSI en de info/entertainment installatie (met navigatie) deze kunnen ook de boel in de war gooien... Doe koppel ik morgen ook nog even af als het nog niet 1,2,3 opgelost raakt.
En vergeet niet was niet enkel dynamo lampje.
Ook electrische ramen welke actief blijven contact aan of uit, en de boordcomputer (display) die tegelijk aan bleef met dat dynamo lampje.
BSI regelt dat natuurlijk ook...
ik zou proberen de bsi opnieuw te (laten ) updaten en telecoderen. ik begrijp dat de auto waarschijnlijk ook een tijd stil heeft gestaan, dit kan wel eens vreemde gevolgen hebben. (toch geen zekeringen in de bsi per ongeluk verwisseld oid he?)
Helaas niet aan toe gekomen vandaag...
Zekeringen zover ik weet niet niet stuk geweest (ook geen defecte gehad.)
Wel is de accu een paar keer leeg geweest en de auto opgestart met booster. Dit kan ook gevolgen hebben gehad
Stand +accu blijft 'actief'
Sleutel in contact op 'ja' blijft staan...
En voeding op relais raammotoren op 'actief' blijft in BSi
(In werkelijkheid dus ook).
Contactslot reeds vervangen (elektrische deel)
Probeer evt toch nog eens bij een dealer de auto uit te lezen want dan kom je verder. De BSI blijft actief lijkt het, wellicht door een storing. Hiermee kun je gerichter gaan zoeken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar