auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: lambda waarde te hoog op lpg

Brandstof: LPG

In mijn Peugeot 406 van bijna 20 jaar ondertussen liet ik 14 jaar geleden LPG plaatsen, merk installatie AG.
Op die 14 jaar niet veel problemen gehad, 5 jaar terug druksensor verdamper vervangen en tijd geleden staken soortgelijke problemen opnieuw de kop op: bij warme motor problemen met overschakelen tss benzine en lpg en ook valt de motor stil bij afremmen om ergens af te slaan of om tot stilstand te komen voor verkeerslichten.
Grote probleem: AG zou failliet gegaan zijn al 10 jaar terug, bij toenmalige installateur geweest die zei dat hij die vermoedde dat de druksensor opnieuw stuk was maar dat hij geen onderdelen meer kon krijgen, hij beweerde ook dat hij de wagen niet meer kan uitlezen omdat hij geen software meer zou hebben van AG maar toch stelde ik vast dat hij aan de modules had zitten prutsen en dat mijn wagen na mijn bezoek bij hem ook bij koude motor plots problemen had bij overschakeling van benzine naar lpg. Zijn voorstel was om nieuwe installatie te plaatsen, vervanging gedeelte onder motorkap, om en bij de 1500 euro. Voor hem mooi meegenomen maar voor mij eigenlijk te duur voor een wagen van 20 jaar.
Ging dus zelf op zoek of ik die druksensor nog kon krijgen, via mail aan Valeo vertelden zij me dat de sensor bij Renault te bestellen was, ik nam het risico ondanks dat de sensor 170 euro kostte en ik niet 100 % zeker was of hij stuk was maar het was het risico waard, sensor vervangen op verdamper en problemen met overschakelen van benzine naar lpg van de baan.
Enige wat nog bleef was het stilvallen bij afremmen of tot stilstand komen op lpg.
14 dagen nadat sensor vervangen is, moest ik naar de autokeuring en daar werd mijn auto afgekeurd omdat de lambdawaarde te hoog was. Ik opnieuw naar de installateur die een meting deed en beweerde dat de waarde ook te hoog was als voertuig op benzine draaide, op de keuring had men ook gezegd dat het aan vanalles kon liggen zoals fit in knalpot.
Omdat half jaar terug volledige knalpot, 3 delen inclusief katalysator vervangen was, op zoek gegaan naar eventueel fit thv dichtingen en inderdaad, daar bleek er pasta nodig te zijn om klein fitje te dichten. Gisteren opnieuw naar keuring en waarde nog steeds te hoog. Ik probleem daar uitgelegd dat ik bij lpg installateur wandelen wordt gestuurd onder het mom dat hij niet meer over software beschikt om te kunnen uitlezen, hij wil immers nieuwe installatie verkopen,
en dat die ook volgens zijn meting op benzine ook te hoge waarde had, op autokeuring deed men de moeite om vervolgens op benzine te meten en daar is lambdawaarde in orde. Conclusie: te hoge waarde heeft dus duidelijk te maken met lpg installatie zelf. Ik vermoed dat de installateur toch zitten prutsen heeft en de lpg te laag regelde in de hoop dat ik problemen zou krijgen met koude motor hetgeen ook gebeurde en er niet meer met voertuig te rijden was maar hij had niet gerekend op het feit dat ik een druksensor zou vinden. Volgens hetgeen ik al gelezen heb is de lambdawaarde te hoog bij een te arm mengsel, klopt dit ?
Grote probleem is: ik wil de lpg installatie laten uitlezen en afstellen in de hoop als er meer lpg gegeven wordt, de lambdawaarde weer ok is en mijn voertuig door de keuring raakt. Hier in België wil niemand mij helpen, alle installateurs waar ik al naar belde beweren hetzelfde, dat zij niets afweten van AG als merk of zij niet in de software kunnen.
Zou het ook kunnen dat doordat de installatie al 15 jaar is, de injectors wat vuil zijn en dit een te hoge lambdawaarde geeft ? Kan hier wat aan gedaan worden, heb al gehoord van remreiniger door slang jagen die naar 4 injectoren leidt.
Weet iemand waar ik wel terecht kan in Nederland om dit probleem te laten oplossen zodat mijn voertuig nog door autokeuring geraakt, verder is hij technisch nog in orde, zou zonde zijn dat ik mijn voertuig moet afzetten omwille van die te hoge lambdawaarde... Dank bij voorbaat voor jullie goede raad.

Geplaatst door

ciliman (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Al eens gegoogeld op gas service station of gas inbouw station ?

Ik heb de lijst van erkende installateurs gezocht via google en heb al ontelbare installateurs opgebeld waarvan ik hetzelfde antwoord krijg: wij hebben nooit gewerkt met het merk AG en hebben daar geen software van, ééntje zei zelfs letterlijk: ik heb de software maar als ik daar mijn tijd moet insteken, ik heb betere dingen te doen. Om een nieuwe installatie te plaatsen, staan ze uiteraard allemaal klaar.

ciliman 0

5 jaar

Dank u voor de tip, heb daar al tf contact mee gehad , die wil er naar kijken maar dit is voor mij 2 u rijden, als ik geen andere oplossing vind, zal ik er toch moeten naartoe rijden.

ciliman 0

5 jaar

Weet niet waar in België je zit, maar evt kan je in Nederland nog proberen bij verdampere.nl, die zit in Brabant.

Ik vermoed dat de inbouwer heeft proberen af te stellen met defecte sensor, dan krijg je de boel wel ontregeld.

JGC 235

5 jaar

Dank voor je reactie, ik ben er ook vrijwel zeker van dat hij eraan gepruld heeft toen de druksensor nog stuk was, de kabels van de module lagen in een andere richting dus hij had de module eruit gehad en ik voelde ook nadien dat er bijkomende problemen waren nl bij koude motor die er eerder niet waren.
Ik had reeds contact met een firma in Eindhoven. Die mensen kunnen blijkbaar wel in de software om de boel uit te lezen , zij vermoedden dat de injectors door ouderdom vuil zullen zijn en dat dit de te hoge lambdawaarde veroorzaakt. Voor de kosten van het uitlezen hoef ik het niet te doen, zou max 85 euro kosten maar ik ben ook weer meer dan 1.30 u aan het rijden naar Eindhoven. Heb net eens gekeken Verdampere is nog iets verder rijden. Ik mag volgende week langs bij autogas in Genk, die wou er ook eens naar kijken om te zien of hij in de software raakt, als dat niet lukt moet ik toch richting Eindhoven. Mijn man gaat wel eerst proberen of het zou helpen om de injectors proper te maken.

ciliman 0

5 jaar

Ciliman,

Ik zou naar verdampere gaan,is erg kundig.
Stuurt je niet met een kluitje in het riet.
Die in Eindhoven dat is Vogels vermoed ik.
Dan ga je uiteindelijk ook met een nieuwe installatie naar buiten.
Ik vermoed ook dat de verdamper gereviseerd moet worden.
Vandaar ook het afslaan op lpg bij afemmen.
Dat komt meestal doordat het membraam niet meer soepel is.
Dit beinvloed ook de lambdawaarde.

primera p11 0

5 jaar

Dank u wel voor uw antwoord, die van Eindhoven is Reprofair Autogas. Heb enkel gemaild met deze firma, die wilden wel uitlezen hetgeen ook al niet evident is want meeste installateurs waar ik naar België willen of kunnen zelfs dat niet. Ben al eens gaan kijken op website van Verdampere, zal er alleszins maandag eens naar bellen. Heb net buiten garantie vd installatie al eens problemen gehad met de verdamper, geschuurd membraan weliswaar; kon toen niet meer op lpg rijden.

ciliman 0

5 jaar

Ciliman,

De installatie is van AG.
Tegenwoordig is dat AG/Teleflex.
Op de verdamper zit ook een stappenmotor,deze is ook in te leren.
Dan moet je wel de beschikking hebben over de AG software van die tijd.
De druksensor kwam ook regelmatig voor dat deze kapot ging.
Te hoge lambdawaarde op LPG kunnen de injectoren zijn maar ik verdenk eerder de verdamper.
Het was op zich een betrouwbare installatie en was de enige installatie die specifiek voor de PSA groep was gemaakt.
Ook dealers bouwden deze destijds in kan ik me nog herinneren.
Ik heb zelf met een AG in een 405 gereden.
Kan www.vanmeenen.com in Eeklo België niks betekenen voor je?.
Ik zie al dat je daar naar gebeld hebt,die heeft nog een hoop liggen van AG uit die tijd.
Ik vermoed dat ze daar ook nog de software hebben om uit te lezen en ook nog gascomputers hebben liggen van die generatie.
Maar verdampere kan er ook wel wat mee.
Vergeet niet dat we spreken over een installatie van veertien jaar oud.
Het houd ook een keer op natuurlijk.
Tja,dan zou ik de twee uurtjes rijden er wel voor over hebben.
En als die er allemaal niks meer mee kunnen houd het gewoon op.
Installatie eruit en op benzine rijden.

primera p11 0

5 jaar

Hallo, mijn man heeft gisteren de injectoren proper gemaakt, enfin, gedaan zoals in filmpjes op youtube, alcohol in hoofdslang die naar 4 injectoren leidt en dan gas geven en dit 3-4 keer herhaald maar maakte geen verschil. Hij denkt ook dat als er ergens iets met 1 vd injectoren iets zou schelen dat dit andere symptomen zou geven zoals op 3 poten draaien.
Toen ik mijn man sprak van jouw reactie ivm de verdamper dacht hij ook dat het wel eens dat membraan kan zijn. 14 jaar is niet niks, enfin ik heb al eens nieuwe verdamper geplaatst dus deze zal toch al zo een 11 jaar zijn. Ik had gekeken op internet en een revisiekit voor de verdamper zou nog te krijgen zijn en betaalbaar, zo rond de 70 euro, heb vandaag een foto doorgestuurd naar verkoper uit Polen, hij had 3 types. Mijn man kan dat zelf, heeft het in het verleden nogal gedaan met oudere installaties, zo een membraan vervangen. Das het proberen nog waard, Van Meenen zei idd nog over de software te beschikken maar ik zie er echt tegenop om zo ver te rijden en eer ik daar een afspraak kan versieren is mijn voorlopige keuring weer vervallen en dat risico kan ik niet lopen om zonder keuring zo ver te rijden. Op benzine rijden is echt niet te doen met die auto, dan ben ik 300 euro per maand kwijt, dan zal het een nieuw gedeelte onder motorkap worden of anders op zoek naar goede tweedehandswagen en die op lpg laten leggen. Alleszins heel erg bedankt voor je hulp !

ciliman 0

5 jaar

Ik rij in een 406 van 19 jaar oud en ook met een AG gasinstallatie. Deze gasinstallatie heb ik zelf overgebouwd uit mijn vorige 406 die al ruim 400.000 km op de teller had. Inmiddels heeft de LPG installatie het in de nieuwe ouwe 406 het ook al weer 75.000 km volgehouden. Over de AG gasinstallaties ben ik dus best te spreken.

Het probleem dat de motor stilvalt bij het remmen lijkt een bekend probleem te zijn met een vervuilde stappenmotor. Gewoon even goed schoonmaken met ontvetter doet vaak al wonderen en desnoods kan je de stappenmotor vervangen.

De software van AG kan je gewoon downloaden, als je naar deze website gaat: http://old.gficontrolsystems.eu/ en inlogd met Username: user en Password: user dan kan je er gewoon bij. Als je laptopje hebt dan kan de voor 10 euro een kabeltje in elkaar solderen waarmee je hem zelf kan uitlezen.

Waar kom je vandaan en welk type gasinstallatie gaat het precies om? SGI Type 1 / SGI type 2 ?

Dank u wel voor je antwoord !!!
De stappenmotor hebben we vervangen, het stilvallen en alle genoemde problemen hebben inderdaad met vervuiling te maken maar dan wel vd injectoren, daar zijn we zo goed als zeker van, dat werd ons ook verteld door aantal installateurs waarmee we telefonisch contact hadden. Je voelt duidelijk als er een brok vuil los gekomen is en ergens verstopt zit in een injector en ook als deze brok opgelost is, de wagen is inmiddels gekeurd maar blijft om de zoveel tijd zelfde symptomen geven, dan past mijn man de methode toe om remreiniger in de leidingen te spuiten en volop gas te geven en dat helpt telkens, soms kortstondig, soms voor langere tijd maar symptomen komen steeds terug. Mijn man is nu van plan om de leidingen zelf eens te vervangen omdat hij vermoed dat het vuil zich daarin heeft afgezet. Het membraan werd ook vervangen, dat hadden we via Polen kunnen bestellen maar dat verhielp niets aan het probleem. De installatie is dus nu bijna 16 jaar oud en de wagen ga ik dit jaar vermoedelijk vervangen door een andere dus te veel kosten ga ik er niet meer aan doen. Ik weet niet juist of het type 1 of type 2 installatie is, in Polen moest ik een nummer doorgeven die op de ontspanner stond om zo de juiste toegestuurd te krijgen. Mijn man wou de injectoren ook vervangen of afnemen en die zelf eens reinigen maar is bang dat hij ze gaat stuk doen omdat hij denkt dat ze met een soort lijm zijn vastgezet, op de website in Polen was ook maar 1 injector meer op voorraad dus dat wordt al moeilijker om die nog ergens te vinden en als je ze alle 4 vervangt, ben je ook meteen een grote som geld kwijt. Ga zeker eens naar de website kijken om de software te downloaden, nogmaals heel erg bedankt voor de tip !

ciliman 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.