Peugeot 406 2002: Storing uitlaatgas, katalysator, P0300

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 100

Mijn 406 geeft, op benzine, de meldingen: storing uitlaatgas en storing katalysator, en het motormanagement lampje gaat knipperen. Uitlezen laat foutcode P0300 zien.

Ik heb inmiddels de bougies en bobine vervangen. Daarna leek de motor heel even goed te lopen maar na 2km haperde de motor even en trad de storing opnieuw op. Als ik de foutcode wis dan komt deze bij het starten weer snel terug.

In de bijlagen staan 2 screenshots van de foutcodes. Is hier iets aan te zien? Wat kan ik verder doen om het probleem op te sporen?

kjdkraker

Geplaatst door kjdkraker (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ja, dat je mengsel erg arm is (in ieder geval geeft de voorste lambdasonde arm aan).
De long term fuel trim staat op 19% en de short term fuel trim op 16%.
Totaal wordt er dan zo'n 40% brandstof bij de basis gedaan om op lambda 1 uit te komen.

Wat doet je verbruik op dit moment? Hetzelfde, minder of meer?

kjdkraker (0), 4 jaar geleden

Ik heb niet de indruk dat het verbruik is veranderd. Ik houd het niet gedetailleerd bij maar ik reed de laatste tijd ongeveer dezelfde afstand op een tank LPG als voorheen. (De LPG-niveaumeter werkt niet meer, dus ik gebruik de dagteller en ga na 400-450km tanken.)

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Heb je het probleem (misfires en/of hoge fuel trims) ook als je een dag op benzine blijft rijden?
Want dat is de 1e vraag die beantwoord moet worden.
Daarmee is te bepalen of de fout in het benzine-systeem zit of in het LPG-gedeelte.

kjdkraker (0), 4 jaar geleden

Ja de fout treedt op als ik op benzine rijd.
Als ik de foutcode wis, dan komt hij kort na het wegrijden weer terug. En de auto gaat dan in een noodloop o.i.d.. Ik rijd er daarom nu niet mee.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik heb geen pasklaar antwoord voor je.
De normale defecten zoals een verouderde luchtmassa meter of valse lucht in de inlaat zijn hier niet van toepassing. De motor heeft geen luchtmassa meter, maar een map-sensor.
Die map-sensor lijkt aardig aan te geven, gezien de 97 kpa (970 mbar), bijna buitenlucht druk.
Valse lucht in de uitlaat zou het verbruik flink omhoog jagen en dat is hier niet het geval.

Hou je over een benzinetekort (te weinig flow, te weinig druk), maar dan zou de motor op LPG nog wel goed moeten lopen, tenzij we een dubbele fout hebben. Zowel in het benzine systeem als het LPG systeem.

Ik zou beginnen met de basis gegevens voor benzine.
Is er voldoende brandstofdruk?
Geeft de inlaat temperatuur sensor correct aan?
Geeft de koelvloeistof temperatuur sensor correct aan? (70 en 76 graden is wat aan de koude kant)
Geeft de map-sensor correct aan?
Bovenstaande controleer je met live data, niet met de Freeze Frame info.

kjdkraker (0), 4 jaar geleden

Ok, bedankt. Maar voor dat soort controles moet ik naar de garage want dat kan ik zelf niet.
Ik heb (nadat ik de foutcode had gewist) nog een keer een proefritje op benzine gemaakt. Er gebeurde precies hetzelfde als gisteren. De motor liep goed, maar ging na 2km licht haperen en de storing katalysator verscheen. Is het misschien verklaarbaar dat dit na 2km gebeurt?

    Nog een kleine toevoeging: Toen ik de bougies verving waren de oude bougies behoorlijk zwart, alle 4. - kjdkraker (0), 4 jaar geleden

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Mogelijk krijgt de motor toch wat te veel brandstof als de bougies echt zwart zijn.
Dan ga je denken aan een defecte/verouderde voorste lambdasonde of een lek in de uitlaat voor.
Zo'n storing heeft dan hetzelfde effect op benzine als op LPG.
Dat is wat waarschijnlijker als dubbele fouten in zowel het benzine- als het LPG-systeem..

Dirk71 (0), 4 jaar geleden

Waarschijnlijk is dit het "bekende" klepstoterprobleem bij de RFN motor. De retourkanaaltjes zijn te klein, waardoor bij vervuiling van de olie, de kleppen soms niet goed zullen sluiten. Vaak helpt het om de motor te flushen en van de juiste olie te voorzien. PSA adviseert om de klepstoters te vervangen door de verbeterde versie, die ook standaard in de 1.8 16V toegepast worden.

kjdkraker (0), 4 jaar geleden

De auto is gisteren bij de Citroen/Peugeot specialist geweest. Zijn conclusie was dat er verkeerde bougies inzaten (NGK LFR5B), die zouden te veel inwendige weerstand hebben. Hij heeft ze vervangen door Bosch FR8SC+. Ik kreeg het advies om injectiereiniger bij de benzine te doen want hij kon aan de bougies zien dat het sproeibeeld niet goed was. De auto liep onderweg naar huis op benzine als een zonnetje.

Echter, vandaag trad opnieuw storing uitlaatgas op (P0300). Ik ging een stukje rijden op benzine, tenminste dat was de bedoeling. Onderweg zag ik echter dat ik op LPG aan het rijden was. De motor liep super soepel (op LPG dus). Toen ik al rijdend overschakelde op benzine trad de storing vrijwel direct weer op.

De specialist wijdt het probleem aan verouderde benzine of vervuilde verstuivers. Hij adviseert om de benzine + reiniger die nu in de tank zit op te rijden. (Hopelijk lukt dat zonder dat de storing steeds optreedt..)

kjdkraker (0), 4 jaar geleden

Ik moet zeggen dat ik niet overtuigd ben dat het probleem (alleen) wordt veroorzaakt door verouderde benzine. Het volgende gedrag treedt consequent op.

Bij wegrijden met koude motor op benzine: De motor loopt ongeveer 3km helemaal soepel. Maar begint dan licht te haperen en storing uitlaatgas treedt op (P0300) en het motormanagement lampje gaat knipperen. Als ik de storingscode wis en weer wegrijd, dan treedt dezelfde storing binnen 100m weer op.
Bij wegrijden met koude motor op LPG: Na het starten op benzine waarbij de motor dus soepel loopt, wordt er na een paar honderd meter probleemloos overgeschakeld op LPG. Ik kan blijven rijden op LPG zonder dat er een storing optreedt.

Dus: de storing lijkt in het benzine systeem te zitten, en lijkt alleen op te treden als de motor enigszins op temperatuur begint te komen.
Iemand een suggestie waar ik de oorzaak van dit probleem moet zoeken?

kjdkraker (0), 4 jaar geleden

Vandaag zijn de 4 benzine injectoren vervangen door 4 nieuwe (gebruikte) injectoren. De auto loopt nu op benzine ook weer als een zonnetje. 😀

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.