Ik heb de laatste tijd een probleem dat de EW10J4 / RFN motor van mijn 406 Coupe af en toe een beetje hapert/hikt tijdens het rijden, hij loopt dan niet mooi rond. Het is niet erg genoeg om het motormanagement lampje te laten branden maar toen in met de PP2000 de computer uitlas stond er wel een storing in: Permanent Fault: Mixture regulation.
Ik heb met een draaiende motor met behulp van PP2000 de sensorwaardes uitgelezen en het viel me op dat op benzine alles goed lijkt te zijn maar zodra ik overschakel naar LPG gaat de injectietijd ineens omhoog boven de waarde die het zou moeten zijn. Het lijkt er dus op dat de computer constateerd dat de motor op een te arm mengsel draait en dit probeert te corrigeren door meer brandstof in te spuiten als hij op LPG draait.
Om dit verder te onderzoeken wil ik graag weten of de motor in closed loop loopt (op basis van het Lambda signaal) of in Open loop (op basis van de map in de computer). Ook wil ik de Long Term Fuel Trim uitlezen om te snappen of die wellicht extreem hoog/laag is.
In PP2000 is er een regel voor "richness regulation status" die als het goed is moet aangeven of de motor in open of closed loop draait. Ik zie in PP2000 echter alleen drie streepjes "---". Waarom geeft deze regel geen waarde aan?
Verder denk ik dat ik voor de Long Term Fuel Trim de regels "slow fuel correction: Row 1/2" moet hebben maar ook hier zie ik geen waarde. Er staat alleen maar "Not Available.
Weet iemand hoe ik kan bepalen of de motor in open/closed loopt draait en wat de Long Term Fuel Trim is? Is dit ondersteund op dit type motor in combinatie met PP2000?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik kan je zo wel vertellen dat de motor in "Closed loop" loopt als de injectietijd langer wordt.
In "Open loop" blijft de injectietijd gelijk. In "Open loop" krijd je de foutcode Mixture regulation ook niet.
Die foutcode wordt alleen gezet in "Closed Loop" als de Long Term Fuel trim op de maximum waarde staat.
Overigens dat row 2 (Bank 2) "Not available" is klopt. Je hebt slechts 1 lambdasonde voor en na de kat.
Misschien gebruik je een cloon van PP2000 die niet goed werkt, want ook de koelvloeistof temperatuur staat op "Not available".
Gezien het bouwjaar van 2001 kun je de gevraagde gegevens uitlezen met een EOBD/OBD2 scanner.
De ondersteuning daarvoor is wettelijk verplicht in 2001.
Daaarmee zie je dan de Fuel system status (Open/Closed Loop) en de Short en Long Term Fuel Trim.
Oldford, bedankt voor je reactie. Het klinkt allemaal heel logisch wat je zegt, alleen snap ik dus niet goed waarom ik in PP2000 die informatie niet kan zien.
Het gekke is dat in DiagBox na het kiezen van het merk (peugeot) en het type (406R Coupe) twee applicaties kan opstarten, de Diagtool en Peugeot Planet 2000. Als ik Peugeot Planet 2000 kies, dan start hij Peugeot Planet 2000 op en kan ik alle opties uit de software gewoon gebruiken. Ik kan de actuele temperatuur uitlezen, de actuele injectortijd en nog een flink aantal PID's. Het werkt allemaal.
De long term fuel trim kan ik in dat deel van de software echter niet uitlezen, daarvoor moet ik de Diagtool opstarten (die dan ook gewoon een instantie van Peugeot Planet 2000 start). Op één of andere manier lijkt die instantie echter niet goed te connecten naar de auto want alle waardes blijven daar op not available staan. Dit is een beetje vreemd. Zelfde software, zelfde interface, zelfde auto, verschillend resultaat.
Ik heb twee generieke OBD readers met een interface die op een ELM chip gebaseerd is. Een bluetooth OBD dongle in combinatie met Torque pro en een OBD-RS232 connector in combinatie met PCM Scan software. In beide tools kan ik alleen het actuele toerental uitlezen en foutcodes resetten. Alle andere PID's zijn in beide tools niet realtime uit te lezen. Kennelijk ondersteunde Peugeot de OBD(II) standaard nog niet volledig in 2001.
Ik ben echter wel weer een stapje verder want van het weekend had ik alle foutcodes gewist en nu was er weer één geregistreerd: Intermittend fault: Oxygen sensor - Short circuit to earth. Kennelijk is de bedrading van de lambda sensor ergens doorgesleten, maar dat moet ik nog even verder onderzoeken. Ik kan me voorstellen dat er zonder Lambda signaal wel het één en ander mis gaat in de Fuel Mixture regulation. Lastige is dat ik, zoals jij ook al aangaf, twee lambda sensors heb, één voor de cat en één na de cat. De foutmelding geeft niet aan welke van de twee een Short circuit to earth heeft, dus ik hoop dat ik dat visueel vast kan stellen.
5 jaar
Ik heb trouwens ook de LPG computer uitgelezen (AG SGI Type I installatie). Die rapporteerde verder ook geen gekke dingen. Zie bijgevoegde screenshots.
5 jaar
Enige vreemde is dat het toerental maar de helft is van de daadwerkelijke waarde.
5 jaar
Jammer dat de EOBD standaard inderdaad niet volledig ondersteund wordt.
Dat heb ik helaas vaker bij Peugeot en Citroen gezien.
Kun je aan het nummer van die foutcode komen? Ik dacht dat dat moest kunnen met de PP2000.
Ik denk dan aan Freeze Frame data opvragen.
Gezien het bouwjaar heeft een storing in de achterste lambdasonde geen enkel effect op het mengsel.
Dat is alleen en uitsluitend de voorste lambdasonde die daarvoor verantwoordelijk is.
N.B.: Wat betreft het toerental in de LPG computer. Misschien gebruikt die het nokkenas toerental?
Misschien makkelijker in de LPG software? Alle 4 injecties in 1 (nokkenas) omwenteling?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar