Peugeot 406: luchtmassameter

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Ik plaatste paar weken terug al een topic ivm te hoge lambdawaarde bij mijn peugeot 406 met name op lpg, mijn man is nog steeds op zoek en we hebben al enige onderdelen besteld zoals revisieset voor verdamper lpg, injectoren met ic 12 proper gemaakt, de auto heeft ook een probleem met stationair toerental dat enorm schommelt, op benzine meestal niet hoewel als de motor warm heeft, durft die het op benzine ook wel eens te doen. heb al zitten zoeken op dit forum en gelezen vd stappenmotor en tps die kunnen stuk zijn, ik kwam ook ergens tegen dat de luchtmassameter misschien eens kon vervangen worden. Ik vind op youtube geen film terug vd peugeot 406 en waar de luchtmassameter zich zou bevinden, bij andere voertuigen is deze vrij simpel te vinden. Mijn man heeft de luchtfilter vervangen maar kan die luchtmassameter op eerste zicht nergens vinden, het enige waar hij op uitkwam is de sensor temperatuur voor binnenkomende lucht, die zag er heel smerig uit, hij heeft deze gereinigd. Kan iemand hier mij vertellen waar de luchtmassameter zich bevindt bij een peugeot 406 bouwjaar 2000 ? dank bij voorbaat !

ciliman

Geplaatst door ciliman (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Dat je de luchtmassameter niet vinden kan, dat klopt wel. Deze zit er niet op.
In plaats daarvan gebruikt Peugeot op de 2.0 liter motoren een map sensor + inlaat lucht temperatuur sensor.

Overigens, zo maar op de gok onderdelen vervangen kon uiteindelijk wel eens duur gaan uitvallen.
Beter is het om een goede diagnose te laten doen. Eerst van het benzine systeem, daarna van het LPG systeem.

ciliman (0), 4 jaar geleden

Dank voor uw antwoord, dan moeten we niet verder meer zoeken. De wagen wordt 20 jaar oud en al die kleine dingen zoals injectoren proper maken of die inlaat lucht temperatuur sensor, dat zijn dingen die nog nooit gedaan werden. Ik wou dat het zo simpel was om gewoon een afspraak te maken in de garage, mijn man doet praktisch alles zelf aan de auto, het aantal keren dat ik naar de garage moest zijn dus op 1 hand te tellen maar was telkens een grote teleurstelling, 5 jaar geleden had de auto ook problemen, de peugeot dealer ging het eens vertellen: diagnose gedaan maar niet echt duidelijk voor hun waar het probleem lag, ze gingen het één en ander vervangen zoals bobine, lambdasonde, na meer dan een week belde ik om te horen of mijn wagen nu al klaar was. Ja dus, ik mocht hem ophalen: 500 euro armer, ik reed amper 500 meter verder en aan de verkeerslichten zelfde probleem dan waarvoor ik de wagen had binnen gedaan. De garage ging bijna sluiten, ik toch maar terug en daar deed een oudere man zich de moeite om opnieuw aan diagnose te hangen en kwam dan tot de vaststelling dat de jonge mannetjes zoals hij zijn collega's noemde, zich niet de moeite hadden gedaan om mijn auto te gaan proberen en hij concludeerde dat probleem niet aan benzine maar lpg lag. Dag nadien dus bij lpg installateur langs die toen nog onderdelen had en mij verder hielp, nog eens 300 euro erbij. 850 euro kwijt dus. Diezelfde installateur zegt nu dat hij geen software meer heeft en wil me niet helpen, ik moet al bijna 2 u rijden en de grens dus oversteken om geholpen te worden en wat gaat het daar zijn. De revisieset voor membraan dat tenslotte al 12 jaar oud is , kostte me 80 euro inclusief verzending uit Polen. Die stappenmotor of map sensor kosten nu ook niet meteen een fortuin dus neem ik het risico om die te vervangen, het zijn de meest voor de hand liggende zaken volgens mijn man en volgens hetgeen ik hier op dit forum ook lees die overeenstemmen met de symptomen die de auto vertoont. Als ik een diagnose laat doen, ben ik al gauw over de 100 euro kwijt en om dan weer te eindigen als vorige keer: ook maar op goed geluk dingen vervangen die achteraf niet nodig bleken, neen, geen tweede keer meer. Het kan best zijn dat er nog bekwame en goede garagisten zijn, daar ben ik van overtuigd maar om ze te vinden, niet elke officiële dealer heeft bekwaam personeel, das mijn ervaring, als ik gewoon rondbel voor info, krijg ik soms de domste antwoorden, bijvoorbeeld: ik belde rond om te vragen naar product om injectoren van lpg mee te cleanen, ze willen me dan een additief verkopen om bij de benzine te doen, hoe zou dat in godsnaam de injectoren van mijn lpg installatie kunnen kuisen ? Om nu maar iets op te noemen. Mijn man gaat nu nog eens kijken naar de stappenmotor en die eventueel vervangen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.