close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Trommelrem zit vast.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Goede middag,

Sinds een aantal weken heb ik het volgende probleem: De trommelrem rechtsachter van mijn Peugeot loopt aan als ik rem. Ik hoor de rem dan ergens tegenaan lopen. Als ik het wiel opkrik merkte ik dat het wiel zelfs zonder te remmen al meer aanloopt dan het linkerwiel.

Ik heb de trommelrem nu al twee keer opengehaald. Daarbij kon ik niet goed zien waartegen hij aanloopt. De eerste keer heb ik het afgesteld zoals zoals het hoort (handrem en binnenste automatische afsteller) en daarnaast ook schoongemaakt met remreiniger en een staalborstel. Het probleem was toen niet verholpen.

Bij de tweede keer heb ik het mechanisme (in de trommel) ook losgehaald en heb ik de automatische afsteller (of hoe het in het NL ook mag heten) gereinigd en ingevet (wellicht verkeerd vet, vaseline). Dat deed ik omdat ik merkte dat die automatische afsteller vast zat, en niet soepel draaide.
Daarna heeft de rem het goed gedaan tot een paar dagen geleden.

Ook merkte ik dat de wielager bij dat wiel stroever liep dan bij het linkerwiel. Misschien heeft het daar iets mee te maken?

Heeft iemand tips of ervaring met dit probleem? Ik hoor het graag.

Groetjes,

Oscar

Geplaatst door

Ricky1991 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wiellager moet normaal draaien , als je de trommel draait en je houd je vinger dan op de astap voel je dan iets van gerommel ?
Wielremcilinder is ook gangbaar er zit niet een zuigertje vast ?
Het tandwieltje waar het zelfstellende heveltje op haakt , moet zeer soepel lopen in het buisje waar hij in zit.

Bedankt voor je snelle reactie Kaleido,

Ik zal van de week de wiellager even goed checken, bij het rijden hoor ik de lager in elk geval niet. Wel iets meer speling dan de linker lager.

Hoe kan ik de wielremcilinder checken? Bij het indrukken van de wielremcilinder kwam er wat olie uit, maar alleen bij het monteren. Niet meer na de montage en bij het draaien van de trommel. Is dat toch een teken dat hij kapot is?

Dat zelfstellende heveltje liep inmiddels soepel, misschien dat ik dan nog even moet checken en goed moet invetten?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Ricky1991 0

7 jaar

Waar kwam de olie uit dan bij het indrukken ?
Wiellager speling heeft dit systeem normaal niet , is een vast lager , wat met een grote centrale moer op moment vast gezet wordt.

Er kwam uit een van die zuigertjes wat olie als ik hem indrukte bij het monteren van het remmechanisme.

Gr. Oscar.

Ricky1991 0

7 jaar

Dat is dus een defecte wielremcilinder , dient dus vervangen te worden .
Mee doorrijden levert een , in het ergste geval een weigerende rem op door remolie verlies.
Is de remvoering ondertussen ook niet vet geworden , dat is vermoedelijk het geluid wat je hoort , een schavend geluid en na een paar keer remmen is het weg of minder.
Links en rechts de remvoering vervangen samen met de wielremcilinders.
Rem systeem goed ontluchten na reparatie.
Wiellager blijft natuurlijk ook nog een vraagteken.
Misschien verstandig om dit te laten doen , zijn wel jou en onze veiligheid ???

Hoi Kaleido,

Bedankt voor jouw antwoord. Ik ga ernaar laten kijken. Tot die tijd de auto laten staan.

Wel raar dat de slechts een klein beetje olie uit de wielremcilinder kwam bij het monteren, na het monteren en bij het testremmen heb ik geen overtollige olie meer gevonden namelijk.

Maar voor de veiligheid maar laten controleren dan.

Gr.

Ricky1991 0

7 jaar

Er zitten binnenin de wielremcilinder 2 zuigertjes met daar omheen 2 rubberen cupjes , deze cupjes zorgen voor de afdichting , zodat er geen remolie naar buiten kan komen.
Als deze cupjes lek raken door slijtage , roestvorming in de wielremcilinder dan kan de remolie dus ontsnappen en komt dan terecht achter de stofhoes die dit geheel moet afdichten om vuil van buitenaf tegen te houden.
De olie die jij gezien hebt komt dan achter de stofhoes weg als je met de wielremcilinder begint te duwen bij werkzaamheden.
Om veilig te zitten , kan ik geen ander advies geven dan eerst repareren , omdat ik vanaf hier niet kan zien wat de situatie is.

Heel duidelijk uitgelegd, bedankt! Weet jij toevallig ook hoe veel een dergelijke reparatie kan kosten? Eventueel hoe veel uur men hiermee bezig is?

Gr.

Ricky1991 0

7 jaar

Prijzen van reparaties doen we hier in principe geen uitspraken over , is teveel diversiteit in.
Maar met max 1,5-2 uur moet het wel bekeken zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.