Peugeot 307: Turbo maakt hard suizend / blazend geluid bij gas geven

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 110 pk HDIF 304.000km

Sinds enkele weken maakt de turbo een vrij hard suizend / blazend geluid (lijkt heel sterk op de kachelventilator op stand 4) wanneer ik optrek of een dot gas geef. Gas los -> suizend geluid is weg.

Het treedt op in alle versnellingen en snelheden bij het intrappen van de gaspedaal (en bij het omhoogschakelen van de cruisecontrol).

Het is zeker niet een lekkage van het raam of zoiets, want het is bij elke snelheid en alleen als het gaspedaal diep wordt ingedrukt (ook als de auto stilstaat).

De turbo is gecontroleerd: is schoon, heeft niet te veel speling, de aanzuigslang en de ring zijn niet kapot, de klep doet het, kortom alles is volgens de garage oké.
De slang vanaf de turbo naar de voorzijde zwelt wel op bij gas geven (slang beweegt zelfs iets).

Aan de uitlaatgassen is niets te zien. Motor trekt normaal, maar houdt soms bij een snelheid van rond de 70 km/u iets in. Er is geen motorstoring.

Wanneer de sensor aan de voorzijde boven de radiator wordt losgetrokken, gaat de motor in de noodloop en treedt het suizen niet op.

Wat kan dit zijn? Een kapotte turbo sensor?

andreetje

Geplaatst door andreetje (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

Luchtslangen achter turbo controleren op lekken, intercooler kapot?

harry4203 (490) PRO, 11 jaar geleden

als het nog een 2 ltr is, dan heel goed het korte slangetje wat direct onderaan de turbo zit (verb turbo-kunststof buis) controleren.

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Inderdaad. Controleer Harry z'n slangetje!? (Haha)

Moeilijk te zien, maar gaat vaak kapot t.h.v. slangklem(men). Vertrouw je het niet, of kun je het niet goed zien, haal dan dit stukje slang er even onderuit zodat je em goed kunt controleren.

ovi (0), 11 jaar geleden

Zeker en vast een lekje of een darm die niet goed vastzit!
Bij mijn camper vorig jaar ook eerst een geluidje dat ik niet goed kon thuisbrengen en toen plots een plof en geen vermogen meer en een geblaas alsof er 10 haardrogers onder mijn motorkap zaten?
De darm v/d interkoeler was losgekomen en de spanring was spoorloos! Kijk het dus nu na voor je dit onderweg voorhebt want dikke misserie om daar mee thuis te geraken.

andreetje (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb nog wel wat vragen.

@Hendrik4290
De intercooler is toch een radiator die vóór de normale radiator zit? Wat kan daar aan kapot zijn, en hoe komt het dan dat de turbo gaat suizen?

@Harry4203 Wat betekent "verb turbo-kunststof buis"?

@Hans4074 Bedoel je hier de dikke slang die met slangklemmen vastzit en naar de voorkant van de auto loopt? Of het dunne slangetje onder de turbo? En kan zo'n dun slangetje zoveel herrie veroorzaken?

@ovi Een darm, is dat een dikke slang? Het klinkt inderdaad alsof er een haardroger aanstaat. Kun je nog naar huis rijden zonder slang (met minder vermogen), of mag dat niet?

harry4203 (490) PRO, 11 jaar geleden

verbindingsslangetje (ong 8cm lang) tussen de turbo en de kunststof buis welke onder het carter door loopt naar de intercooler. slangetje is moeilijk te zien en te bereiken. auto moet daarvoor echt wel op een brug staan.

andreetje (0), 11 jaar geleden

Ok, bedankt, dat wordt een bezoekje aan de garage!

ovi (0), 11 jaar geleden

[quote=andreetje]Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb nog wel wat vragen.

@ovi Een darm, is dat een dikke slang? Het klinkt inderdaad alsof er een haardroger aanstaat. Kun je nog naar huis rijden zonder slang (met minder vermogen), of mag dat niet?[/quote]
Ik heb er nog 30 km mee moeten rijden tot thuis dus het gaat wel maar je hebt dus echt geen vermogen dus ik kon nog 70 km/hr rijden!
Bij mij was het de dikke darm/buis van de turbo naar de interkoeler.

andreetje (0), 11 jaar geleden

@ovi
Duidelijk, je hebt een werkende turbo nodig om nog een beetje door te kunnen rijden. Bedankt voor je uitleg!

andreetje (0), 11 jaar geleden

Auto is naar de garage geweest. Er is volgens de baliemedewerker een slangetje vervangen wat een klep aanstuurt. Plm 2 uur werk.

ovi (0), 11 jaar geleden

Dat klepje is waarschijnlijk de "waste gate"!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wastegate

Bedankt om even te melden wat het was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.