Peugeot 406: Tussenlager of steunlager vervangen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,2 HDiF

Ik hoor tijdens het rijden af en toe een gebrom. Het geluid komt van voor en lijkt uit de buurt van het rechter voorwiel vandaan te komen. Aangezien de wiellagers zeer recent zijn vervangen. Ik zo snel geen andere oorzaak kan vinden gok ik op het tussenlager of steunlager van de rechter aandrijfas. Een snelle blik op de servicebox leerde mij dat het lager niet schrikbarend duur is. Zo´n € 27.- en een "ring van as" die er heel dicht bij zit € 6.- waarvan ik niet weet of ik die nodig zal hebben maar voor die € 6.- ga ik de gok niet nemen.

Wat ik met het zoeken op internet al te weten ben gekomen is: De aandrijf as moet uit de bak, dus eerst de bakolie aflaten. Als de as uit de bak is geweest het beste meteen een nieuwe keerring plaatsen aangezien de oude de neiging hebben daarna te gaan lekken. Om de as uit het steunlager te krijgen moeten er twee moertjes aan de bakzijde van de steun los geschroefd worden en de boutjes naar binnen drukken en 180 graden draaien, deze boutjes hebben een L vorm en door ze in te drukken en 180 graden te draaien komt de as vrij.

Wat ik graag wil weten:

Hoe zit het lager vast? Een wiellager ga je niet zomaar vervangen. Daar heb je een pers voor nodig. Moet het steunlager er ook uit geperst worden en de nieuw er in? Zit het lager vast aan de as? Dus, hoe haal ik het oude lager eruit of eraf en hoe zet ik het nieuwe lager erin of erop.

Kan ik de as uit het fusee halen door alleen de stuurkogel los te maken zodat het fusee vrij kan draaien of moet de fusee kogel ook los?

Zit de as mogelijk nog in de bak geborgd? Ik gok van niet aangezien bij het vervangen van de wiellagers aan de linker zijde de as bijna zo uit de bak kwam maar ik ben ergens berichten tegen gekomen over een 206 waarbij deze dus wel geborgd waren.

Hoe haal ik de keerring van de bak er uit? Schroevendraaier er achter en wippen? En hoe gaat de nieuwe er in? Gat schoonmaken keerring insmeren met olie en er in duwen/kloppen?

Dit is dus het tussen- of steunlager:

[url=http://postimage.org/image/77y2u6er9/][img]http://s18.postimage.org/77y2u6er9/IMAG0...[/img][/url]

Richard9710

Geplaatst door Richard9710 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Het steunlager zit geklem op de as en geborgt door de dunnere ring die er voor zit. Deze ring is een zogenaamde krimp-ring, dus eenmalig gebruik. De oude krimp-ring slijp je door, verwijderd daarna het oude steunlager, laat het nieuwe steunlager op de as zakken en het laatste stukje met hamer en doorslag op de binnenring van het nieuwe lager tot tegen de aanslag erop tikken. De nieuwe krimp-ring stook je op verantwoorde wijze rood-gloeiend, zet de as verticaal en pak de rood gestookte krimpring in een tang, laat em meteen zakken tot tegen het nwe lager en gelijk koelen met bijv. een oude lap gedrenkt in ruim water.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

even een aanvulling voor de demontage je hunt beste de onderste fussee los halen inc de stuurkogel cenrtale moer en de 2 boutjes van het steun lager dan kun je de as verwijderen uit de bak, is niet geborgd, keering kun je verwijderen zoals u beschrijft en monteren ook

Richard9710 (0), 12 jaar geleden

[quote=hans4074]De nieuwe krimp-ring stook je op verantwoorde wijze rood-gloeiend, zet de as verticaal en pak de rood gestookte krimpring in een tang, laat em meteen zakken tot tegen het nwe lager en gelijk koelen met bijv. een oude lap gedrenkt in ruim water.[/quote]
Oei, dat had ik niet verwacht. Rood-gloeiend krijg je waarschijnlijk niet met een verf brandertje voorelkaar. Toch even over na gaan denken of ik dat zelf ga doen. Het los slijpen van de oude krimp ring gaat me wel lukken. Al 2 keer met een deel van de voorwiel lagers moeten doen wat op de naaf bleef zitten. Maar dat rood-gloeiend stoken, dat heb ik nog niet eerder gedaan, al had ik voor mijn laatste twee voorwiel lagers ook nog nooit een lager geperst en dat is ook gelukt. En zo'n brander waar een serieuze vlam uit komt is ook wel te vinden.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je het stook-gereedschap hebt, of kunt bemachtigen om die krimp-ring lekker egaal heet te stoken, moet het lukken. Op zich niet zo moeilijk zolang je de krimp-ring maar rood stookt BUITEN de aandrijfas. Ik doe dit meestal op het platte stuk aan de achterzijde van de bankschroef, terwijl de aandrijfas verticaal in de bankschroef geklemt staat = dicht bij elkaar in de buurt. De krimp-ring schuift/valt gelijk roodgloeiend boven op het lager, dus natte doeken en een gieter water in de aanslag en gelijk de doeken erop, anders heb je kans dat de afdichtingen van het lager het begeven door de hitte.

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Mocht je niet over stook gereedschap kunnen beschikken, als alternatief en niet officieel kun je de krimpring er met een lange passende buis ook op tikken.
De methode van Hans prefereer ik echter.

Richard9710 (0), 12 jaar geleden

Ik geloof dat ik ook de methode van Hans prefereer, zie bovendien maar eens een passend stuk buis te vinden. Maar mocht het heet stoken niet lukken kan ik altijd nog op zoek naar een stuk van een hek of zo. Het bedrijf waar ik de brug huur heeft vast wel zo een brander en ze zijn niet te beroerd om even te helpen. Vandaag een nieuw lager, nieuwe "ring van as" en keerring besteld. Hopelijk dit weekend eens proberen.

De aandrijfas waar de ring overheen gaat even wat opschuren kan waarschijnlijk geen kwaad (zodat de ring er zeker in één keer overheen valt?). En hoe zit het met de homokineten. Bij het vervangen van de wiellagers ligt de as wel los, maar ik ga er niet mee aan de wandel. Als ik de as uit uit heb en in de bankschroef zet, moet ik dan nog de boel wat ondersteunen? Met andere woorden, zit het homokineet vast of kan dat zo uit elkaar vallen als je één kant op tilt?

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Richard, niets opschuren! Het nieuwe lager en de krimp-ring zitten alleen klem op het laatste stukje. Ze vallen dus gewoon het eerste lange stuk zo naar beneden op de as omdat deze diameter een fractie kleiner is, maar dat merk/zie je wel als je eerst even "droog-oefent" met de nieuwe spulletjes.
Zolang de homokineetrubbers erop blijven zitten en je geen gekke (kracht)fratsen uit gaat halen met de as verticaal, gebeurd er niets.

Richard9710 (0), 12 jaar geleden

Ok, duidelijk dat droog oefenen doe ik ook meestal wel maar het is wel fijn om zulke dingen op voorhand al te weten. Net als dat de homokineten dus niet zomaar uit elkaar zullen vallen. Bedankt, als ik nog een vraag bedenk meld ik me wel weer. En als alles gelukt is uiteraard ook!

Richard9710 (0), 12 jaar geleden

Het lager, de ring en een nieuwe keerring zitten op hun plek. Eerst het wiel er af en de voorste helft van de wielkuip er af, daarna de as moer van de aandrijfas lossen, de stuurkogel los, daarna de fuseekogel uit de draagarm (die zat behoorlijk vast en om er goed bij te komen de remschijf er af gehaald en om die er af te krijgen de remklauw er afgehaald en op zijn kop aan de veer gehangen). Toen kon ik de aandrijf as uit het fusee halen. Door het tegenlicht is hetgeen belangrijk is wat donker uitgevallen op de foto, vandaar de foto kunstmatig wat lichter gemaakt.

[url=http://postimage.org/image/8cyivarvf/][img]http://s17.postimage.org/8cyivarvf/Tusse...[/img][/url]

Toen de versnellingsbakolie afgelaten en terwijl deze stond na te druppen de twee moertjes van het tussenlager los gedraaid en 180 graden gedraaid. Toen de bak leeg was de carterplug met een nieuwe koperen ring teruggeplaatst. Toen wilde ik de aandrijfas er uit trekken maar die wilde niet zomaar er uit. Met een klein hamertje een paar rustige tikken tegen de ring van het lager getikt en toen kwam die los. Hier het gapende gat:

[url=http://postimage.org/image/6ypfjrwy9/][img]http://s16.postimage.org/6ypfjrwy9/Tusse...[/img][/url]

Eenmaal de aandrijfas er uit de slijptol op de ring gezet. Altijd lastig om te bepalen of je nog in de ring aan het slijpen bent of al in de as zit. Ik heb de as dus ook een stukje te pakken gehad maar dat mag geen naam hebben.

[url=http://postimage.org/image/zcchkoqyl/][img]http://s14.postimage.org/zcchkoqyl/Tusse...[/img][/url]

Toen de ring er af was dacht ik het lager er af te kunnen schuiven. Niet dus. Dan er af tikken. Ook niet dus. Dan er af rammen. Ook niet. Dan maar weer de slijptol, daar is maar heel weinig tegen bestand. Eerst de bovenrand van het lager op twee plaatsen door geslepen. Toen waren de kogeltjes vrij, die met een schroevendraaier eraf gewrikt. De binnenring van het lager ook weer een stuk door geslepen. Om niet weer in de as te slijpen wilde ik het laatste stukje met een dremel achtig apparaat doen. Nog geen twee seconden nadat ik dat kleine slijpschijfje op de ring had hoorde ik de ring breken.

[url=http://postimage.org/image/d2fld3r75/][img]http://s8.postimage.org/d2fld3r75/Tussen...[/img][/url]

Daar waar het lager en de ring hadden gezeten was het niet helemaal mooi schoon dus met een stukje schuurpapier (korrel 1200) heb ik het schoon geschuurd en daar waar de verdikking op de as komt ook het vuil weg geschuurd. Daarna wat keramisch vet, wat ik ook gebruik voor de remblokken te monteren (nee, niet op de voering), er op gesmeerd. Ik had verwacht dat het lager zich er nu zo op zou laten drukken maar nee. Met een klein hamertje voorzichtig op de binnenring van het nieuwe lager tikjes gegeven waardoor het lager stukje bij beetje over de verdikking op de as schoof. Toen het lager er een stukje op zat heb ik de binnenring van het oude lager gebruikt om tegen het nieuwe lager aan te zetten en dus op de oude ring te slaan. Door de aandrijfas heen en weer te rollen en tegelijk te tikken zat het nieuwe lager na een minuut of 15 op zijn plek.

[url=http://postimage.org/image/n0p2j81h1/][img]http://s10.postimage.org/n0p2j81h1/Tusse...[/img][/url]

Daarna was de ring aan de beurt. Dat heb ik eerst op dezelfde wijze als het lager geprobeerd, maar ik merkt al snel dat die echt niet wilde. Door iemand die met een serieuze brander kan omgaan heb ik de ring laten verhitten tot deze roodgloeiend was en toen de ring over de as laten vallen. Het was even schrikken toen deze niet meteen doorviel tot op het lager, maar met kleine tik van de hamer zat deze op zijn plaats. Meteen een natte doek er over en hier het resultaat.

[url=http://postimage.org/image/w71j5c41p/][img]http://s14.postimage.org/w71j5c41p/Tusse...[/img][/url]

Nu voorbereiden om de as terug te zetten. Eerst het lagerhuis schoonmaken en ook weer wat keramisch vet er in gesmeerd. Daarna de keerring van de bak er uit gehaald en de nieuw er in gezet. Dan voorzichtig de aandrijfas terug gezet, de boutjes weer 180 graden gedraaid en de moertjes vast gedraaid. Aandrijfas weer in het fusee, fuseekogel weer vast, de stuurkogel weer vast, remschijf er op, remklauw er op en toen de vulplug van de bak er uit gedraaid. Om de bak te vullen heb ik een stuk plastic slang gebruikt waar ik een trechter in had gestoken. Vanaf de bovenkant van de motor de slang naar beneden laten zakken en in de bak gestoken door het gat van de vulplug. Van boven vervolgens 1.8 liter en een beetje in de trechter gegoten. Het ging niet snel, maar slechts een paar druppels gemorst. Die druppels waren het sein dat de bak vol was. Dus de vulplug met een nieuwe koperen ring weer op zijn plaats gezet.

[url=http://postimage.org/image/4z9abqjjx/][img]http://s14.postimage.org/4z9abqjjx/Tusse...[/img][/url]

Het nieuwe lager heeft inmiddels al weer zo'n 300 km dienst gedaan.

kaleido 1 (1835) PRO, 12 jaar geleden

Als je nu de volgende keer het lager iets warm maakt met een verfstripper valt hij zo om de as , loop je ook geen risico met het lager te beschadigen mocht je onverhoopt mis slaan.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.