close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Probleem verlichting: linker koplamp en mistachterlicht werken n

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Het volgende probleem met de verlichting van mijn 406 trad op nadat mijn remschijf linksvoor is verbrand geweest. (We waren nog geen 2uur onderweg naar de wintersport toen we stopten voor een plaspauze. Bij het stoppen kwam plotseling de rook bij de linkerwielkast vandaan. De velg was zo heet geworden dat je hem niet kon aanraken. De remschijven en remblokken voor zijn toen vervangen, en we hebben verder een prima wintersportvakantie gehad.)

Dezelfde avond merkte ik dat de linker koplamp niet werkt. Lampje vervangen maar dat hielp niet. Zekering is in orde. Rechter koplamp werkt wel.
Ben vanmorgen verder gaan zoeken. Even aan de bedrading gerommeld maar dat maakte geen verschil. Ik kan ook geen bedrading of andere onderdelen ontdekken die beschadigd/gesmolten zijn als gevolg van de verbrande remschijf. In dit topic http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=19... lees ik dat beide koplampen (van de 206) door 1 relais bediend worden. (Is dat voor de 406 het zelfde?) Ik meet over de zekeringen in de zekeringkast in de motorruimte:
F9 (links voor): 0V
F10 (rechts voor): 13V

Ik heb vanmorgen alle overige verlichting getest. Alles werkt verder behalve het mistachterlicht. Over de betreffende zekering onder het dashboard (F19) meet ik slechts 10.8V.

Kan het zijn dat de zekeringskast in de motorruimte ´geroosterd´ is? Wie heeft er verder nog een goede tip?


Edit: Chassisnr is VF38ERFNA81425339

Geplaatst door

kjdkraker (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zoals gebruikelijk op de zondag is de schema-site peugeot niet te raadplegen i.v.m werkzaamheden. Effe wachte dus.

hans4074 0
badge

12 jaar

Dank voor je reaktie. Ik hoop dat je me alsnog verder kan helpen. Auto moet ook zeer binnenkort voor APK..

kjdkraker 0

12 jaar

Klaas Jan, zekeringskast motorruimte (BM34): zekering F9 is voor het linker dimlicht en F10 voor rechter dimlicht.
Het inwendige van de BM34 is hetzelfde als in de link van je 1ste bericht, dus dat verhaal komt overéén.
Als je dus goed gemeten hebt en je meet aan BEIDE zijden van de zekering F9 geen (voedings) spanning en en op F10 wél, dan zou je uitkomen op een defect IN de BM34.
Pak anders even een los draadje, zet hier voor de zekerheid even een losse zekering tussen, trek F9 eruit, steek het losse draadje aan de uitgangszijde van zek. F9 en tik even de plus van de accu aan om zo te controleren of linker dimlicht het wel doet.

hans4074 0
badge

12 jaar

Dat ga ik morgen even testen. Welk contactpunt van de zekeringshouder is de uitgangszijde van zekering F9?

kjdkraker 0

12 jaar

Zek. F10 er even uitnemen (want daar staat wel spanning op) en dan even zonder zekering meten aan welke kant van de 2 contact-gleufjes spanning staat. Je kunt dit als voorbeeld aanhouden voor F9. Je moet dus dan bij F9 het hulpdraadje steken aan dezelfde zijde als waar bij F10 GEEN spanning op staat zonder zekering.

hans4074 0
badge

12 jaar

Ik heb vanmorgen nog even opnieuw met de spanningsmeter gemeten, met hetzelfde resultaat: geen spanning over de connector van F9, wel spanning over de connector van F10.
Ik heb ook de test met het hulpdraadje (met zekering ertussen) gedaan zoals je hierboven beschrijft: komlamp links voor gaat niet branden.

Kan ik verder zelf iets doen of meten aan de zekeringskast?
Is er mogelijk een verband met het probleem met mijn mistachterlicht (zie mijn eerste bericht)?

kjdkraker 0

12 jaar

[quote=kjdkraker]Ik heb ook de test met het hulpdraadje (met zekering ertussen) gedaan zoals je hierboven beschrijft: komlamp links voor gaat niet branden.[/quote]
Das uitermate vreemd, want de bedoeling van het losse draadje was om te kunnen controleren of de BM34 inwendig naar zekering F9 onderbroken zou zijn. M.a.w. als je het losse testdraadje ene zijde goed op de plus van accu aangesloten hebt, en andere zijde op het juiste pootje in de F9 opening van BM34 hebt gestoken, dan zou dimlicht Lv moeten gaan branden. In jou geval heb je dus én geen spanning op F9, én met los draadje rechtstreeks op plus óók geen dimlicht? Vreemd! Weet je zeker dat de lamp + stekker op de lamp goed is???

Het mistachterlicht heeft volgens schema weinig van doen met dimlicht. Zit er toevallig een trekhaak onder met in de stekkerdoos een pennetje welke mistachterlicht uitschakeld bij insteken van een stekker? Zo ja....zit dit pennetje toevallig niet vast (ingedrukt blijven zitten) of stekkerdoos inwendig "verrot"?

hans4074 0
badge

12 jaar

[quote=hans4074]In jou geval heb je dus én geen spanning op F9, én met los draadje rechtstreeks op plus óók geen dimlicht? Vreemd! Weet je zeker dat de lamp + stekker op de lamp goed is???[/quote]
Klopt.
Ik heb het nog een keer getest (voor de zekerheid met een ander testdraadje). Als ik verbinding maak tussen de opening van F10 en de pluspool van de accu dan gaan de rechter koplamp wel branden, maar als ik verbinding maak tussen de opening van F9 en de pluspool van de accu dan gaat de linker koplamp niet branden.

De lamp is goed; ik heb links en rechts verwisseld. De stekker op de lamp ziet er prima uit.

Moeten we concluderen dat:
- er inwendig iets mis is met de BM34 ivm F9 , en
- er is iets mis met de bedrading van/naar de koplamp links voor?
Dat klinkt wel wat gek ja..
Ik kan in ieder geval eens proberen om de bedrading van/naar de linker koplamp door te meten. Voor andere tips blijf ik me zeer aanbevolen houden.

kjdkraker 0

12 jaar

Nog even wat info die je wellicht nog nodig hebt. Op de BM34: de uitgang van zekering F9 loopt inwendig in de BM34 en komt eruit onder de grijze stekker met 16 aansluitmogelijkheden (met de rode ontgrendel-lip). In deze stekker gaat op plaatsje 15 (cijfertjes staan op de rand van deze stekker) de draad rechtstreeks naar de zwarte stekker met 6 aansluitmogelijkheden op de L koplamp op plaatsje 1 in die stekker.

Je kunt nu inderdaad beter eerst verder gaan met de draad controle.

hans4074 0
badge

12 jaar

Dank voor deze info. Ik ben de bedrading gaan doormeten, en ik heb ontdekt dat de bedrading achter de zwarte stekker een breuk heeft. Als ik deze in een geschikte bocht leg dan doet het linker dimlicht het weer.

(Ik begrijp niet goed hoe het kan, maar ik heb dan ook gewoon spanning over de connector van F9.)

Het lijkt erop dat de breuk vrij dicht achter de zwarte stekker zit. Hoe kan ik dit het beste repareren?

kjdkraker 0

12 jaar

Een dealer zou losse stekker-contactje/pennetjes kunnen hebben. Inderdaad een beetje voorzichtig omschreven, want t'is een beetje afhankelijk van vorm en grootte en er zijn nogal wat verschillende! Of een dealer dit voor je uit kan (en wil) zoeken en uiteindelijk wil bestellen is de vraag. Waarschijnlijk worden dit soort stekker-pennetjes bij bestelling geleverd per zoveel, dus blijft een dealer zitten met de overige. Klink niet erg klantvriendelijk, maar zo zal het zo'n beetje gaan vrees ik. Een andere, misschien wel betere optie, is van de sloop een zelfde stekker met daaraan een cm of 10 bedrading zien te scoren. De kapotte stekker afknippen en de bestaande draden weer netjes verbinden met de nieuwe stekker/bedrading. Werkt denk ik sneller en beter, want knutselen met die losse stekker-pennetjes is ook een ge-emmer.

hans4074 0
badge

12 jaar

Ik denk dat ik er wel een stukje goede kabel aan de stekker zit. Volgens mij kan ik dus de bedrading aan de stekker laten zitten, en is de eenvoudigste oplossing om het stukje draad waarin de breuk zit er tussenuit te knippen en te vervangen.
Gebruik ik voor het bevestigen van een nieuw stukje draad zogenaamde kabelverbinders die je met een kabelschoentang vastknijpt? Zijn er hierbij nog bijzonderheden om rekening mee te houden?

kjdkraker 0

12 jaar

Als dat kan qua afstand tussen stekker en draadbreuk, is dat de beste en simpelste oplossing. Je kunt er voor kiezen te solderen en met zogenaamde krimpkous waterdicht maken (wel eerst een stukje krimpkous over de draad schuiven, alvorens de draad aan elkaar te solderen, haha) of je neemt speciale kabelverbindertjes waarvan de uiteinden ook een soort krimp-kous bevatten. Die knijp je gewoon dicht zoals de normale kabelverbindertjes en nadien verwarm je die speciale uit-eindjes waardoor ze (water) dicht smelten rond de draad. Eventueel kun je nadien nog tape aanbrengen als extra laagje en om de kabelboom weer netjes te krijgen.

hans4074 0
badge

12 jaar

Ik heb vandaag nog eens goed gekeken waar de draadbreuk zit..

Plaats 1 van de zwarte stekker blijkt gewoon een goede verbinding te hebben met de connector van F9. Hoe ik de draad ook buig, ik meet steeds een weerstand van 0 ohm. Er zit volgens mij dus toch geen breuk in de draad.
De zwarte stekker en de contrastekker op de lampunit zien er op het oog goed uit, maar als ik daar een beetje aan wiebel dan wordt het contact onderbroken. Ik heb contactspray op de stekker gedaan en nu maakt hij redelijk goed contact. Alleen als ik erop duw wordt het contact onderbroken.
Heb je hier misschien nog een tip voor? Anders laat ik dit voorlopig maar zo; ik verwacht dat het voor de APK wel goed is.

Het probleem van het mistachterlicht was (inderdaad) dat het schakelaartje in de contactdoos van de trekhaak gecorrodeerd was. (Ik had niet verwacht dat de contacten in 3 jaar al zo slecht konden worden.) Ik heb de contactdoos vervangen en het mistachterlicht doet het weer.

Al met al viel de ´schade´ dus wel mee. In ieder geval zeer bedankt voor het meedenken en de adviezen!

kjdkraker 0

12 jaar

Dan zul je dus echt uit moeten zoeken of het slechte contact in de stekker zit, of in de contact-pennetje van de lamp, of wellicht inwendig in de koplamp net na deze contact-pennetjes. Het is en blijft nu natuurlijk wel een zwakke verbinding die bij belasting (dimlicht aan) de geest kan gaan geven!?

Je kunt het inderdaad even afwachten/aanzien.

In ieder geval: graag gedaan.

hans4074 0
badge

12 jaar

Van de week trad hetzelfde probleem als 2 jaar geleden met mijn linker koplamp weer op. Nu deden zowel het dimlicht als grootlicht het niet.
Gelukkig kon ik dit topic terugvinden zodat ik terug kon lezen wat er toen aan de hand was. :)
Ik heb nu de contact-pennetjes van de connector die in de koplamp-unit gaat wat naar elkaar toe gebogen. Toen was het contact weer goed; dimlicht en grootlicht werken weer.

kjdkraker 0

10 jaar

Hoi,

Ditzelfde probleem komt ook af en toe voor bij de 406 coupe.
De multistekker achterop de koplamp raakt gecorrodeerd.
Bij mijn eigen coupe heb ik deze preventief bekeken, eentje begon al.
Nog geen klachten over uitval van verlichting, maar dat moet je ook voor zijn.
Er lopen ook flinke stromen, dus het uiteindelijk doorbranden van de stekker is op termijn wel mogelijk bij overgangsweerstanden.

Moraal: hou je stekker in de gaten, en bekijk af en toe of de boel er nog fris uitziet,

Groet,

Nico.

Nico_den_Haak 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.