Peugeot 307 SW 2003: uitlaat lucht in interieur

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: tu5jp4 1.6 16v

in mijn interieur walmt het af en toe. Vooral na rijden als je stil staat wordt uitlaat lucht naar binnen geblazen via de roosters. Als ik de ventilator stil zet is het niet, dus het wordt op de een of andere manier aangezogen door de ventilator. Kan dit komen door een scheurtje in het uitlaat spruitstuk? Zo te zien is deze al eens gerepareerd met een of ander smeerprut. Is het veilig de scheur uit te slijpen en deze met TIG dicht te lassen of kan ik door de spanningspieken zaken opblazen?

Erwin2907

Geplaatst door Erwin2907 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Het scheurtje blaast niet echt, dus even verder gezocht en wat blijkt: Het interieurfilter deksel was los geschoten, dus werd de interieurlucht vanonder de motorkap weggezogen. Deksel pakking van rubber goed schoongemaakt en met veel pret-vet terug gemonteerd. Lucht blijft nu weg. Het scheurtje accepteer ik maar zoals het er is.

Kees Kloost

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

scheurtje geeft wel problemen met de mangselregeling, blaast niet maar zuigt daardoor zuurstof aan rond de lamdasonde(zuurstofsensor)die denkt daardoor dat het mengsel arm is en zal de computer opdracht geven het mengsel te verrijken.Gevolg hoog brandstof verbruik(wil je tegenwoordig niet) en een niet goeie lambda meting in de uitlaat bij de APK. Is trouwens afkeur voor de APK.

Hans4040 (315) PRO, 15 jaar geleden

het scheurtje is heel goed te lassen met een gietijzer electrode.
Laat dit echter wel door een goede lasser doen, in verband met kromtrekken van het spruitstuk.

mvg,
Hans.

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Ik heb wel een melding Storing mengselregeling die heel af en toe naar voren komt. Is er een goed smeerprutje te krijgen om op de uitlaat te smeren eventueel? (aangezien het zuigt ipv blaast.)

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

Voor het lassen moet de lambdasonde eruit en dat gaat waarschijnlijk niet meer lukken, ik bestel dan ook altijd een nieuw uitlaatspruitstuk met een nieuwe lambdasonde, kost wel een paar centen maar is dan ook weer zoals het hoort .

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Hoi Oldtimer,

Weet je globaal wat het spruitstuk kost? Lambdasonde van Romax (voor kat.) kost bruto 102 euro. Hoeft niet op de cent nauwkeurig, maar dan heb ik een indicatie. Ik ga er sowiezo niks meer aan doen de komende week, want ik ga op vakantie. Ik vind het altijd link dit soort reparaties uit te voeren vlak voor ik een paar duizend kilometer ga rijden.

Gr. Erwin

Hans4040 (315) PRO, 15 jaar geleden

"Ik vind het altijd link dit soort reparaties uit te voeren vlak voor ik een paar duizend kilometer ga rijden."

het is nog veel linker om met een lek uitlaatspruitstuk een paar 1000 kilometers te gaan rijden.
Uitlaatgassen in de auto zijn levensgevaarlijk.
Maar ja...........jou keuze.....

mvg,
Hans.

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

[quote=Hans4040]"Ik vind het altijd link dit soort reparaties uit te voeren vlak voor ik een paar duizend kilometer ga rijden."

het is nog veel linker om met een lek uitlaatspruitstuk een paar 1000 kilometers te gaan rijden.
Uitlaatgassen in de auto zijn levensgevaarlijk.
Maar ja...........jou keuze.....

mvg,
Hans.[/quote]
Hoi Hans,
Zie het voorgaande stuk: de uitlaatgassen in de auto heb ik al verholpen. Het gaat nu om het scheurtje in het uitlaat spruitstuk dat er de laatste tig kilometer al in zit. Ik doe dit pas als ik terug kom van vakantie, denk ik. Maar misschien pak ik het deze week nog mee... Ligt er aan of dit op voorraad ligt en wat het kost. Als het erg duur is, haal ik het spruitstuk buiten de dealer om, maar dat kost natuurlijk weer wat tijd...

Gr. Erwin

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Ja, ik weet het ik ben eigenwijs... Ik heb zojuist het uitlaatspruitstuk gelast in gemonteerd toestand. Alles werkt nog...
Ik heb de las niet uitgeslepen om de trekspanning in de las te verminderen, maar het oppervlak grondig schoongeslepen. Als laselectrode heb ik een 2 mm Nichroma gebruikt (kan lekker veel vervuiling hebben) op 30 ampere (minimum amperage om een beetje inbranding te krijgen).

Over een week gaat de afdekplaat eraf en kijk ik of de las gehouden heeft....

wkhoek (0) PRO, 15 jaar geleden

laat het hier dan ook even weten, ben benieuwd of de las het houd.

Hans4040 (315) PRO, 15 jaar geleden

Waarom Nichroma? Dat is een overgangselektrode voor rvs naar koolstof en/of chroomstaal.
Voor gietijzer zijn er speciale elektrodes, zoals RepTec Cast 1, 3, of 31.
Hiermee was de kans van slagen wat groter.

we horen het wel.

mvg,
Hans.

aardbei64 (0), 15 jaar geleden

nichroma is een fijne electrode om mee te lassen op vervuilde producten. de gietijzer electrode ken ik niet, maar voor vervuild materiaal had ik deze ook kunne kiezen. ik hoop dat het houd,

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Hans,

Ik ken de gietstaal elektrodes en heb ze ook beschikbaar, maar weet helaas niet van welk materiaal het spruitstuk precies is (gietijzer of gietstaal). Ik heb wel een vermoeden (Gietstaal, maar welke soort?), maar dan ga ik gokken. Daarom en om het feit dat het materiaal al heel veel gewerkt heeft (koolstof diffundeert dan gedeeltelijk uit het materiaal) en omdat het materiaal vervuild is heb ik voor een overgangselektrode gekozen die een redelijk flexibele las geeft en heel makkelijk last (ik ben geen top-lasser, puur hobbymatig).
De tijd zal natuurlijk moeten leren of mijn theorie ook daadwerkelijk klopt...

Hans4040 (315) PRO, 15 jaar geleden

Oke, je heb natuurlijk best kans dat het goed houdt.
De tijd zal het leren.

Kijk eens op http://webshop.multiweld.nl/frames.php?r...
voor meer info over de gietijzer elektrodes.

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Ik heb nu een kilometer of 800 gereden en heb vandaag de las bekeken. Alles heeft gehouden/ niets doorgescheurd. Ik neem aan dat dit dus verder goed blijft zitten.

Zoals eerder gezegd is de uitlaatlucht in interieur (bijna) weg. Het is nog steeds te ruiken onder de motorkap. Kan er lekkage zijn vlak onder het uitlaatspruitstuk (dus de kat)?
Is dit makkelijk te demonteren en weer te monteren op straat zodat ik alle afdichtingen kan vernieuwen?

De afdichting verder naar achteren (bij de voordemper met de twee draadeinden met veren) ljikt ook te lekken. Zou dit de boosdoener kunnen zijn van de lucht? Ik denk namelijk van wel, want het hitteschild geleidt dan deze lucht terug onder de motorkap. Deze afdichting wil ik dus als eerste goed maken, maar je kunt er moeilijk bij. Moet ik hiervoor de hele uitlaat uit elkaar halen of kun je ruimte maken op de rubbers?

[url=http://img510.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img510.imageshack.us/img510/429/u...[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img]http://img510.imageshack.us/images/thpix...[/img][/url]

Volgens mij is de dichting die ik moet hebben de gene die rood is omlijnd op het plaatje.

Gr. Erwin

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.