Beste experts,
Nu het weer kouder en vochtiger wordt begint onze peugeot 206 1.4 8v uit 1999 weer kuren te vertonen.
Het gaat om de volgende dingetjes:
- Met het wegrijden met koude motor en een stukje rijden schiet, na het intrappen van de koppeling, het toerental flink omhoog. Tussen de 2000 en 3000 rpm. Je hoort dan dat de motor zoekende is naar het juiste toerental en je ziet ook de naald van de toerentellen flink op en neer schieten tussen de 2000 en 3000 toeren. Na een aantal km's zakt dit terug naar 900-1000 rpm waar je de naald nog wel een beetje ziet op- en neer bewegen (minimaal). Lijkt erop dat de motor op temperatuur moet komen?
- Als je in de periode waarbij het toerental tussen de 2000 en 3000 rpm zit vervolgens het gas loslaat en de auto op de motor laat afremmen begint deze ook erg te 'bokken'. Als er vervolgens gas bij wordt gegeven is dit 'bokken' ook meteen weer weg. Dit is ook weg als het stationair toerental weer regelmatig rond de 1000 rpm loopt.
- Een probleem van de laatste twee weken wat erbij is gekomen is dat met enige regelmaat na een stukje rijden en het intrappen van de koppeling het toerental enorm ver terug valt. Tlt onder de 500 - 600 rpm. Met als resultaat dat de motor uitvalt. Laat je de koppeling vervolgens weer opkomen gaat de motor door alsof er niets gebeurd is totdat de koppeling weer wordt ingetrapt en de motor weer terugvalt in toeren. Bij tussentijds accelereren treedt overigens geen vermogensverlies op.
De problemen die ik hierboven heb beschreven beginnen enkel op te treden als het weer kouder en vochtiger wordt. In de zomer hebben deze problemen niet gespeeld. Zeker het probleem van uitvallen van de motor begint vervelend te worden, aangezien de auto dagelijks een 80 km woon- werk verkeer moet doen (met een flink aantal snelweg km's).
Nu heb ik natuurlijk ook het forum al een beetje doorzocht, maar de combinatie van de problemen die zich met onze auto voordoen heb ik nog niet kunnen vinden.
De mogelijke oplossingen die aangedragen worden her en der op het forum zijn de volgende:
- Reinigen stappenmotor (voor de zomer al een keer gedaan)
- Vervangen van de bobine als er sprake is van een SAGEM-bobine (waarbij ikzelf nog even moet kijken welke bobine bij ons is gemonteerd)
- Temperatuursensor van de koelvloeistof
Ik heb zelf het motor management al een paar gereset door de accupool los te koppelen, na 1 minuut weer aan te koppelen. Auto 1 minuut op contact laten staan en weer starten. Ook dat heeft helaas niet mogen baten.
Is het gezien de bovenstaande omschreven problemen het raadzaam de auto te laten uitlezen bij een specialist om te zien welke foutcodes naar boven komen?
Alvast bedankt voor jullie meedenken en antwoorden!
Groeten,
Coen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uit laten lezen en tevens de waarde van de koelwatertemp. sensor laten controleren m.b.v. diagnoseapparaat. Ook een niet goed werkende wagensnelheidssensor kan onregelmatig toerentalgedrag geven, maar dan meer als er gereden wordt en dan bijv. bij afremmen voor stoplicht o.i.d. m.a.w. snelheidssensor moet actief zijn = rijdend.
Op de gok: koelwatertemp. sensor defect.
ik ga mee met die gok. (wat is de inzet?)
De inzet is een goed-lopende, niet-afslaande Peugeot 206 :) . a.s. zaterdag ga ik ik de sensor vervangen.
ik hou jullie op de hoogte en mijn dank voor de snelle antwoorden!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar