Peugeot 406: V6 24klepper multiriem piept de eerste 3 minuten

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

Kpud , na starten piept de multiriem, inschakelen van een gebruiker verergerd probleem.
Dus met sturen (servotronic) achterruitverwarming aan of airco aan piept de riem heel erg, na verloop van tijd gaat dit weg. Ook zonder airco aan, maar met andere gebruikers piept het erg!
Vervangen is: riem, stuurpomp, spanner, spanner veer/demper, dynamo gereviseerd, accu.
Alle poelies gereinigd, kortere riem, imitatieriem. Niets helpt.
Ik word gek en arm.
Wie helpt?

automike

Geplaatst door automike (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

staat alles wel in een lijn?

pinodiangelo (0), 13 jaar geleden

een waxine kaarsje tegen de lopende riemen houden, lijken verdroogd
charl

pinodiangelo (0), 13 jaar geleden

een waxine kaarsje tegen de lopende riemen houden, lijken verdroogd
charl

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat waxine lichtje tegen de riem is leuk bedacht, maar lijkt me niet de oplossing. Het niet in lijn liggen wél, alhoewel het dan weer niet te verklaren valt waarom het piepen dan maar 3 minuten duurt?
Weet je toevallig ook of de poelie van de dynamo van kunststof of van metaal is? We hebben in de werkplaats destijds op advies van peugeot wel eens dynamo's voorzien van nieuwe METALEN poelies. Standaard zat er een kunststof poelie op, maar bij extreme piep-klachten, was zo"n metalen poelie de oplossing.
Alle opgenoemde vernieuwde onderdelen is dat n.a.v. piepen geweest oftewel....zat het piepen er ook in voordat dit alles vervangen is?

automike (0), 13 jaar geleden

Alles staat in lijn, klaagt openbaarde zich ook redelijk ineens en wordt langzaam erger lijkt wel
km.stand is 189000,
Poelie zal ik nakijken, weet eigenlijk wel zeker dat ie van metaal is en overigens zonder vrijloop.
Alvast bedankt voor de eerste tips.
(ps waxine lichtje....Riem is nieuw, ook imi geprobeert en iets korter.)

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het verhaal over de kunststof poelie was ook niet specifiek voor 406, maar k'meen meer voor de eerste 206. Is ook al weer even geleden, maar je kunt even kijken. Ik kan me voorstellen, dat mocht het toevallig een kunststof poelie zijn, dat de groeven en randen ook slijten of versleten zijn bij deze km.stand.
Je weet overigens zeker dat het de multiriem is die piept en niet de distr.riem en/of rollen hiervan?

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Zit hier misschien een krukaspoulie op die uit 2 delen bestaat net als bij de xu motoren ? Tussen die 2 delen zit een rubber gevulcaniseerd. Wil soms wel eens loslaten en dan slipt het buitenste deel over het binnenste tot de motor een beetje temperatuur heeft. Ik zet meestal een krijtstreep oid over de poulie om te checken of dat de delen nog vast aan elkaar zitten. Na het optreden van de storing zal de krijtstreep niet meer in 1 lijn zitten.

PT nieker

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Of de poulie's zijn versleten,of idd rubber er tussenuit.

automike (0), 13 jaar geleden

Jammer Jammer, hoopte dat het de krukaspoelie was, goede tip.
Krijtstreep gezet, helaas blijft op 1 lijn staan, ondanks het gillen. Dus dat is het niet!
Morgen toch de gereviseerde dynamo maar vervangen.
Fijne auto een 406 V6 automaat, maar zo onder de hand wel bijna economisch totall loss

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.