Een zeer vervelend probleem bij mijn 205 is dat de rechter voorrem onder het rijden plotseling vastloopt. Dit gebeurt niet altijd en als het zich voordoet is het slechts eenmalig (geen 3x per dag bv.) Door een 5 tal minuten de zaak te laten afkoelen lost blijkbaar de remklauw vanzelf en is er niks aan de hand. Remschijven werden vervangen, remblokken, nieuwe remklauw, nieuwe leiding (flexibele) ... niets heeft geholpen. Wat kom ik nu vorige week tegen met de wagen van mijn werk (een 106 bj 97), precies hetzelfde, een remklauw zet zich vast, zaak laten afkoelen en terug rijden maar. Een Peugeot probleem ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit zit echt in de remslangen.Vernieuwen en remvloeistof verversen.
zal die nieuwe remvloeistof niet te agressief reageren met het oude remsysteem ?
19 jaar
Nee hoor, als alles volgens de onderhoudsvoorschriften was gegaan was de remvloeistof elke 2 jaar ververst en had je deze problemen niet gehad.Remvloeistof is van huis uit hygroscopisch, dwz dat het zich graag mengt met water, nou bestaat de atmospheer op aarde voor een groot deel uit water dus na ongeveer 2 jaar is de hoeveelhijd water in de remvloeistof zodanig dat het kookpunt van de remvloeistof met de helft verlaagd is , hier in Nederland niet zo'n probleem maar bv in Zwitserland nemen ze na elk ongeluk gelijk een monster van de remvloeistof en is het kookpunt zodanig laag dat kan worden aangenomen dat de remvloeistof niet is ververst ben je bij voorbaat schuldig aan het ongeluk.
Niet vergeten, wat denk je dat al dat water doet met je ijzeren remdelen die met de vloeistof in aanraking komen en waar daarna de rubber afdichtcups overheen moeten glijden.Zo, dat was weer een lesje remtheorie, hoop dat je je voordeel er mee doet.
eventueel remdruk te hoog?
19 jaar
het is wel zo dat de remmen direct aangrijpen wanneer het pedaal ook maar iets ingedrukt wordt.
19 jaar
Loopt het wiel echt spontaan vast of blijft de rem hangen na het remmen zodat de boel warm loopt?
Voor de laatste situatie heb ik nog een suggestie. Is de stofhoes om de zuiger in de remklauw nog wel heel? Als hier een scheurtje in zit kan de zuiger gaan roesten. Als er nieuwe remblokken gemonteerd worden gaat de zuiger verder naar binnen (omdat de nieuwe blokken dikker zijn). Het remcylinder zou kunnen vastlopen op deze roestplekjes zodat de boel warmloopt. Kijk er in ieder geval naar.
Succes
19 jaar
De remklauw is vernieuwd (occasieonderdeel) geweest, probleem blijft hetzelfde. Ik ben eens vertrokken zonder de remmen (deze waren los, blokkeerden toen niet) aan te raken en plots onder het rijden liep er een zuiger vast. Dit lijkt mij zeer eigenaardig !
19 jaar
je bedoelt zeker dat het remblok vast liep op het wiel? Het lijkt erop dat de olie niet terugkan (door de hoofdremcilinder ?) zodat de remblokken langs de remschijf blijven schuren, warm worden, uitzetten en het wiel zo blokkeren. Als je het wiel demonteer moet de remblokken terug kunnen drukken tot de zuigers helemaal in zijn. Normaal worden de zuigers teruggedrukt door de remblokken die tegen de schijf aankomen.
Dit zit echt in de remslangen.Vernieuwen en remvloeistof verversen.2e keer.....
Nog niet zo lang geleden hetzelfde probleem gehad, wat na het vervangen van een remslang opgelost was (ca. ¤ 16,-).
19 jaar
Heb hetzelfde probleem nadat mijn remblokken zijn vervangen van mijn Peugeot 206 uit 1999.
Gemiddeld 1x per week blijft de rechtervoorrem tijdens het rijden spontaan "hangen". Door even te stoppen of door stevig en langdurig te remmen is het probleem weer weg. Het rempedaal staat op zo'n moment "hoog" en het pedaal voelt hard maar remmen is geen probleem en de auto blijft rechtuit rijden.
Heel vervelend, de boel is schoongemaakt (meerdere malen), hoofdremcylinder vervangen maar zonder resultaat. Nu is 3 dagen geleden de remslang vervangen...heb de oude remslang aan beide zijden met perslucht doorgeblazen om te zien of er iets in de binnenvoering loszit maar dat lijkt niet het geval. Afwachten dus of het dan toch aan de remslang heeft gelegen. Vincent, ik ben erg benieuwd of jouw remprobleem inmiddels verholpen is.
19 jaar
Met mijn Peugeot van 1987 is bijna alles vervangen (klauwen, flexibele slangen, schijven, blokken, ...) en nog steeds niets veranderd. Wagen wordt niet veel meer gebruikt, dus laat ik het zo. Met de Peugeot van mijn werk, deze is hersteld in de garage, daar hebben ze enkel de flexibele leidingen vervangen en het probleem is verholpen. Geen enkele keer meer voorgehad.
19 jaar
Komt het rempedaal wel helemaal terug naar de aanslag. De veer kan na 18 jaar een beetje kracht kwijt zijn, of zit er iets klem tussen de aanslag en het rempedaal. Het zou kunnen dat het compensatiegaatje niet vrij komt. Is de vervangen remklauw (je zegt een gebruikte) wel in orde. Anders de drukstang van de hoofdremcilinder ietsjes terugstellen.
19 jaar
het rempedaal komt steeds volledig terug, wel voel je als de rem blijft hangen dat het pedaal strakker staat, minder speling. Tegenwoordig wordt de remolie iedere 2 jaar vervangen dacht ik, en volgens mij zit daar het probleem, die olie is nog nooit vervangen geweest. En om nu die 'agressieve' vloeistof in die oude (vervuilde?) leidingen te plaatsen ??
19 jaar
Dat moet al heel lang het elke twee a drie jaar vervangen van de remvloeistof. Het voorkomt kokende remvloeistof bij harder remmen. Dus het wordt tijd dat eens te doen. Dringend tijd zelfs. En vooral het systeem heel goed doorspoelen, dus wat extra remvloeistof gebruiken. Tenzij je door wilt blijven modderen natuurlijk. Maar hoe heb je eigenlijk de remmen ontlucht na de nieuwe remslangen en de remklauw te hebben gemonteerd.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar