Peugeot 306: verbruik koelvloeistof

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Mijn auto 273.000 km gereden verbruikt koelvloeistof.
Het begon met lekkage radiator een jaar geleden, met lekstop is dat verholpen.

Half oktober jl. liep de termperatuur op tot boven de 100 graden en verbruikte de auto uiteindelijk 1 liter koelvloeistof per 15 km rijden. Lekstop hielp niet. Maar de dashbordlampjes hebben nooit op rood gestaan.

De koppakking laten vervangen bij een cilinder kop bedrijf. Tevens distributieriem laten vervangen. 800euro.
Nu verbruikt hij echter nog 1 liter koelvloeistof per 200 km. De temperatuur loopt ook op tot 100 graden als ik op een secundaire weg rijd of in de file sta (Dat gebeurt als op een afstand van 15 km) Ik vul weer koelvloeistof bij.

Wat kan er aan de hand zijn? Hoe kan ik dat voordelig oplossen?

Groet,

Chris

Chris1963

Geplaatst door Chris1963 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

omega8258 (0), 17 jaar geleden

Je koelsysteem is een gesloten circuit, op een of andere manier ontsnapt je koelvloeistof toch uit dat systeem.
Zie je onder de auto ook tekens van lekkage? Je kan een lek hebben in de radiator ( lekstop is een tijdelijke oplossing) , kapotte radiatordop, een koelvloeistof leiding, ergens een keerring die lekt ( waterpomp ), scheur ik de kop of kapotte koppakking...
Toen de koppakking vervangen is hebben ze toen de kop ook afgeperst?? ( ter controle op inwendige scheurtjes..)
Persoonlijk zou ik in de garage een lektest laten uitvoeren, dan ben je zeker waar het probleem zit en het kost niet veel, dan ben je tenminste zeker dat je geen onnodige dingen gaat vervangen. ( Met de lektest brengen ze het ganse circuit op druk op zo mogelijke lekken op te sporen )

TrafficBandit (0), 17 jaar geleden

Koelvloeistof kan op twee manieren weglekken. Via een gat in het circuit in een van de leidingen, radiator, interieurverwarmingsunit etc. of via een lek in de koppakking waardoor vloeistof in de cylinders/motorolie komt. 1 liter op 15 kilometer moet toch niet al te moeilijk te acherhalen zijn.

De eerste oorzaak is eigenlijk alleen vast te stellen als er ergens lekkagesporen te vinden zijn. Bij de radiator en leidingen is dit over het algemeen redelijk makkelijk te zien, maar er zijn ook onderdelen zoals de interieurverwarming die minder goed zichtbaar kunnen zijn. Een truuk is om het koelsysteem onder druk te zetten, maar hier heb je wel speciale onderdelen voor nodig. Als er druk op het circuit staat dan is er meer lekkage waardoor het makkelijker in om het gat op te sporen. Een low-cost "doe het zelf" manier om het koelsysteem onder druk te zetten: zoek een dop die past op je radiator, boor er een gat in, knip een ventiel uit een oude fietsband, en zet het ventiel in het gat in de dop. Zet de dop op je radiator en pomp hem op met een fietspomp. Pomp niet door tot de slangen losschieten, een lichte overdruk is vaak al meer dan genoeg. Je kan hem ook nog een keer over de 100 graden rijden en dan kijken waar het er uit spuit.

De tweede oorzaak is een stuk lastiger vast te stellen. Je kan het soms merken aan de uitlaatgassen maar om echt te kunnen beoordelen of er een gat in de koppakking zit moet je de kop van je motor demonteren. Ik weet niet hoe handig je bent maar dit is over het algemeen geen doe het zelf klusje. Wat je nog zou kunnen proberen is om een keer de bougies er uit te draaien en om te kijken of er een is die sterk verkleurd of vervuild is ten opzichte van de andere. Als dat het geval is heb je waarschijnlijk de cylinder te pakken met het lek. Garagebedrijven hebben soms ook apparatuur waarmee ze de cilinder van binnen kunnen bekijken via het bougiegat. Een soort van kijkoperatie dus. Je kan lang niet altijd alles zien via die methode maar het hoeft niet veel tijd/geld te kosten en grote lekkages vallen wel op.

peugotje (0), 17 jaar geleden

ze moeten het niet alleen persen maar ook persen zodra hij warm is . als hij koud is dan zijn de scheurtjes minimaal zodra deze warm wordt dan gaan eventuele scheurtjes maximaal open zetten en dan pas kan je een eventuele lekkage zien. vaak is het probleem de koppakking kan je zien aan witte uitlaatgas.

Chris1963 (0), 17 jaar geleden

Hallo, Dank voor jullie reactie,
Nadat ik de koppakking heb laten vervagnen vanwerge aanhoudende lekkage koelvloeistof, blijkt dat het lek in een oude slang bij het motorblok zat. Bij hitte zette hij uit en liep de koelvloeistof eruit. Mogelijk was de koppakking dus helemaal niet zo kapot, maar was het van aanvang aan deze slang...
Leergeld zullen we maar zeggen.

Bedankt voor het meedenken,

Chris

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.