Peugeot 106: verdwijnen koelvloeistof

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4

ik heb een 106, met veel km (400.000)

nu heb ik pas de kop laten vlakken en de koppakking laten vervangen om zo van de lekkage af te komen,

nu ga ik er vanuit dat dat wel goed zit ( er zit geen smurrie meer in t water) maar tog blijft er koelvloeistof verdwijnen, soms licht het eronder en soms ist gewoon weg.. waar kan dit aan liggen en waar moet ik naar kijken?

kan t zijn dat de koeling niet goed is? help me eens opweg

aardbei64

Geplaatst door aardbei64 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Grote kans dat hij alleen lekt als er druk op het koelsysteem staat.
Dit verklaart ook waarom er soms wel en soms geen plas onderligt.
Hij lekt dan alleen als ie warm is.
Het koelsysteem afpersen en goed observeren zal uitsluitsel geven.
Hoogstwaarschijnlijk zit er ergens een lekkage. Waarschijnlijk bij een slangaansluiting die los geweest is bij het demonteren van de kop. Ook komt het bij deze motoren regelmatig voor dat het dekseltje op het thermostaathuis doorroest. Kijk ook hier eens naar.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Kees,
Ik weet niet hoe je koel systeem er uit ziet, maar als je nog een radiateurdop met afvoerslangetje naar beneden hebt kan dat ook de oorzaak zijn. Wanneer de dop defect is voert ie de koelvloeistof af door het slangetje. Dus het beste is: koelsysteem afpersen, bij geen drukverlies is de dop waarschijnlijk kapot (daar sluit je de druk-aparatuur op aan, dus de dop test je niet mee, dan is die hoogstwaarschinlijk de boosdoener.

aardbei64 (0), 18 jaar geleden

[quote=Erwin2907]Kees,
Ik weet niet hoe je koel systeem er uit ziet, maar als je nog een radiateurdop met afvoerslangetje naar beneden hebt kan dat ook de oorzaak zijn. Wanneer de dop defect is voert ie de koelvloeistof af door het slangetje. Dus het beste is: koelsysteem afpersen, bij geen drukverlies is de dop waarschijnlijk kapot (daar sluit je de druk-aparatuur op aan, dus de dop test je niet mee, dan is die hoogstwaarschinlijk de boosdoener.[/quote]
ik weet niet of ik een radiateur dop heb, ik heb alleen een dop op mn reservoir. en die heb ik al vervangen,. de vorige ( toen de koperaf door was) siste als een gek.

nu weet ik niet waar t lek zit, net ff gereden en m stationair laten lopen, ik heb eronder gekeken en in de motorruimte. maar ik kon niets vinden.

ongeveer een uurtje later toen ik m weer op ging halen ( ik had na mijn kijk beurt uitgezet) lag er weer een plasje water onder nu aan de bestuurders kant van de motor. ik kan niet zien waar de vloeistof lekt of vandaan komt.,

er staat wel druk op de slang ( vanaf de voorkant gezien aan der rechter kant) die vanaf de radiator komt. ook als ik de dop eraf draai dan komt er druk vrij.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

het kan zijn dat de pressostaat te vroeg, dus bij (veel) te lage druk opent. Dan hou je dus wel druk op je koelsysteem

aardbei64 (0), 18 jaar geleden

als de motor stil staat en ik knijp in de slangen dan hoor ik wel t water stromen,
waar kan ik de pressostaat vinden, en waar het thermosstaat huis

de dop is goed. de dop is nieuw.

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Volg de bovenste radiateurslang naar het motorblok. Je komt dan vanzelf bij het thermostaathuis.

hurri (0), 17 jaar geleden

vul met koude motor het systeem tot de nok vol laat de motor stationaire warm draaien
groot kans dat er een klein scheurtje in een slang zit en er dat er een klein straaltje uitkomt

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.