Peugeot 206: Verhoging toerental

Bouwjaar: 1998

Het toerental van mijn Peugeot 206 1.4 1998 loopt soms op tot nu toe onverklaarbare wijze op. Meestal ca 3 minuten na de start bij koude motor gaat het toerental naar zo'n 3000 toeren, loopt onregelmatig, zakt weer terug waarbij de motor dreigt te verzuipen. Na een minuutje is alles weer normaal en heb ik geen problemen meer.
Inmiddels al vervangen: bobine (electrofil ipv Sagem), luchtmassameter, stationaire stappenmotor.

Wat nu te doen? Ik las iets over een koelvloeistof temp meter en over nieuwe software...?

Adri.

hilhorsta4568

Geplaatst door hilhorsta4568 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Voor dat je allerlei (dure) onderdelen gaat vervangen lijkt mij dat je hem eerst moet laten uitlezen bij de dealer en/of vakgarage.
Eerst controleren of er foutcodes zijn en deze dan (laten) oplossen en vervolgens sensorwaardes controleren op geldigheid (Lambda signaal, water temperatuur, etc.).
De dealer kan je vertellen of er nieuwe software nodig is.

hilhorsta4568 (0), 18 jaar geleden

Probleem bestaat al een tijd. Vorig jaar foutcodes laten uitlezen: geen fouten.

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Het lijkt wel alsof je computer in die korte periode even z'n programma kwijt is of dat de temperatuursensor in een bepaald bereik even geen goede waarde geeft

RDijkstra (0), 18 jaar geleden

Dat lijkt mij ook Oldtimer.

Adri wil jij met een multimeter de weerstand van je temperatuursensor nameten? doe dit als je de auto nog niet hebt gebruikt, laat het even weten vermeld ook bij wat voor buitentemperatuur je gemeten hebt.

Ik zal in de grafiek kijken wat de weerstandswaarde moet wezen bij jou gemeten waarde het buitentemperatuur.

Groet Reinder

hilhorsta4568 (0), 18 jaar geleden

Da's grappig, ik was juist op zoek naar een tabel met weerstandswaarden maar kon 'm zo snel niet vinden. Ik ga de waarden zsm aan je doorgeven. Moet even wachten tot vanavond zodat het blok goed afkoelt.
Ik neem aan dat je (blauwe) temperatuursensor op het blok bedoelt.

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Zoals ik al zei: vervolgens sensorwaardes controleren op geldigheid (Lambda signaal, water temperatuur, etc.). Dit kan ook met een scanner. Dan zie je de temperatuur in de ECU en kun je dus ook problemen met de kabelboom signaleren.
Als je bij de dealer hebt laten uitlezen en deze niets deed omdat er "geen codes aanwezig" waren dan adviseer ik je een andere (meer vakkundige) dealer te nemen.

hilhorsta4568 (0), 18 jaar geleden

De eerste meting van de temperatuursensor geeft me al een ongemakkelijk gevoel.

Buitentemp is ca 20 graden.

Voor starten een weerstand van 1020 Ohm. De weerstand loopt in de eerste minuut op naar ca 1300 Ohm. Vervolgens in één klap naar bijna 0 Ohm, daar blijft ie op staan.

Hoe zou het verloop moeten zijn? Ben benieuwd.

Ik heb de dealer gevraagd naar evt fouten, die waren niet aanwezig.

harry4203 (465) PRO, 18 jaar geleden

je moet de groene sensor meten

hilhorsta4568 (0), 18 jaar geleden

Je hebt gelijk natuurlijk, het gaat om de groene sensor op het blok.

Motor is op dit moment handwarm en de weerstand springt tussen de waarden ca 800, ca 1300 en 1 heen en weer.

hilhorsta4568 (0), 18 jaar geleden

Wat een stilte ineens.

Sensor geeft nu (motor koud, buitentemp ca 20 graden) wisselende waarden, meestal rond 350kOhm.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 18 jaar geleden

Moet zijn 200 tot 400 warm.
En 2000 tot 3500 koud.
Een hele kleine verandering mag bij de meting.
Maar 0 is niet goed natuurlijk.
Trouwens 350 ohm is een waarde die bij een warme motor
hoort!

hilhorsta4568 (0), 18 jaar geleden

Geen 350 Ohm, maar 350 kOhm!

Sensor is dus niet ok. Ik heb er nu een andere ingezet, eerste resultaten lijken goed. Even een weekje aanzien, wordt vervolgd!

hilhorsta4568 (0), 18 jaar geleden

Problemen niet meer opgetreden, temperatuursensor was dus de oorzaak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum