auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 207 2007: Verliest olie en koelvloeistof

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFU, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 65

Tijd terug dat ik hier zelf geweest ben (rij al jaren een leaseauto) maar nu heeft mijn oudste zoon een Peugeot.
2007 207.
Deze verliest koelvloeistof en olie.
Zou je zeggen dat dat makkelijk te constateren zou moeten zijn maar hij rookt niet en ik vindt alleen olie in de kvs.
Hoofdverdachte blijft koppakking maar de vraag is, kan de oliekoeler ook het probleem zijn?
Iemand die weet wat de hoofdverdachten naast de koppakking zijn?
Ik zal zo een test doen op CO in de koelvloeistof en een wphb is onderweg om eventueel de koppakking te vervangen.
Sowieso ook lekke klepdeksel pakking maar die lekt niet de hoeveelheid welke bijgevuld moet worden.
Ik heb het idee dat hij onder het rijden alles er uit gooit omdat het koelsysteem in druk oploopt en dat je daarna geen lekkage meer vindt. Zoals gezegd, geen witte rook oid en ook geen lekkage onder de auto te vinden waar hij altijd geparkeerd staat.

Zal zo zelf ook eens ff op onderzoek uit, zoonlief is ook geen technisch wonder iig. Die is handiger in andere dingen dan techniek. Hij woont bij zijn moeder dus heb normaal geen zicht op de auto oid, deze staat hier nu sinds gisteravond.

Geplaatst door

peet3kabo (285)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppakking doorgeslagen is bij de 207 is geen onbekend probleem.
Oliekoeler die lekt heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

Plakkie 1255
vip badge

2 maanden

Ik lees idd heel en der dat het niet een vreemde kwaal is. Vindt het alleen apart dat we nergens olie of kvs vinden en niet rookt. Maar ook dat kan voorkomen bij een lekke koppakking.
Zal zo de test doen op CO2

peet3kabo 285

2 maanden

Heb gemeten met zo'n setje met blauwe vloeistof en deze veranderd niet van kleur. Zie wel een beetje witte walm bij wat gasgeven uit de uitlaat komen. Volgens mij als ik langs het blok kijk aan voor/bestuurderszijde, dan zie ik daar wel wat nattigheid naar beneden lopen. Naar mijn idee kvs. Lag ook klein plasje onder de auto. Komt iig bij de aansluiting van de bovenste slang, welke naar radiateur gaat,nog hoger vandaan. Daarboven kan ik het niet echt volgend en of vinden. Iemand en idee waar dat eventueel vandaan kan komen? Is allemaal.lastig zien aangezien het allemaal vloeistoffen zijn aan bovenzijde blok, iig lekke klepdeksel pakking en volgens mij lekt de olievuldop ook. Heb de bobine boven de bougies er ff af gehad en bougiegat bestuurderszijde zat behoorlijk olie in. Hij rijdt loopt en start verder prima, behalve als je na rijden stationair stil staat wil hij wel eens oliedruk laag aangeven. Is bij rijden of iets gas geven weer weg. Kan net zo goed laag olieniveau zijn wat dat veroorzaakt? Als ik peil dan zit er genoeg in volgens de peilstok. Zal even paar foto's en filmpjes proberen toe te voegen.

Ik vermoed idd dat het koppakking is maar moet ook niet veel meer zijn, dan is hij repareren sowieso niet meer waard. Koppakking wil ik zelf nog wel een poging wagen om die te vervangen, dan samen uiteraard met nieuwe klepdekselpakking. Distributieriem en waterpomp zijn met 205.000 vervangen iig dus wat betreft km nog niet aan de orde. Multiriem wel maar dat lukt zelf ook wel.......

peet3kabo 285

2 maanden

Oliverbruik via zuigerveren en als oorzaak carterventilatie hoeft geen blauwe rook te geven , is de uitlaat droog of vettig aan het einde.

kaleido 1 7400
badge vip badge

2 maanden

Zal morgen ff beter kijken, volgens mij niet echt vettig.........

peet3kabo 285

2 maanden

Duurde even door andere drukte. Uitlaat is vettig zwart

peet3kabo 285

2 maanden

Olie bij de bougies komt waarschijnlijk toch van de kleppendeksel pakking vandaan.
Je bent niet de eerste die hier last van heeft.
Heb recentelijk nog gelijk probleem gehad.
Met een nieuwe kleppendeksel pakking was het opgelost.
De koelvloeistof lekkage komt mogelijk van het thermostaat huis af.
Op dit is een kwaaltje van de 307.

Als je de koppakking gaat vervangen moet de distributie set meteen mee vervangen worden.
Riem absoluut geen 2e maal gebruiken.

Plakkie 1255
vip badge

2 maanden

Klepdekselpakking had ik al bestempeld als lwk idd. Dat de olie daarvandaan is wel duidelijk.
Thermostaat huis zit daar boven de slang aansluiting dan dus? Is geen 307 maar een 207, zal misschien niet veel verschil tussen zitten.

Goed dat je dat zegt van de distributieriem. Ik had hem er eerst weer op gedrukt om te kijken wat de olie en kvs zou doen na vervangen koppakking.

peet3kabo 285

2 maanden

Dom van me, bedoelde idd 207
Maar in theorie en praktijk komt het wel overeen

Plakkie 1255
vip badge

2 maanden

Ben nu bezig alles te demonteren en heb als goed is alle onderdelen binnen. Nu heb ik ondertussen ook een haynes manual maar die is dus net niet voor dit blok. Iemand die wat heeft betreffende volgende en aanhaalmoment plus hoek voor een Peugeot 1.4 16 klepper? Zou ik wel mee geholpen zijn, kan niet echt iets vinden op het web namelijk..........

peet3kabo 285

2 maanden

Kleppendeksel 8 Nm
Thermostaat huis meen ik 25 Nm
Die zou ik even voor je op moeten zoeken.

Plakkie 1255
vip badge

2 maanden

Thanks, die zijn ook handig. Doelde meer op de kopbouten en nokkenas bouten

peet3kabo 285

2 maanden

Die zal ik morgen even opzoeken voor je.

Plakkie 1255
vip badge

2 maanden

Top dank je, wordt gewaardeerd

peet3kabo 285

2 maanden

Hier wat nuttige gegevens en documentatie.
Mocht er wat ontbreken dan lees ik het wel.
https://we.tl/t-cS98lyblFX

Plakkie 1255
vip badge

2 maanden

Als de kop er af is , kijk dan eens naar de verbrandingskamers en de kop van de zuigers , zijn deze vet en zit er een koek op dan grote kans dat de zuigerveren vast zitten dus olieverbruik .
Voel of er een stootrand in de cilinder zit en of de hoonsporen nog zichtbaar zijn .
Wordt anders een zinloos iets.

kaleido 1 7400
badge vip badge

2 maanden

De zuigers en kop waren niet vettig. Niet echt een stootrand in d e cilinders en hoonsporen waren nog zichtbaar. Dus voor nu de gok genomen.

peet3kabo 285

1 maand

Ik heb alles weer in elkaar en zo straks even snel geprobeerd te starten. Alles gaat rond en ruik uiteindelijk een benzine geur dus zou zeggen dat hij benzine krijgt. Ook een bougie verwijderd en deze was nattig, dus dat zou het bevestigen. Ik zal morgen eens proberen te kijken of hij ook vonkt, voor nu opgehouden door tijd en licht gebrek.
Andere vraag, de krukas doet 2 omwentelingen bij de nokkenas 1? Klopt dat? En zo ja, maakt het dan ook uit bij welke stand van de krukas de nokkenassen op hun markering staan? Heb wel gewoon markering van krukas onder gehouden en de nokkenassen vergrendeld. Dit kwam overeen met de markeringen op de distributieriem.
Alle stekkers zitten ook aangesloten als ik alles naloop dus kan voor nu even niet bedenken waarom hij niet start.
Wellicht dat hier iemand is die een voorzet kan geven?
Kun je ook alles uitlezen als je er een obd uitlees apparaat aan hangt?

peet3kabo 285

1 maand

Wellicht nokkenas sensor? En vind de bobine ook niet echt stijf op de bougies zitten. Maar ben dan ook losse bougiekappen gewend hoofdzakelijk.........

peet3kabo 285

1 maand

Net even gecontroleerd maar heb iig brandstofdruk op de injector rail. Eerst de accu weer ff aan de lader

peet3kabo 285

1 maand

De stand van de krukas tov de nokkenassen is EXTREEM belangrijk. weet je echt zeker dat dat goed is? Controlegat voor de krukas zit achter het oliefilterhuis. (even m6 draadeind in een z-vorm buigen en hiermee de krukas blokkeren , en dan kijken of de nokkenassen goed staan. (blokkeerpennen) Deze motor loopt ook gewoon zonder nokkenassensor, dus daar hoef je t even niet in te zoeken. (Stekker van de injectorgalerij achter het inlaatspruitstuk niet vergeten?)

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Ik zal eens op zoek naar een m6 draadeind dan.
Heb het krukastandwiel met de uitsparing onder op het teken op het carter staan. Beide nokkenas tandwielen geblokkeerd in de stand in de daarvoor bedoelde gaten. Daarnaast de markeringen op de distributieriem gelijk met de markeringen op de nokkenas tandwielen en tevens met de gleuf op het krukastandwiel. Je zegt dat dit niet voldoende is? Nee heb geen blokkering aangebracht voor de krukas aangezien de rest klopte, en kleine moeite om even te proberen idd. Zal even op zoek naar een m6 draadeind dan idd. Die heb ik hier nu net niet liggen helaas............
Stekker (grijze) van de injectoren is aangesloten idd. Heb alle aansluitingen een paar keer gecontroleerd en daar kan ik niks afwijkends in vinden.

peet3kabo 285

1 maand

Ik zeg zeker niet dat ie niet goed staat, maar je moet t wel zeker weten. Motor liep voor de reparatie gewoon, dus we moeten t toch zoeken in iets wat uit elkaar is geweest.

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Helemaal mee eens, liep verder als een zonnetje

peet3kabo 285

1 maand

Ik denk dat dat toch het probleem was. Ik heb voordat ik de distributieriem er op zette eerst nog de krukas poelie er af gehad (dit om de krukas kering te controleren nu ik toch zover was). Deze wou er moeizaam af en net zo moeizaam weer op. Poelie heeft waarschijnlijk net naast de spie gezeten waarop ik hem vast gedraaid heb. Kwam hier achter toen ik uiteindelijk het vliegwiel geblokkeerd heb met een m6 draadeind en het geheel net niet overeenkwam aan de onderzijde met de markering van de krukas op carter. Er zat een halve tot hele tand van de riem tussen ongeveer. Hij ging wel vrij rond maar dus net niet op de timing. Heb de distributie er weer af gehaald net als de poelie en kon zien waar de spie tegen de poelie aan heeft gezeten. Alle bramen weg gewerkt en her en daar wat gepolijst en bijgewerkt aan binnen zijde poelie totdat hij er wel fatsoenlijk op wou en ik nu zeker weet dat hij om de spie valt. Alle punten van krukas tot nokkenassen en blokkering vliegwiel zitten nu op tijd, ook na weet ik hoeveel maal rond draaien van de krukas. Ieder keer kon ik de blokkeringen weer aanbrengen...........
Ik heb het idee dat de vorige keer dat het spul er af is geweest iemand iets s minder voorzichtig is geweest en er bramen oid zijn ontstaan. Hij ging er nu redelijk soepel op zeg maar en dat deed hij de eerste keer niet. Ik weet niet wi er de vorige keer mee bezig is geweest maar de waterpomp bijvoorbeeld zat ook allemaal silicone pakking achter. Ik heb alles weer in elkaar dus tot en met de blok bevestiging. Nu was het licht en de tijd op.
Morgen of overmorgen proberen alles weer in elkaar te zetten zodat ik weer kan proberen te starten, ben benieuwd wat hij nu doet.

peet3kabo 285

1 maand

We horen de afloop graag.🙂

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Ik kom er absoluut op terug

peet3kabo 285

1 maand

Start nog niet iig.
Heb ook een check engine lampje in dashboard.
Heb alle bougies gecontroleerd en die vonken in hun bijbehorende positie.
Nu ook maar een obd scanner besteld om te kijken of er ook een foutcode aangegeven wordt..........

peet3kabo 285

1 maand

motorlampje gaat pas uit als de motor loopt, dus dat is logisch. Hoor je de benzinepomp lopen tijdens het starten? Het kan soms helpen om eerst eens alle fouten te wissen.

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Hoe duidelijk moet je die pomp horen lopen? Bij mijn motorfiets hoor ik hem makkelijk en ik heb druk op de injectie rail. Dat heb ik gecontroleerd

peet3kabo 285

1 maand

Fouten wissen kan ik nog er eerder dan als ik die obd scanner heb denk ik? En die is onderweg......

peet3kabo 285

1 maand

Ok, had al zo'n idee om de injectoren er achter vandaan te halen en de obd2 scanner bevestigd dat. Heb 2 fout code's. Injector 1 blijft open staan en nokkenas sensor. Injector 1 vermoedde ik al. Stond brandstof boven op de zuiger en ik meende hem al open blijven staan. Zeg maar iets onder druk door een kleine opening blijven stromen. Nokkenas sensor zou hij met deze storing ook op moeten lopen. Dus injectoren er maar uit en reinigen en wil de bobine en bougies maar even goed reinigen. Zaten bij demontage ook wel behoorlijk onder de olie bij demontage, bougie gaten waren vol gelopen met olie.......

Heb de fouten nog niet gewist, eerst genoemde dingen maar eens aanpakken

peet3kabo 285

1 maand

Ok eindelijk weer een update.
Injectoren gereinigd en weer gemonteerd net als nieuwe krukassensor.
Bougies en bobine goed schoongemaakt.
Alles weer in elkaar en fouten gewist.
Proberen te starten en wil nog niet starten, blijft nog steeds krukassensor aan geven. Kan dat ook iets met bedrading zijn? Iemand die weet hoe ik dat kan doormeten?

peet3kabo 285

1 maand

Kun je een starttoerental uitlezen? Of staat deze ook op nul? Alle zekeringen in de kast onder de motorkap heel? Hoor je de benzinepomp in de tank lopen tijdens het starten van de motor? (even iemand laten luisteren) Als dat zo is, mag je er in principe vanuit gaan dat je een krukassignaal hebt. Ik weet niet of je de stekkers van de motorecu los hebt gehad, maar als dat zo is heb je dan niet p.o een pootje krom gedrukt oid? Je zou de eerste niet zijn. Wat doet ie als je em ff een snuifje remreiniger geeft? wanneer er echt iets mechanisch mis is, zal ie dan ook niet lopen.

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Excuus, ik zei krukassensor maar moest nokkenassensor zijn. Fout P0341, verkeerd signaal geloof ik dat dat betekend......

peet3kabo 285

1 maand

Start toerental geeft hij wel wat aan als ik probeer te starten. Alle zekeringen onder motorkap nog heel en benzine pomp hoor ik eerst ff draaien als ik hem op contact zet

peet3kabo 285

1 maand

Gewoon zomaar een (misschien wel domme) vraag maar ik kan dat eigenlijk nergens vinden. Wanneer alles voor de timing in zijn positie geblokkeerd staat, nokkenassen en krukas bij het vliegwiel, en dus alle markeringen op hun plek staan. Staat dan de cilinder aan de distributie kant (bijrijders kant) nu wel of niet op bovenste dode punt...........
Ik wordt zo langzamerhand een beetje wanhopig en weet bijna niet meer waar ik het moet zoeken.
Dit is het enigste wat ik zo nog eens even kan controleren.........of zijn er meerdere gaten waarin je het vliegwiel kan blokkeren.
Lijkt mij dat als die timing echt niet goed staat dat je dan ook een probleem met kleppen tegen zuiger gaat krijgen maar hij draait gewoon goed en vrij rond.

peet3kabo 285

1 maand

Als je de auto op contact zet loopt de benzinepomp even en stopt dan. het gaat erom dat ie weer gaat draaien tijdens het starten. Als dat werkt, weet je iig dat je een werkend krukassignaal hebt. Is de cilinderkop ook uit elkaar geweest? Nokkenastandwielen eraf? Vraag me nog steeds af of de motor echt op tijd staat. Het inlaatnokkenastandwiel heeft een versteller, en zit met een spie op de nokkenas.(stiftje) deze kun je met een klein beetje geweld de nokkenas in duwen en het tandwiel dus verkeerd monteren. Als je pomp loopt, en je vonk hebt, (bobine ff losmaken en kijken met de bougies erin geprikt) moet ie eigenlijk gewoon lopen wanneer alles netjes op tijd staat.

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Alles is uit elkaar geweest, anders krijg je de kop er niet af, kopbouten zitten onder de nokkenassen. Dus deze moeten er uit om de kopbouten los te kunnen draaien

peet3kabo 285

1 maand

Benzinepomp moet ik even proberen met iemand erbij dan.........

peet3kabo 285

1 maand

zuiger staat dan niet in bdp, dus dat is geen controlepunt

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Als alle markeringen op de juiste plaats staan en nokkenassen en vliegwiel geblokkeerd dan staat er geen zuiger in bdp? Zitten er meerdere blokkeer punten op het vliegwiel of is er maar 1 manier mogelijk.......

peet3kabo 285

1 maand

Ik heb nog maar een keer alles los gehaald en vanaf nul begonnen.
- krukas in vliegwiel geblokkeerd
- zuiger aan distributieriem kant op bovenste dode punt
- krukas markering staat onder op markering carter
- beide nokkenassen geblokkeerd op de daarvoor bedoelde punten
- daarna distributieriem met de markeringen weer op de markeringen nokkenassen en krukas
- diverse malen krukas rondgedraaid en iedere keer krijg ik de blokkeringen weer in de bedoelde posities. Moet soms even wat heen en weer maar krijg ze er wel in
Alles weer terug in elkaar en proberen te starten. Nogmaals zelfde probleem en storing helaas. Dus timing moet gewoon kloppen lijkt mij toch echt

Morgen of later maar weer eens verder, eventueel eerst maar weer eens oude nokkenas sensor terug bouten en bougies droog maken.........

peet3kabo 285

1 maand

Heb je nu ook gekeken of ie echt vonkt? Motor gaat wel gewoon normaal rond met compressie, voor je gevoel?

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Had ik al eerder gedaan en hij vonkt.
Motor gaat naar mijn gevoel wel normaal rond idd en met zwaardere punt door compressie idd

peet3kabo 285

1 maand

Wat doet ie als je em start met de stekker van de nokkenassensor eraf?

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Veranderd niks aan de situatie

peet3kabo 285

1 maand

Veranderd niks aan de situatie

peet3kabo 285

1 maand

T zou wel toeval zijn, maar probeer het ook eens met de motortemperatuursensor los. Mn ideeen vanachter een beeldscherm raken zachtjesaan een beetje op.

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Dan bedoel je de luchtinlaat temperatuur? Of een andere en waar vind ik die dan. Is ook lastig vanachter een scherm natuurlijk

peet3kabo 285

1 maand

Als ik vanaf nul het hele verhaal weer goed op de timing wil zetten, wat zijn dan de stallen. Poelie en tandwielen goed op hun positie en de spie goed op zijn plek snap ik

peet3kabo 285

1 maand

Stappen ipv stallen

peet3kabo 285

1 maand

Ik bedoel de koelvloeistof temp-sensor. achter in thermostaathuis. Als je distributie gemonteerd hebt zoals je hierboven hebt beschreven, staat ie m.i. goed. Heb je al geprobeerd om em even iets van remreiniger of startpilot te laten ruiken om te kijken wat ie doet?

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Nee is ook een van de volgende stappen. Remmenreiniger.

Heb het complete Thermostaathuis vervangen inclusief sensor ivm koelvloeistof lekkage. Kan de oude eens terug zetten, sensor dan. Niet het huis

peet3kabo 285

1 maand

Zou eens compressie meten , er is zoveel gerommeld ?

kaleido 1 7400
badge vip badge

1 maand

Ok, toch eens leren bij de basis te beginnen.

Motor is koud dus een beetje olie op de zuiger en compressie tester er in draaien.
Gas vol open en starten.
Wat denk je, ik krijg geen compressie op geen enkele cilinder🙈🙄

Volgens mij test ik zo op de juiste manier, alleen is dit iets wat ik niet helemaal begrijp.
Kan het zijn dat de timing toch nog echt verkeerd staat in de verkeerde slag zodat we altijd een klep open staat?
Of betekend dit dat ik nu allee wel weer uit elkaar kan bouten.........

Ik begin mijn eigenlijk een beetje te schamen zo al snap ik er helemaal niks meer van.

peet3kabo 285

1 maand

Waarom olie op de zuigers ????
Geen compressie dan zuigers 1 voor 1 op bdp en lektest doen , maar vrees het ergste
Kleppendeksel er af , zuiger 1 in bdp en kijken hoe de nokken van de nokkenas staan , moeten met de punt omhoog staan .

kaleido 1 7400
badge vip badge

1 maand

Dit heb ik ooit eens ergens geleerd en is mij verteld indien de motor koud is. Normaal probeer je hem eerst even warm te laten draaien voordat je compressietest doet.

Zuiger 1 is de zuiger aan distributieriem? Voor de goede orde? De nokken kan ik dan makkelijk ff testen indien zuiger in bdp.

Lektest hoe doen we dat? Nog nooit gedaan namelijk

peet3kabo 285

1 maand

Irritant dat je je tekst niet kunt bewerken, iets met autocorrectie.
Zuiger aan distributiezijde bedoelde ik.en nokken kijken niet testen

Zuiger 1 is de zuiger aan distributieriem? Voor de goede orde? De nokken kan ik dan makkelijk ff testen indien zuiger in bdp.

Lektest hoe doen we dat? Nog nooit gedaan namelijk

peet3kabo 285

1 maand

Ok, heb al lektest setje gevonden.
Is het wellicht eerst wel waard om te testen voordat ik alles weer uit elkaar trek

peet3kabo 285

1 maand

even eigenwijs, je hebt nu meerdere malen de distributie los gehad, maar er is volgens mij geen enkele keer gebleken dat ie niet goed zou staan. Je hebt alles los gehad, dus de kans dat je meerdere klepstoters hebt ingedrukt is aanwezig. Ik zou toch echt even proberen om em met remreiniger of desnoods aanslepen aan de gang te helpen voor je alles weer open gaat maken.
Heb je al eens een tijdje proberen te starten met het gaspedaal ingedrukt? of probeer je t een tel en stop je dan uit voorzorg? Ik weet uit ervaring dat je die dingen slecht aan de gang krijgt als de stoters leeg zijn. De motor gaat met de hand rond, dus je hebt niks te verliezen.

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Remreiniger geprobeerd maar maakte geen verschil. Tijdje starten met gaspedaal ingedrukt ook geprobeerd maar hielp ook niet.

Zag nu wel nog een andere code in de obd scanner maar weet niet wat dat zegt, was specifiek auto....... moest peugeot selecteren en de code was P0000. Stond verder niks bij maar deze kwam meerdere malen voor

peet3kabo 285

1 maand

Ik durf t bijna niet te zeggen, maar de koppakking zit toch niet verkeerd waardoor er een oliedrukprobeem in de kop optreedt?

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

De uitsparinkjes welke de dikte aangeven zitten rechts waar ze horen te zitten en er staat top op de pakking welke boven moet. Dat hield in de rode lijnen welke een soort van verlijmen naar benenden

peet3kabo 285

1 maand

Ik begin bang te worden dat er toch idd iets ernstig mis gegaan is. Ben het met kaleido eens dat een lektest in deze niet onverstandig.

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Lektest set is onderweg om te testen, zal nog een paar dingen nakijken. Kan ik dan nog niks vinden of de lektest wijst op een grote fout dan teek ik hem weer uit elkaar

peet3kabo 285

1 maand

probeerde ff foto van de distr te plaatsen, maar bestandjes hier uploaden is helaas echt een drama.

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Ok, ik begin een beeld te krijgen. Ook waarom ik sowieso geen compressie heb en of meer.
Ik begrijp nog niet hoe dan maar moet ik even uitzoeken.
Heb bougies van zuiger 1 ff verwijderd en gekeken naar stand zuiger tov de nokkenassen.
Resultaat als volgt:
Odp
In dicht, uit open

Bdp
In dicht, uit dicht

Odp
In gaat open, uit dicht

Bdp
In gaat dicht, uit dicht

Odp
In dicht, uit gaat open

Bdp
In dicht, uit gaat dicht

Odp
In gaat open, uit dicht

Bdp
In gaat dicht, uit dicht

Mijn conclusie, inlaat nokkenas staat 180° verkeerd. Bij zijn compressie slag zijn de kleppen open en gaat dicht wanneer zuiger omhoog gaat.

Ik zal morgen de distributie maar weer los halen en alle poelies verwijderen en kijken hoe ze staan tov de spie. Heb er volgens mij zo goed op gelet dat ze goed op de spie kwamen.bof moet zijn dat de inlaat nokkenas is verdraaid bij vastzetten en dat ik dat compleet gemist heb. Dat eerst maar eens uitzieken en eventueel goed zetten. Dan daarna maar eens meten naar compressie en lektest. Dit verklaard iig wel het geen compressie verhaal.

Als ik voel aan de tuimelaars als de nokken boven staan dan voelt het of zijn ze compleet omhoog maar is misschien zo niet goed te voelen en of zien. Eerst bovenstaande maar proberen.

Verklaard ook de storing wat betreft nokkenassensor..........

peet3kabo 285

1 maand

Ik had al een keer geschreven dat je het pennetje (spie) van het inlaatnokkenastandwiel gewoon de nokkenas in drukt als je t tandwiel verkeerd vastzet. De andere tandwielen krijg je er niet op als ze niet correct zitten. Zou hier even goed naar kijken. Je zegt dat de strepen op de riem overeenkomen met de merktekens op de tandwielen, en dat de zuiger van cil 1 in bdp staat als de pennen erin zitten, dus de rest staat goed. (ik maakte eerder de opmerking dat de zuiger niet in bdp staat bij deze motor als ie op tijd staat, maar dat is niet correct)

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Had ik ook onthouden en opgeslagen Harry, had hem daarna alleen nog niet los gehad. Dat is nu de volgende stap

peet3kabo 285

1 maand

Het was een zware bevalling maar zo het nu lijkt zijn we er.

Alles geblokkeerd op zijn tijd in de daarvoor bedoelde punten en toen distributie verwijderd en inlaat nokkenas poelie er af. Wat blijkt, ik werd hier door Harry4203 op gewezen, het spietje druk je heel gemakkelijk terug het tandwiel in wanneer hij niet goed tegenover de spiebaan op de krukas zit. Dit wist ik niet. Hij heeft er waarschijnlijk net niet helemaal goed voor gezeten, weggedrukt en bij het vast draaien is de poelie verdraaid. Heb hier ook niet echt op gelet omdat ik dit ook niet verwachte dat dat kon.

Maar goed, spul weer in elkaar en inlaat nokkenas weer op tijd. Bij het ronddraaien van de krukas daarna hoorde je al duidelijk de zuigers aan de inlaat zuigen. Niet eerder gehoord en dus al een goed teken.
Toen alles weer in elkaar zat de sleutel in het contact en eerst de foutcodes wissen. Daarna op hoop van zegen maar weinig hoop dat hij echt zou starten.
Sleutel om en werkelijk starten lopen.

Nu wielscherm terug zetten en wiel er weer op. Daarna maar ff klein proefritje. Ben benieuwd

Eenieder in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en de hulp. Wordt ontzettend gewaardeerd

peet3kabo 285

1 maand

Kijk kijk, we komen er wel. de aanhouder wint😉. mooi dat ie weer loopt. dank voor de feedback.

harry4203 3115
badge vip badge

1 maand

Compressie is weer terug gevonden .

kaleido 1 7400
badge vip badge

1 maand

Zo'n verhaal heeft niemand wat aan als je de oplossing of het probleem ook niet geeft. Ook vooral hier iedereen bedankt voor de hulp

peet3kabo 285

1 maand

En idd compressie weer terug gevonden haha

peet3kabo 285

1 maand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.