Na allerlei problemen met de motor is deze vervangen door een ruilmotor.We hadden weer een goed draaiende motor,dus iedereen blij. Dit was echter van korte duur. 700km na de inbouw viel het vermogen weg. Motor een aantal minuten uit en daarna doet alles het weer goed. Er blijkt een regelmaat in te zitten want na +/- 700 km komt het probleem weer terug.
ER is al van alles gecontroleerd en er zijn softwareupdates in gegaan; het resultaat blijft uit. Als het vermogen wegvalt dan schrik je toch iedere keer weer en hoopt dat er niemand achter op je knalt. De garage is van goede wil alleen weten zij het ook niet meer en aangezien ikzelf ook wel over de nodige kennis beschik proberen we elkaar te helpen. Onze gedachte is dat het te maken heeft met de regeneratie van het roetfilter,want wat heeft er anders nog een termijn van 700km. Wie helpt ons het probleem eruit te krijgen. Eerlijk gezegd ben ik het na het begin van alle problemen(april 2010) wel een beetje zat. Inruilen is een optie,maar wat krijg je voor een auto waarvan de auto niet optimaal werkt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is de auto al eens uitgelezen ?>
Plaats of mail de laatste 8 cijfers van het chassis nummer en de P codes en eventuele U codes. Dan kunnen wij u beter helpen.
Als het te maken heeft met het roetfilter regeneren, koppel de druk verschil slangetjes los en ga rijden. Je krijgt nu de storing roetfilter doorboort of iets dergelijks . Het roetfilter zal niet geregeneert worden met deze storing. En kijk of het probleem(na 700km) nog optreed, zo ja, geen samenhang met regenereren(het is iets anders), zo nee wel samenhang met regenereren.
Andere optie is live data gegevens met test apparatuur bekijken op moment van de storing, is niet echt gemakklijk ivm met de interval maar je moet wat hé.
Wat was eigenlijk voor de motor wissel het probleem ? Of zat dit probleem er voor de motorwissel ook al. Is de kabelboom en de sensor van de oude motor overgezet op de nieuwe motor ?
Vriendelijke groet,
PT nieker
Alvast bedankt voor de reactie.
Probleem voor de motorwissel was dat de motor uitgevallen was en even later met veel rookontwikkeling toch weer aansloeg en normaal leek te draaien maar met een bijgeluid.Verstuivers e.d gecontroleerd;alles in orde.Verder zoeken leverde uiteindelijk op dat er slijpsel in het brandstoffilter zat,waardoor toch een verstuiver was gaan lekken en een zuiger verbrand was + kromme drijfstang. Er is toen besloten tot de motorwissel waarna zich het probleem van het wegvallend vermogen is gaan voordoen.Was er dus eerst niet. Als ik nu na het voordoen van het probleem naar de garage ga,is het probleem al weer over en zijn er geen fouten te vinden tijdens het uitlezen.Dit is inmiddels al zo vaak gedaan dat de apparatuur de auto al zowat op afstand herkent.Grapje!!. De motor is vervangen door een motor van het zelfde type met nagenoeg de zelfde km stand. Kabelbomen zijn intact gelaten. Dus wat in de auto zat zit er nog steeds. We zaten al te denken aan het plaatsen van een data recorder maar daar heeft de garage ook geen ervaring mee.
Met vriendelijke groet
12 jaar
Het chassis nr van deze auto is VF36ERHRH21399201. De code's is afgelopen vrijdag zijn uitgelezen zijn HDI_SID803 Telecodering en code 416. Met vriendelijke groet, Rene
Code 416 kan ik niet zoveel mee . Heb je die code 416 uitgelezen uit de motor ecu ? of uit een andere eenheid. Met p codes bedoel ik dan bijv P0340 of iets in die trand. Dus eerst een P en dan een 0 of 1 en dan 3 cijfers.
HDI SID803 is type inspuitsysteem. Ik zie nu dat je bij het uitlezen geen fouten kan vinden dat betekend dus geen foutcodes. Dus daar kunnen we niet verder mee komen denk ik.
Ik heb nog wel een ideetje, ik denk dat de smoorkleppen in het inlaatkanaal letterlijk en figuurlijk roet in het eten gooien. Tijdens regeneratie van het roetfilter wordt de intercooler kortgesloten door deze 2 smoorkleppen. Ze worden door vacuum bediend. Zonder vacuum staat er 1 dicht en 1 open.
Er bestaat een mogelijkheid dat de vacuumslangetjes van de 2 smoorkleppen onderling gewisseld zijn of dat er 1 van de 2 membraampjes van de smoorkleppen lek is.
Hierdoor werken de kleppen niet meer goed samen en wordt de motor gesmoort tijdens regeneratie. met als gevolg, geen vermogen.
Controleer in elk geval of de memebraampjes van de smoorkleppen niet lek zijn door ze te testen met een vacuumpompje. Is dat goed dan kan het probleem nog veroorzaakt worden door de elektrokleppen die het vacuum sturen en door het al genoemde omwisselen van de slangetjes.
Ben je niet zeker of het probleem in de genoemde punten zit ,dan vacuumslangetjes loskoppelen , afdoppen en gaan rijden. En afwachten of het probleem zich weer voordoet na 700 km.
Zo dat is wel weer even genoeg info denk ik.
Is ook nog een bericht van zie ik, daar in wordt gemeld dat dat de 1 van de smoorkleppen kan blijven hangen in de gesloten positie. (tegen de veerkracht in). Bij deze.
PT nieker
René, kijk in je mailbox !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar