Ik heb met dit koude weer het bekende start probleem van de 2.0hdi en dat is dat de auto met de eerste koude start erg moeilijk op gang komt. Nou ben ik al een tijdje opzoek naar een zwaardere startmotor maar ik loop iedere keer tegen het volgende probleem aan. Als je het over vermogens hebt van een startmotor praten ze bij de ene reviseur over klasses en bij de andere over kw. Er zit nu een 1,7kw startmotor in mijn 307, nu is mijn vraag welke klasse is dit? Er is namelijk ook een klasse 6 startmotor te leveren maar is dit een zwaarder type als die ik nu heb en zoja hoeveel kw heeft deze?
Ik hoop dat jullie mij hier meer duidelijkheid over kunnen geven omdat het slechte starten niet echt veel vertrouwen geeft en zomaar een startmotor van 200,00 monteren vind ik ook wel een grote gok.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groeten Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zie niet in waarom een zwaardere startmotor meer nut heeft
het zal wel iets uitmaken maar ben bang niet alles
mijn vraag is eigenlijk is dit een oude 2.0 of nieuwe type
denk de oude met enkele nokkenas
bij deze motoren moet je altijd eerst contact even aan laten staan
voordat je start
wil je meteen starten moet en zal de motor een paar keer ronddraaien voordat hij zal aanslaan
laat je hem eerst op contact staan en dan pas starten zal hij veel makkelijker aanslaan en direct starten
zet je hem twee keer op contact kan zelf beter zijn
dit is omdat bij deze motoren er echt voorgegloeid dient te worden anders slaat motor niet aan
gloeibougie laten test is dus ook slim om een keer te doen
tevens kunnen bij deze motor ook zo zijn dat de kleppen gesteld moeten worden
dit wil namelijk ook weer iets helpen
nieuwe type is met dubbel nokkenas en slaat wel direct aan
als je de laatste acht van je chassisnummer doorgeeft kan ik kijken wat ik via peugeot achter kan komen
een klasse 6 starter (ong 3.6kw) heeft bij deze motoren wel degelijk zin. het paar keer op contact zetten is om te zorgen voor voldoende druk in het lagedrukgedeelte van het brandstofsysteem, en heeft met voorgloeien niks te maken. alle hdi-motoren hebben hydraulische klepstoters, dus stellen gaat niet.
Werner, een HDI hoeft totaal NIET voor te gloeien. Sterker nog ik durf het gloeisysteem wel te onderbreken bij een HDI van PSA.
Een zwaardere klasse startmotor zorgt voor een hoger start toerental en een hogere brandstof druk waardoor de 300 bar eerder bereikt wordt.
heb het over de oude type motor
de dw8 en dw10 hebben wel stelplaatjes
laatst nog een dw8 gehad waar de uitlaatzeide muurvast zit spelling 0.0mm in plaats van 0.25mm
dit scheelde bij koude start weer veel
durf niet te zeggen of gloeibougies ook had gedaan, was een collega
maar alle oude typere dw10 moet ik met dit weer echt 5seconden op contact laten staan anders zijn de gloeibougies niet goed genoeg op gewarmd zijn
zoals gezegd bij nieuwere types niet en deze hebben wel hydraulische stoters maar dacht dat dit pas na 2003 was en hier dus waarschijnlijk nog de oude dw10 in ligt met
als de krukas voldoende toerental draaid maakt een sterkere startmotor niks uit
krukas moet 250rpm ongeveer draaien en daarna moet hij aanslaan en naar 1000-1200 gaan waarna hij zakt (tegenwoordig springt hij direct naar 800rpm en blijft op 700 stabiel
vandaar dat een sterkere naar mijn inzien niet veel uit moet maken
ik zou eerst de gloeibougies na kijken of deze wel goed zijn
en paar seconden op contact laten staan om daarna pas te starten om dan te kijken of hij wel direct aanslaat
vindt zwaarder startmotor ook weer link voor je kabels en de accu zal dan veel eerder leeg zijn en is het slimmer om een iets zwaardere te nemen
Werner, de DW10 heeft echt GEEN stelplaatjes en zij hydraulisch bediend.
Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik ga dan toch een klasse 6 startmotor monteren. Dit om de reden dat de gloeibougies en accu vorig jaar vervangen zijn en dit niet de oplossing was. De accu was echt aan z'n en einde en die moest dus vervangen worden en jah ik kwam er later pas achter dat de 2.0hdi bijna niet voorgloeid anders had ik de gloeibougies niet laten vervangen want daar ligt het probleem waarschijnlijk niet. Verder wacht ik altijd met starten tot het gloeilampje uit is en dan pas start. Een andere startmotor lijkt mij dan toch de oplossing
13 jaar
Werner, je hoeft mij niet verschil uit teleggen tussen de DW10A, DW10B en DW10C
Het is vrij simpel de HDI heeft hydraulische stoters, en HOEFT NIET te gloeien om aan te kunnen slaan, problemen worden eerder door de start motor veroorzaakt of een te hoog retour van de verstuivers, of een vervuild brandstof filter.
heb even gekeken maar inderdaad zitten op alle hydraulische stoters zover als ik kan zien
echter staan er wel stelplaatjes die je onder de stoter moet doen (xu/xud motoren, dus nog net iets ouder)
collega heeft laatst wel gehad maar in een partner kan geen xud motor liggen dus kan ook toeval zijn dat het die nog met plaatjes is
tevens hoef je ook niet voor te gloeien maar duurt langer voordat hij start
dw10 laat ik (net als meer diesels en soms ook benzine, automatischme) eerst op contact voordat ik start
meestal schrijf ik dan eerst de km-stand op voordat ik er verder mee ga
heb al dw10 gehad die na 10 seconden starten, 2de keer (stond toen weer buiten) 10 seconden op contact en direct aanslaan, scheelt dus degelijk)
bij onze ambulance peugeot boxer 3.0d (als ik het goed zeg uit mijn hoofd kan ook lichter motor zijn) starten paar weken geleden niet
na 2 keer op contact te hebben gehad tot gloeilampje uit was starten hij wel maar moeizaam, 3 gloeibougies kapot 15Mohm en 1 15ohm (moet 0.7ohm zijn)
nu beter, maar moet wel eerst voor gloeien en wachten tot lamp uit is anders wil hij ook niet direct starten
dus voorgloeien bij oudere motoren helpt degelijk
de nieuwere motoren hebben er minder last van
maar we wachten wel wat de nieuwe startmotor doet
Heeft de accu die er in zit wel voldoende capaciteit en kortsluitstroom? Niet elke accu met 62A levert dezelfde maximale stroom.
Een verouderde startmotor haalt minder toeren met dezelfde stroom, dus een nieuwe startmotor van hetzelfde type kan ook het probleem oplossen.
(Maar ik zou ook een zwaardere monteren, als je hm toch gaat vervangen)
13 jaar
Bij oude diesels moet je nadat het gloeilampje uitgaat nog even wachten met starten! Lampje gaat namelijk uit voordat de gloeibougies volledig opgewarmd zijn en als je nog even wacht zal je de relais horen klikken wanneer het voorgloeien ECHT gedaan is.
Bij hevig vriesweer kan je ook gewoon 2 keer voorgloeien.
13 jaar
Naast de al genoemde dingen van te laag starttoerental door de startmotor, kan te dikke olie toch ook voor een te laag starttoerental zorgen?
Van belang is om 5W40 of dunner te gebruiken.
Onze HDI start ook niet in 1 keer, heeft ook de zwakke startmotor. Maar start wel altijd binnen 1- 2 seconden. Daar ben ik tevreden mee.
Johan
13 jaar
Johan, zo'n HDI motor is nu niet bepaald een racemotor hé!
En het is niet omdat het een paar graden onder nul is dat een motor niet meer rondgaat van te dikke olie!
In al mijn wagens zit 10W40 behalve in mijn Seven zit vol synthetische omdat die meer dan 8.000 tr kan draaien!
Zal eerder ergens een slechte massa zijn dus leg eens een dikke massakabel van je motorblok naar het chassis.
13 jaar
het is geen racemotor maar met niet de juiste olie kun je wel dit probleem krijgen
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar