close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Versnellingsbakolie vervangen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo allemaal,

Ik heb devolgende peugeot. Het gaat om een 206cc ( Peugeot 206 cc 1.6 16v. mot.tu5jp4 80kw 02-2001 t/m 03-2007 )

De versnellingsbak lek/zweet. en de olie loopt dus weg. Ik wil de bakbouten nadraaien en dan afkitten. Hierna wil ik de olie verversen. Hier stuit ik dus op een probleem. Er is wel een aftap plug (onder de aandrijfas) maar vulplug zijn ze even vergeten te maken?

Maar hoe kan het dat peugeot bij de constructie geen vatsoenlijke olie aftap/vul pluggen heeft geplaatst. Gaan ze er vanuit dat de olie in de versnellingsbak nooit vervangen hoeft te worden?

Heeft iemand hier ervaring mee? En weten jullie hoe ik wel correct de bak kan afvullen.

Met vriendelijke groet,

Geplaatst door

Greefhorst (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

aftapplus zit inderdaad onder de as (linker voor as)
vulplug zit boven op de bak
boven op de bak zit een ontluchtings dopje
bij de 407 moet je deze dop (is van plastic ) eraf draaien maar bij deze wagens is het waarschijnlijk een zwarte dop
deze kun je simpel eraftrekken
je zult dan in ieder geval met een slang moeten werken waar een trechter op zit.

in dat gat gooi je een complete fles olie 75w90 zo uit mijn hoofd
in ieder geval 2l gaat in alle handbakken
peugeot bakolie flesje zit dan ook precies 2l in
vandaar compleet alles erin

Bedankt voor deze reactie.

Dit was ook mijn idee om hem af te vullen. Maar met deze bevestiging moet het helemaal goedkomen.

Maar dan zit ik nog steeds met de vraag of iemand weet waarom de constructeur ervoor gekozen heeft om de vulplug weg te laten? (deze heeft ook de functie van niveau tester).

Leuk forum, erg uitgebreid!

Met vriendelijke groet,

Greefhorst 0
badge

14 jaar

Esso Gear Oil BV 75W-80 is een door Peugeot goedgekeurde super premium olie voor handgeschakelde versnellingsbakken van Peugeot en Citroën. Dus geen 75W90.

Hendrik4290 0
badge

14 jaar

het klopt dat in dit geval geen niveau tester hebt
het is daarom altijd bak opnieuw vullen dan weten we zeker dat er genoeg in zit
wij gooien het hele flesje erin
renault bakken kun je inderdaad aan werken en vullen tot de rand omdat het dan eruit komt

tevens zei ik 75w90 zo uit me hoofd
heb niet gezegt dat dit erin gaat
75w80 kan het inderdaad ook zijn
als hij bij de dealer een flesje koopt heeft hij altijd een goeie olie voor de bak

Hallo,

Ik heb gewoon de door mpm voorgeschreven hoeveelheid olie en fiscositeit erin gedaan. Werkt weer naar behoren.

Ter offtopic.
Oude olie was zwart als motorolie. Maar ik ga er vanuit dat dit komt door een toevoeging van de dealer. Deze auto heeft nu pas 50.000km gereden en had in zijn beginfase al schakelproblemen. Dit is bij de dealer gemeld ( ook schriftelijk ) waarna de dealer het probleem verholpen beweerde te hebben (synchro versnelling2) .

Echte zie ik devolgende gebreken:

Lekkage bij de versnellingsbak helften
Verkeerde/slechte olie met eventueel een toevoeging?

Dit is gemeld bij de dealer en deze ziet deze lekkage gewoon als zweten van de bak. Nou mag in mijn ogen een bak al niet zweten na 30.000 tot 50.000 km en zweten is oppervlakkig wat olie uit de naden. In dit geval is de bak nat en de druppeld hangen eraan.

Dit heeft de dealer geprobeerd op te lossen door volgens hun de olie te verversen ( wat niet gedaan is / of dus alleen een toevoeging erin ). De bak af te kitten, zwart te spuiten en de mensen zo weer weg te sturen. Na mijn mening een heeeele slechte zaak. Maarja ik ben de dealer niet en het is mijn auto niet. Maar het bewijst wel hoe dealers kunnen zijn ookal denken mensen dat die altijd? beter zijn..

Groeten,

Greefhorst 0
badge

14 jaar

kan je vertellen dat dit wel vaker voor komt dat de bak helfden gaan lekken ook bij deze lage km standen
we draaien altijd de bak aan en spuiten hem schoon
dit is om te kijken of hij na 1000km weer goed onder zit
is hij naar ons inzien droog (of zien we als zweten) dan melden we dit aan de klant en mag de klant gewoon verder rijden
blijkt dat hij goed lekt dan moet de kit vervangen worden van de bak

synchromeshringen worden ook door de dealer vervangen en zal bij deze ook nieuwe in zitten
kans is er dat de bak niet goed afgedicht is
olie wat er in zit kan en komt vaker voor dat dit zwart wordt
pikt zwart als motorolie gaat net te ver maar wel aan de zwarte kant
dit komt door de onderdelen die warm zijn geworden en de olie ertussen verbrandt is


als de automaatbak was en kwam dit eruit dan is een teken dat de automaat niet veel meer is
meestal gevolgt met klacht slecht schakelen van de bak zelf

het belangrijkste is dat jouw probleem opgelost is

Ja precies. Ik heb het wel vaker met 206jes (bj +- 2000) gezien dat ze lekken op de bakhelfden. In de meeste gevallen gewoon bouten nadraaien en goed schoonmaken en hij is weer als nieuw.

Ja ik ga me ook niet in een strijd van een ander mengen maar ik vond het gewoon een slechte zaak.

Iedereen bedank en mijn probleem is verholpen.

Met vriendelijke groet,

Greefhorst 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.