Peugeot 406: Vervangen remschijven, zelf doen?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: EW7

Omdat mijn stuur nogal fors trilt bij het afremmen vanaf minimaal 100km/h verwacht ik dat mijn remschijven voor krom zijn. Volgens de bandencentrale ben ik daar €283,- voor kwijt inclusief nieuwe remblokken. De huidige blokken zijn helaas nog vrijwel nieuw maar kunnen niet blijven zitten.

Is deze klus voor een sleutellaar met een beetje ervaring ook zelf te doen aangezien de materialen mij maar een dikke €100 kosten? €183,- arbeidsloon lijkt me rijkelijk veel.

Alvast bedankt,

Paul

PaulE

Geplaatst door PaulE (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij de dealer € 222 incl. alles. Als je nooit aan remmen hebt gewerkt moet je het zeker niet zelf doen, het zijn ten slotte je remmen...........

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kijk iedereen is een keer begonnen, de eerste keer heb je iets nog nooit gedaan dus is het de vraag hoe handig je bent en de vraag of er iemand is die er meer van weet zodat je wat "backup" hebt op het moment dat je er niet uit komen. Het blijven inderdaad wel je remmen.

PaulE (0), 18 jaar geleden

Scheelt toch alweer €61,-. Nu alleen nog een betrouwbare dealer vinden....... Door de mijne ben ik behoorlijk teleurgesteld (stiekem montage van tweedehands onderdelen). Toch zou ik nog steeds graag weten wat er precies gedaan moet worden. Ik heb wel eens aan remmen gewerkt dat hield in: het vervangen van remblokken, remvloeistof en slangen. Schijven is iets wat, gelukkig, niet zo vaak nodig is.

aardbei64 (0), 18 jaar geleden

ja ik zou t wel aandurven zelf. moet je er voor de zekerheid even een olyslager boek naast leggen

jan5047 (0) PRO, 18 jaar geleden

als je kant voor kant los haalt heb je altijd nog een voorbeeld voor als je het niet meer weet
succes jan

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Paul,

Dit is makkelijk zelf te doen als je weet waar je op moet letten. Als je een brug hebt maakt dat de klus een stuk makkelijker, maar is ook asoluut niet nodig. Wat je moet doen:
- Wiel eraf en de twee kleine torkx boutjes eruit draaien. Die torkx boutjes willen nog weleens moeilijk loskomen. Als ze te vast zitten kun je ze een KLEIN beetje warmstoken en wat je ook kunt proberen een tikje op de boutkop te geven met slagkoper. Nog beter is een slagschroevendraaier.
- aan de binnenkant 1 bout van remblok kap losdraaien en omhoog klappen, blokken eruit pakken.
- 2 hoofdbouten remklauwen losmaken en geheel met een tyrapje aan de veer hangen.
- remschijf eraf halen en het aanlegvlak van de naaf GOED schoonmaken (schuurpapier en/ of schraapstaaltje)
- nieuwe schijf monteren en alles terug zetten (remcilinder met waterpomptang een stukje terugdrukken).
Let op, altijd blokken mee vernieuwen omdat je anders het oude slijtpatroon in je schijf krijgt. Als je oude blokken ver op waren moet je opletten dat je bij het terugdrukken van de remcilinder niet je remvloeistof reservoir laat overlopen. Verder: als laatste stap voor het monteren van de blokken je schijven GOED ontvetten met remmenreiniger. Rustig remmen de eerste paar honderd kms, duurt even voordat ze echt goed werken.
Succes!!

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

En als je na het vervangen even een proefrit wil gaan maken trap dan VOOR je gaat rijden de rempedaal in. Hiermee zetten de blokken zit zodat als je moet remmen deze het ook direct doen. Als de cilinders zoals Erwin aangeeft ver teruggedrukt zijn zul je bij de eerste keer remmen vol door de rem heen trappen en je toch wel een probleem hebben als je een paar meter verder stil MOET staan ;-) Succes

PaulE (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor alle tips, ik denk dat ik zo wel aan de slag kan!

jan5047 (0) PRO, 18 jaar geleden

en als je de eerste keer remt dus je rem op druk zet trap dan niet helemaal op de bodem maar pomp zachtjes tot haverwege pedaalslag anders heb je kans dat je hoofdremcilinder inwendigstuk gaat ivm met aanslg in cilinder (cups gaan lekken) succes jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum