close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 207: vervanging multiriem

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FS, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Heb gisteren m'n multiriem+spanner vervangen van Peugeot 207 1.6VTI. Na enkele km proefrit bleek de rubberen bekleding van mijn riemschijf vd waterpomp volledig vernield waardoor geen motorkoeling meer. De waterpomp wordt aangedreven via een omkeerrol die gemonteerd zit in een soort houder.
Tijdens montage van de riem heb ik de krukasriemschijf moeten verwijderen om de riem tussen omkeerrol en riemschijf te krijgen. Ik vond toen al dat de riem wel erg strak zit opgesloten tussen de omkeerrol en beide riemschijven van waterpomp/krukas.
Wat zou er hier misgegaan kunnen zijn?
Is er misschien afstelling noodzakelijk/mogelijk van de omkeerrol, en is het gebruikelijk om de riemschijf van waterpomp (met rubberen bekleding) periodiek te vervangen? Wat is de functie van de houder waarin de omkeerrol zit gemonteerd, daar lijkt een bedrading aan vast te zitten (met sensoren oid?)
groet, Paul

Geplaatst door

Paul_206 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

die spanner zit een kunststof lip aan, waarmee je deze kunt ontspannen. (aan trekken). deze onstspannen, riem monteren en weer spannen.

Hoi Paul , de bedrading welke aan de omkeerrol gemonteerd zit , zorgt door middel van aansturing uit de motor ECU ervoor dat de waterpomp ontkoppeld kan worden . De waterpomp draait niet altijd mee .

alvast bedankt voor de feedback. Inmiddels ben ik erachter dat ik de omkeerrol in de spanner mogelijk verkeerd om heb gemonteerd. Het lager hierin heeft een offset van ongeveer van 1 mm en dient dus, uiteraard, op de juiste manier te worden teruggezet. Deze rol heeft een open en een dichte zijde, weet iemand of deze rol met open of dichte zijde naar de voorzijde wordt gemonteerd? Ik heb deze met de dichte zijde naar de voren teruggezet maar was niet zeker hoe deze eruit is gekomen, helaas. Misschien/hopelijk de oorzaak van de malheur?

Paul_206 0

8 jaar

inmiddels pulley van waterpomp vervangen en alles gemonteerd volgens richtlijnen hierboven. Ben er nu ook achter dat ik de omkeerrol verkeerd om gemonteerd had,moet dus met open kant naar voren gemonteerd worden. Mogelijk was dat de oorzaak van alle ellende.
Mooi mechanisme dat met die kunstof lip om omkeerrol te (ont)spannen, je moet het maar weten.
Alles werkt weer naar behoren, bedankt voor de snelle respons en gegroet, Paul V

Paul_206 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.