auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106 1998: Vervroeging ontsteking schommelt extreem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine + LPG G3, Motorinhoud (cc): 1400

Al 2 jaar heb ik problemen met mijn Peugeot 106 1.4 multipoint op LPG G3.
Als ik de accu losneem, en de ECU dus gereset wordt, dan loopt de auto perfect. Rijd ik dan een stuk en laat ik het gas los, dan gebeurt er iets en vervolgens rijdt de auto als een kameel. Ik heb écht van alles geprobeerd. Als ik de Lexia software gebruik, dan zie ik ook dat waar eerst de vervroeging van de ontsteking heel netjes stabiel is, deze daarna uitslaat naar waarden tussen de 0 en 36 graden (verspringt meerdere keren per seconde). Enkel als ik even veel toeren maak en versnel loopt hij even stabiel, valt daarna weer terug in inhouden. De motor wordt ook aanzienlijk warmer als hij in deze modus met schommelende voorontsteking rijdt.
Enkel na een reset van de ECU gaat het weer eventjes goed, dan is de voorontsteking keurig netjes stabiel rond de 17 graden.
Ik rijd de 106 enkel op LPG. Denk dat na 2 jaar niet op benzine lopen de verstuivers verstopt zijn. Op benzine loopt hij nog slechter dan op LPG. Toen hij nog wel op benzine reed was het hikken / inhouden erger op benzine dan op LPG.
Zaken die ik zoals vervangen heb (meestal kwaliteitspul, soms wel meerdere keren):
1. LPG bougies
2. Bobinerail (heeft dus géén bougiekabels)
3. MAP sensor
4. Temperatuurinlaatsensor
5. Stationaire regelklep
6. Gaskleppositiesensor
7. Alle temperatuursensoren
8. Lambdasonde
9. Katalysator
10. Krukassensor
11. Koppakking vervangen
12. Distributieriem vervangen en op tijd gezet
13. Klepspeling afgesteld volgens boek
14. etc

Nu moet de auto opnieuw voor de APK, en waar hij eerder nog geen problemen had, blijft nu het CO te hoog als de auto met de schommelende vervroeging loopt, de lambda waarde is dan ook (meen te hoog)

Gisteravond alle draden doorgemeten, dat lijkt ook wel goed te zijn. Ook heb ik allerlei contacten schoongemaakt.

In de Lexia software krijg ik wel de volgende melding: Permanente storing Sensor inlaatdruk kortsluiting met - of onderbreking in een circuit. Maar ik heb de MAP sensor al 4 keer vervangen en de draden ook al doorgemeten. Lijkt allemaal goed te zijn.

Ik heb onderhand zo veel gedaan aan de auto (ook laatst nog koppeling en krukaskeerring) dat ik te koppig ben om hem naar de sloop te rijden. Voor mij is het een ideale auto waar ik niet zuinig op hoef te zijn, een extra deuk of krak in de parkeergarage van werk in Amsterdam doet mij niets. En hij rijdt mij spotgoedkoop naar Amsterdam en terug naar huis, ondanks het gevoel dat ik op een kameel rijd.

Wie heeft er enig idee wat ik nog kan proberen om het probleem structureel op te lossen?

Zelf denk ik er aan om het gasklephuis te vervangen en de ECU. Maar misschien is het beter om eerst advies te vragen aan de specialisten hier alvorens weer lukraak onderdelen te bestellen.

Ik ben zéér benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen. Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Mvg, Jeroen

Geplaatst door

1970Jeroen +65

al 11 uur lid

Reacties

Vacuümlek!? klepspeling oké? Brandstoffilter(s) zowel benzine als LPG filter wel eens vervangen? Verstuivers gecheckt?(LPG en Benzine)

Dank voor reactie. Vacuümlek weet ik niet. Waar zou dat zitten? In slangetjes, of huis?
Brandstoffilters benzine én in verdamper beiden vervangen, verdamper ook gereviseerd. Verstuivers: Het is een multipoint injectie, maar die worden enkel gebruikt bij benzine. Het is overgangsmodel G3, gaat gewoon één grote slang vanaf de verdamper, via de automatische regelaar, op het inlaathuis.
Klepspeling is goed, heb ook koppakking vervangen. Zal dat nog even aanvullen in de tekst.

Waar zit je krukassensor ?

Hallo. Links voor, op grens motor en bak. Ongeveer ter hoogte van het thermostaathuis.
De krukassensor heb ik al 2x vervangen. En toen ik laatst koppeling heb vervangen ook de opnemer op het vliegwiel goed schoongemaakt. Ik verwacht dat alles daar wel goed is, anders zou hij niet soms helemaal perfect lopen (is mijn gedachtengang in ieder geval).

Je schrijft dat een fout hebt op de onderdruksensor, heb je de bedrading belast doorgemeten? Anders even nieuwe bedrading trekken om te proberen naar de ecu. komt vaker voor dat er een storing in de map-sensorbedrading zit. (Ook de stekker vervangen eventueel)

Goedenavond. Dank voor reactie.
Hoe bedoelt U belast doormeten? Ik heb het met accu los gedaan, draden doorgemeten tussen de ECU en de MAP sensor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.