Mijn 406 break heeft onlangs (begin nov) grote beurt gehad. Remmen waren goed , ook remblokdikte (volgens garage).
In de afgelopen week stalen velgen en winterbanden erop laten zetten bij een bandenspecialist.
Mijn vrouw rijdt ook in de auto, nu na 2 dagen er zelf in gereden. Rijdt prima met winterbanden, alleen zie ik dat bij remmen het remblok indicatie lampje oranje gaat branden. Dit zie ik nu voor het eerst .
Kan dit te maken hebben met het vervangen van de voorwielen ? Draadje los of iets dergelijks ?
Ga ik er mee naar de bandenspecialist , omdat zij de wielen het laatst hebben losgehaald ? Ahw garantie op hun acties ?
Of ermee naar garage die 2000 km geleden grote beurt heeft uitgevoerd en die zegt dat het volgens hem niet de remblokken zelf kunnen zijn ?
Dan betaal ik dara waarschijnlijk weer voor het checken wat de oorzaak is.
Kan het ook nog met de lage temp. te maken hebben ('s nachts - 12 graden enz...).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat één van je remblokken gewoon op is en vervangen moet worden, daar is dat lampje voor. Je kan dit makkelijk zelf controleren door een keer te kijken hoe dik de remblokken nog zijn.
Klaas, óf ze hebben de remblokken niet goed gecontroleerd, óf het draadje van de remblokslijtage-indicatie maakt "vals" contact. Mede door invloed van pekelwater zou dit voor de melding kunnen zorgen.
Waar je het beste naar toe kunt gaan? Ik denk naar de garage die de beurt heeft uitgevoerd. Die hebben tijdens de beurt de voorremmen gecontroleerd en wellicht ook los gehad om ze gangbaar te maken en te reinigen. De garage zou er vanuit moeten gaan dat bij controle de dikte goed genoeg is om een volgende beurt te kunnen halen tenzij hier melding van gemaakt is naar de klant toe?
Ik heb nagevraagd, volgens garage was de dikte nog oke , anders hadden ze ze vervangen of gewaarschuwd dat het binnenkort zover zou zijn.
Wat mijn punt was is of je ahw de kans loopt bij verwisselen voorwielen dat draadje losknapt of vals contact maakt nadien. Ik heb het na het plaatsen van de wielen niet meteen gezien, maar het lampje valt overdag ook n iet zo op. Hij brandt immers alleen bij remmen.
Dus concreet : verband met wielwissel
of verband met pekelwater en sneeuwtroep e.d.
Wat lijkt waarschijnlijker. Kan het nu niet controleren. Mijn vrouw heeft de auto mee voor haar werk.
Ik wist trouwens niet dat winterbanden zo'n verschil maken. Ik heb er nu gloednieuwe Vredestein Snowtrack 3 onderzitten met 15 inch velgen 195/65 ipv de originele 16 inch 205/55 wielen/banden.
Kon gelukkig bandenspecialist vinden die me afgelopen woensdag meteen heeft geholpen en die ook nog de banden wist te leveren.
Meeste garages zijn uitverkocht voor winterbanden hier !
14 jaar
Omdat je aangeeft dat het lampje alleen gaat branden bij remmen/rem intrappen, kan het geen losgeraakt draadje zijn! Daar komt bij: draadje los of gebroken geeft GEEN lampje, tenzij de de lampzijde van dit draadje aan massa komt te liggen. Ook een doorgesleten draadje bijv. op, of tegen de velg zou uit te sluiten zijn, want dan zou het lampje m.i. constant moeten branden onder het rijden.
Het is dus óf oorzaak pekel, óf toch niet goed gekeken en de remblokken versleten, vandaar mijn advies naar de garage van de grote beurt te gaan.
Het branden met als oorzaak pekelwater komt wel eens voor. Je moet het dan zo zien, dat de poriën in het remblok-opp. vol komen te zitten met pekelwater en dit zorgt voor de geleiding naar het contactdraadje.
Hoi Klaas Hoe is het met de remmen ,gaat het lampje bij stilstaande auto ook branden? Als het alleen tijdens het rijden is kan een weinig remvloeistof erbij wonderen doen i.v.m het schommelen van de vlotter. Ik zag ook kleinere velgen ,schuurt daar niet 1 van de 4 draadjes langs. Succes , Jan.
Het lampje brandt alleen bij rempedaal intrappen, zowel bij stilstaande als bij rijdende auto. Het lampje brandt overigens niet erg fel. Overdag zie je hem niet erg goed , 's avonds meer .
@Punt
Hij geeft aan dat er wel een mogelijk verband zou kunnen zijn tussen kleinere wielmaat 15 inch ipv 16 inch.
\de wielen zijn de originele steek maat en het juiste 15 inch type. Ik rij ook even langs de bandenspecialist om te vragen wat zij ervan vinden.
kan ik daarna altijd nog naar mijn garage.
14 jaar
Punt
Als er te weinig remvloeistof inzit, gaat er meestal een rood lampje branden ( indien aanwezig ) en niet de slijtindicator.
Klaas,
Bij de bandenboer moet je niet zijn! Of ze zijn zo lomp te werk gegaan dat ze een kabel los getrokken of beschadigt hebben maar dat denk ik niet!
De garage kan wel zeggen dat de rembokken nog voldoende zijn, maar wat is voldoende ?????? Het lampje gaat niet branden als de blokken al op het ijzer remmen, maar kan al goed gaan werken als de remblokken nog 1/3 erop hebben zitten..Dus echt versleten zijn ze dan nog niet, maar wel goed voor het lampje te laten branden.
En dat zal hier wel het geval zijn!
Rij even langs een andere garage voor een second opinion, dan ben je er zo achter.
14 jaar
Naar mijn idee heeft de bandenspecialist ook netjes gewerkt. Ik heb er zelf deels bijgestaan en ik zag niet veel bijzonders. Het enige wat een discussie opleverde was dat de betreff. monteur het niet aandurfde om de originele bouten die bij de aluminium velgen horen en een dubbele werking zouden hebben ook op de stalen velgen te gebruiken. Een andere monteur zei dat het wel kon, maar er zijn in ieder geval stalen bouten met platte kop gemonteerd, deze had ik bij de velgen overgekregen van de vorige eigenaar.
Gaat het lampje ook feller branden als hij op de remschijf contact maakt en zou het niet erg fel branden erop duiden dat er een lekstroom loopt bij remmen bv door pekelwater oid ?
Ik zal eens laten kijken wat de oorzaak nu is.
Hoe weet je welk remblok de oorzaak is ? werkt het systeem rondom , dus ook bij de achterremblokken en bij de voorremblokken ?
Of is dat met de testkast uit te lezen welk blok het signaal geeft ?
14 jaar
Baggen ik geef me gewonnen, oranje lampjes bij remfuncties kan ik me niet voor de geest halen . Bij de peug. 504 diesel zat ook een indicatie onderdruk in remboester met voorraadtank! Misschien wordt dit weer gebruikt zo niet dan is een ferme roestrand de oorzaak. Groetjes .
Waarschijnlijk is het branden van het lampje een gevolg geweest van sneeuw die vastzat of van pekelwater.
Want het lampje brandt nu spontaan niet meer. Komt dit vaker voor?
We hebben hier wel 15 cm sneeuw gehad natuurlijk en ook misschien wel sneeuwduintjes geraakt.
We wachten even af of het euvel weg blijft.
14 jaar
Klaas, ik denk dat je blokken zo langzamerhand aan vervanging toe zijn. Mijn ervaring is dat in het begin de slijtindicator niet meteen goed contact maakt met de schijf waardoor het lampje soms wel en soms niet gaat branden. Langzaam aan zal het echter wel erger worden. Je hoeft nu niet bang te zijn dat je meteen de blokken moet laten vernieuwen, maar je kunt wel alvast gaan sparen. Niet dat blokken zo duur zijn, maar wellicht dat ook meteen de schijven vervangen moeten worden, die mogen ook niet te dun worden.
14 jaar
Klaas blijft vragen i.p.v. actie ondernemen! Nogmaals......als de remblokken dik genoeg zijn, dan is er voor 406R een info over branden v/d remblok-indicator door invloed van pekelwater.
even een update:
het verhaal krijgt een vreemde wending.
Ik ben bij de (zeer vriendelijke ) bandenspecialist geweest. Deze hebben samen met mij gekeken naar de remmen van mń 406 op de brug.
het bleek zo dat er bij beide remblokken geen signaal draden zitten van de voorremblokken naar d eaansluitstekkers voor de signalering.
De remblokken zelf blijken ook nog goed te zijn. Maar de signalering ( en het branden van het lampje bij remmen)wordt waarschijnlijk veroorzaakt door wat sluiting in de bedrading. Misschien toch resten van pekelwater ergens in de bedrading.
Alleen is het vreemd dat bij de vorige aflevering (2 jaar geleden) waarschijnlijk de signalering weggehaald is. Ze waren misschien bang dat ik voor garantie terug zou komen als de remblokken meer afgesleten waren ?
Tevens vind ik het ook een beetje vreemd dat de garage die de grote beurt 2000 km geleden heeft gedaan niet heeft gemerkt dat deze signalering niet was aangesloten . Zie je dat niet bij APK en remreiniging dan ? En hadden zij me niet ven moeten tippen dat er met de blokken iets vreemds aan de hand was . (wel goed qua slijtage, maar geen signalering eraan )?
Ten slotte: waar zou de sluiting het meest waarschijnlijk zijn en hoe meet je dat eenvoudig na of wat is een oplossing . Of gewwon oplossen op het moment dat je toch nieuwe remblokken voor moet hebben en dan alles weer origineel laten werken ?
14 jaar
Wie heeft een antwoord op de vraag of er 2 soorten remblokken zijn , met en zonder signaaldraad . en of het vaker voorkomt dat de signalering op de blokken er af wordt gehaald.
Ook tips voor zoeken waar de sluiting zit zijn welkom.
14 jaar
Die remblokken zijn min of meer standaard onderdelen die op meerdere merken en typen auto's worden toegepast. Het is echter zo dat niet iedere auto een slijtageindicator heeft en er worden dus ook aftermarket remblokken verkocht zonder signaaldraad. Die passen prima en werken ook prima maar je slijtageindicator werkt niet meer. Andersom kan je ook remblokken kopen waar wel een signaaldraad op zit terwijl de auto geen slijtageindicatorfunctie heeft ! In dat geval kan je de signaaldraad er gewoon uit trekken.
Mijn 406 heeft vóór wel een slijtageindicator maar achter niet. Daarom heb ik voor de achterremmen de signaaldraad er uit getrokken.
Het niet heben van een slijtageindicator is geen apk afkeurpunt voor zover ik weet en daarom is het logisch dat hier geen probleem van is gemaakt bij de APK keuring.
Het is niet zo netjes van de garage dat de remblokken vervangen zijn door exemplaren zonder slijtageindicator, terwijl er wel een slijtageindicator op de auto zit. Het kan echter niet zo veel kwaad.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Vo...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ac...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ac...[/img]
14 jaar
@trafficbandit:
Bedankt voor je antwoord. Nu wordt het me we duidelijk.
Alleen zou ik nog graag een tip willen hebben over waar het meest waarschijnlijk de sluiting veroorzaakt wordt waardoor bij remmen toch het lampje zwak gaat branden.
14 jaar
Dat lampje wordt volgens mij via het VAN netwerk aangestuurd, dat betekent dus gewoon aan of uit. Zwak branden is volgens mij geen optie.
14 jaar
Dan is het zwakke branden waarschijnlijk het normale lichtniveau. Het is qua sterkte vergelijkbaar met de gedimde verlichting bij de meters.
Blijft alleen over de vraag waarom het nu brandt terwijl geen remblokken zijn aangesloten.
14 jaar
Hoe zien de stekker bij de wielen er uit? Zit er wel iets in, om vocht en vuil uit de stekker te houden?
14 jaar
ik heb met mijn peugeot 406 1.8 16v gentry van 2003 precies het zelfde probleem
ik heb daarom gisteren ook de remblokken vervangen met nieuwe indicatoren maar toen ik de boel loshaalde bleek dat de blokken nog dik genoeg waren en de indicatoren nog niet eens door de schijf geraakt zijn
ik heb daarom ook gelijk alles schoongemaakt aan stekkers enz maar ondanks de nieuwe blokken brand het lampje bij iedere keer intrappen van het pedaal keurig netjes ik heb tot nu toe geen idee waar het in zit maar blijf niet stil zitten dus ik zoek ook verder naar de oorzaak alks ik meer weet zal ik het ff laten weten
groetjes coen
14 jaar
Voorzover mij bekend werkt het dasboardlampje via massa. Zodra een van de slijtindicatoren de remschijf raakt maakt deze contact met massa en gaat het lampje branden. Kijk eens goed of je nergens een doorslijtplek vindt op de bedrading van de slijtindicatoren.
14 jaar
Bij mij is het laatste deel van de slijtage indicatoren niet aanwezig dus. Vandaar dat het in de overige bedrading moet zitten. Raar genoeg is het lampje sinds gisteren nu weer uit. Wat ik nog steeds raar vindt is dat het lichtniveau van het lampje aanzienlijk zwakker is bij branden dan de andere lampen in het dashboard.
Dus hij is als die brandt overdag haast niet zichtbaar.
En nu is het euvel weer even weg. ik blijf benieuwd wat het is/was.
14 jaar
als ergens een heel klein stukje bekabeling is doorgesleten en dat met een grote overgangs weerstand contact met massa maakt dan licht het lampje maar heel flauw op. Zit er wel een dop op de stekker waar normaal de slijtindicatoren ingestoken worden om vuil en vocht uit de stekker te weren. misschien dat er een klein massa contact wordt gemaakt door pekelwater. Is het niet zo dat zout de geleiding van water bevordert?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar