close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Vraag over vervangen remcilinders (trommelremmen) en APK-vraagje

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 8 klepper

Van de week is mijn auto APK-afgekeurd omdat het remverschil tussen de achterwielen 60% was terwijl dat maar 30% mocht zijn en op een iets schuin afgesleten achterband.

Tijdens het bedienen van de handrem was het wel goed dus kan ik de conclusie trekken dat waarschijnlijk de remcilinder niet goed gangbaar of misschien wel lek is.

Ga morgen de remtrommels verwijderen om te kijken wat er mis is.
In het ergste geval moet ik beide remcilinders vervangen.

Nu heb ik alvast een paar vragen:
1: Indien de remtrommel losgeschroeft is maar deze vast blijft hangen (bijvoorbeeld achter de remvoering), hoe kan je die het beste los krijgen?
2: Met welk aanhaalmoment moet ik de 2 boutjes vastdraaien waarmee de remcilinder op de ankerplaat bevestigd?
3: Hoe vast moet je de moer draaien die de hydraulische remleiding op de remcilinder bevestigd?
4: Wat is het aanhaalmoment van de wielmoer (voor het geval dat deze los moet)?
5: Hoe stel je het zelfspannend mechanisme af?? moeten de wielen vrij rond kunnen draaien of moet er een heel klein beetje weerstand te voelen zijn?
6: Moet de handrem ook opnieuw afgesteld worden of hoeft dat alleen als je de remblokken vervangt?

Denk dat alles wel duidelijk word op het moment dat ik er mee bezig ben maar het kan nooit geen kwaad om wat extra informatie in te winnen.

Dan heb ik nog een vraagje voor de APK-keurmeesters op dit forum.

1 achterband is een heel klein beetje schuin afgesleten (was ook APK-afkeur) maar op het loopvlak zit nog genoeg profiel (5 mm).
Nu mag je de velg met de schuin afgesleten band voor de keuring verwisselen met een andere velg met een goede band maar dan moet deze velg wel dezelfde bandenmaat hebben als het andere achterwiel.

Begrijp ik het goed dat de 2 achterbanden dezelfde maat (breedte/inchmaat) moeten hebben maar dat de 2 achterbanden niet dezelfde breedte/inchmaat als de voorbanden hoeven te hebben?
Dus als ik achter 2 banden van 175 breed/14 inch erop zet en er zit voor 195 breed/15inch dan is dat geen probleem voor de APK-keuring?

Ben benieuwd wat de antwoorden op al mijn vragen zijn.

Alvast bedankt!!

Geplaatst door

Jeroen1978 (235)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als ik dit allemaal lees heb je er geen kaas van gegeten afblijven en even uitbesteden

APK norm banden is gelijk profiel & breedte op de zelfde as. Breedte en velgmaat moeten wel de zelfde afrollengte hebben anders wijkt bijv. de teller ook flink af. Voor de remtrommeltjes zou ik even in een vraagbaak kijken. Ennuh de achterremmen zijn zelfstellend. Na monteren even de handrem diverse malen optrekken.

master 0

13 jaar

Als de profieldiepte minimaal 1.6mm is, dan is [i]een heel klein beetje schuin afgesleten[/i] volgens mij geen afkeur(?)

Treb 0

13 jaar

als de TS even een foto wil plaatsen kan er een hoop duidelijk worden omtrendt de banden.

schuin afslijten is geen APK afkeur mits overal minimaal 1.6mm (dus ook aan de zijkant!)

master 0

13 jaar

[quote=master]schuin afslijten is geen APK afkeur mits overal minimaal 1.6mm (dus ook aan de zijkant!)[/quote]
Ahum,dat is niet helemaal zo.,ik gebruik hier altijd nog een bandenkaartje voor het bepalen van het loopvlak

deel van de band dat gemeten symmetrisch ten opzichte van het midden, 50 mm minder bedraagt dan de breedte in de maataanduiding van de band;

(c) RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)n het loopvlak.

alfons262 0
badge

13 jaar

75% van het loopvlak moet in de hoofdgroeven voorzien zijn van minimaal 1,6 mm loopvlak met uitzonderingen van de slijtageindicatoren. Schuin afslijten is dus geen afkeur.

Petje57 0
badge

13 jaar

Of er is canvas zichtbaar, maar het beste is dat de TS ff een foto plaatst. is het gelijk duidelijk

Bedankt voor jullie reacties!

Heb vandaag de trommels verwijderd en heb geconstateerd dat beide remcilinders lek waren en dat de remschoenen ook al wat minder werden.
Heb de remcilinders, remschoenen en verenset gedemonteerd, alles goed schoongemaakt, belangrijke punten ingesmeerd met kopervet en alle bovenstaande onderdelen voor nieuwe vervangen en gemonteerd.

Alleen waren de moeren waarmee de remleiding op de remcilinder bevestigd zat goed verroest en aangevreten (is in 14 jaar nog nooit los geweest), heb het uiteindelijk wel losgekregen maar helaas dicht deze de remleiding bij de rechter remcilinder niet meer af.

Ga de auto maandag naar een garage hier om de hoek brengen.
Heb na dit weekend geen tijd meer om het voor de herkeuring in orde te maken dus laat ik het maar aan de vakman over.

En voor robby10030:
Als de rechter remleiding niet had gelekt dan had alles nu prima in orde geweest dus heb er wel degelijk "wat" kaas van gegeten.
Denk dat alles nu op een nettere manier is gebeurd dan als ik het door een gemiddelde all-round garage had laten doen.
Die gaan niet alles uitgebreid schoon lopen maken en alles netjes smeren, die klappen er gewoon een nieuwe set remschoenen in en doedeledokie ermee.
Alleen jammer van die lekkende remleiding maar ik denk dat autogarages ook tegen dit soort problemen aan lopen als iets pas na 14 jaar los gemaakt moet worden.

Jeroen1978 235

13 jaar

Nou Jeroen.
Een beetje verrtrouwen in de garage is niet verkeerd.
Die klappen echt niet zomaar de boel erin zonder schoon te maken.
En kan het reservewiel er niet onder dan voor de keuring?.

primera p11 0

13 jaar

Reservewiel kan er niet onder omdat deze 14 inch en 135 breed is terwijl de andere velgen 15 inch en 195 breed zijn en dat mag dus niet.

Jeroen1978 235

13 jaar

Auto naar een all-round garage gebracht en die heeft de lekkage gestopt en de achterremmen ontlucht.

Nadat ik met mijn auto bij de garage weggereden was diende het volgende probleem zich aan en begon de auto tijdens remmen te schudden/trillen.
Ben meteen teruggegaan naar de garage en die zei dat zij dat trillen tijdens de proefrit ook geconstateerd hadden en dat de remschijven aan de voorkant krom waren.
Vreemd verhaal, had ik voordat we de remschoenen vervangen hadden helemaal geen last van.
En zowel ik als de garage zijn alleen maar met de achterremmen bezig geweest.
Dus volgens de garagehouder was dat altijd al zo geweest, werd ik voor gek verklaart en werd ik door de garagehouder afgewimpeld.

Heb later een testje uitgevoerd om te kijken of het probleem bij de voor- of achterremmen zat en toen ik mijn handrem een stukje omhoog trok begon de auto te schudden/trillen dus moet ik de oorzaak bij de achterremmen zoeken.
Dus achteraf ben ik toch niet zo gek als ik zeg dat dat niet zo was.

Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?
Kan het zijn dat de remvoeringen in moeten slijten??
We hebben de oude remschoenen + veren neergelegd en de nieuwe set exact op dezelfde manier in elkaar gezet.

Ga aankomend weekend in ieder geval de remtrommels nog een keer demonteren om te kijken of ik iets kan vinden.

Ook nog even goed bericht.
Auto is vandaag APK-goedgekeurd, wijzertjes van de remmenbank schommelden wel een beetje heen maar het remverschil viel ver binnen de marges.

Jeroen1978 235

13 jaar

Jeroen

De oude remtrommels zijn (ovaal) uitgesleten, met nieuwe remvoering wordt dit sterk merkbaar.
Dat is het probleem wat je nu hebt.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Sorry voor de late reactie.

Remtrommels ovaal uitgesleten, die had ik al eerder gehoord maar daar kan ik met mijn pet niet bij.
Hoe kan iets wat ronddraait nou ovaal uitslijten??

Kan me voorstellen dat als er voor het vervangen van die remvoeringen al iets met die trommel mis was dat je dat met nieuwe remvoeringen extra goed zou merken maar wat nou als je voor het vervangen nou helemaal geen last had van trillende remmen??
Als dat wel zo was geweest dan had ik dat ongetwijfeld opgemerkt.

Volgens de keurmeester zit het probleem waarschijnlijk aan de linkerkant want de wijzer van de remmenbank bewoog aan die kant iets meer heen en weer dan de andere kant.
Nou was dat ook de kant waar we de trommel in de eerste instantie niet van af kregen en hebben de trommel flink met een hamer er van langs gegeven.
Zou het mogelijk zijn dat we de trommel krom geslagen hebben??

Jeroen1978 235

13 jaar

Heb de complete achteras incl. remtrommels vervangen en het probleem met de ovale remtrommels is daarmee ook opgelost.

Jeroen1978 235

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.