Ik heb sinds een aantal dagen een vreemd probleem:
Mijn (twee maand oude) accu wordt steeds leeg getrokken. Ik heb vandaag de lekstroom gemeten en die was zonder dat de accu volledig opgeladen was 1,5 ampere, te hoog dus.
Vervolgens heb ik alle zekeringen eruit getrokken, dit gaf geen verschil. En daarna een voor een terug gestopt.
De lekstroom blijft aanwezig ondanks dat alle zekeringen eruit waren.
Ik ben verder gaan zoeken en heb de kabels van de dynamo losgehaald. Ik dacht zo een defecte diodebrug uit te kunnen sluiten. Maar de lekstroom blijft nog steeds.
De stroom is gemeten zonder sleutel in het contact
Wie weet waar ik verder moet zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Joep er zijn kleine amp. meters te koop om over een kabel te schuiven. Dan is het niet nodig alles los te nemen. 1,5 x 12 is toch 18 wattt. Dashboard kastje, achterbak enz. Zoek ze. Misschien een trekhaak stekker met water.?
Oké na een tijdje zoeken ben ik erachter waar het probleem zit.
Heb eerst de kabel van de startmotor bij de pluspool losgehaald en gekeken of de lekstroom bleef -> ja daarom startsysteem uitgesloten.
Toen de kabel naar de hoofdzekeringen kast van het interieur losgehaald, lekstroom bleef, interieur en verlichting uitgesloten.
Toen de kabel naar de zekeringenkast van de motorruimte losgehaald -> lekstroom weg. Dus daar ergens zoeken. Vervolgens nog een keer alle zekeringen losgetrokken maar lekstroom bleef?
Toen onderop de zekeringen een voor een de connectors los gemaakt, toen ik de connector van de benzinepomp losmaakte was de lekstroom weg. Ik denk dat dit de connector voor de benzinepomp is omdat ik de benzine pomp nu niet meer hoor draaien. En als ik tijdens het lopen van de motor deze connector lostrek valt de motor ook uit. Wat ik wel vreemd vind, is dat de zekering helemaal niets doet?
Maar nu is de vraag, hoe kan een benzinepomp 3A weglekken (accu vol opgeladen)
Zit er misschien ergens een relais dat blijft plakken?
14 jaar
Joep gister was het nog 1'5 Amp . Kijk eens wat de pomp in bedrijf gebruikt. Relais blijft misschien plakken? Je bent er bijna. Groetjes.
Gister was het inderdaad 1,5 amp.
Accu was niet opgeladen, net leeggetrokken.
Hoe test ik wat de pomp in bedrijf verbruikt? Want ik heb nu de stroom gemeten met multimeter tussen pluspool en plusklem. Lijkt me niet verstandig om met een lopende motor te doen? Ik heb geen ampere tang.
En zit mijn brandstof relais in de zekeringen kast in de interieur ruimte? Of waar ergens?
In ieder geval al hartstikke bedankt voor het mee denken!
14 jaar
Na nader onderzoek blijkt het niet de kabel te zijn van de brandstofpomp maar van zekering F1 = inspuiting of diesel.
Werkplaatshandboek zegt me niet veel, wat kan het zijn?
14 jaar
zie #2 bij de automaterialen handel te koop . Ik denk aan een nieuw systeem te monteren des noods een universele. Als de accu maar niet leegloopt . Of een eigen relais over de pomp over het contact . Succes.
Nou het probleem lijkt opgelost!! :)
Was een relais van de inspuiting dat bleef hangen.
Gele relais onder de bevestigingsplaat van de boordcomputer
Relais vervangen en geen lekstroom meer.
Bedank voor je meedenken punt!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar