Peugeot 406: Wagen start niet na herstelling...

Bouwjaar: 1997, Motorcode: 1.8 16V

Mijn wagen wilt niet starten....


Heb de koppakking vervangen, alles terug gemonteerd. Motor draait rond, benzine wordt aangevoerd en voor zover ik kan merken, vonken de bougies.
Bougies zijn niet nat, dus vermoed dat de injectors niet doorgeven (zijn los geweest) .

Iemand een idee hoe dit best aan te pakken?

Bartie101

Geplaatst door Bartie101 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

harry4203 (515) PRO, 17 jaar geleden

de injectoren (benzine) zijn massageschakeld, wat inhoud dat er op een van de twee aansluitingen spanning moet staan over het contact. dit zou je even kunnen meten, dan weet je iig dat je daar niet ergens een stekker of iets bent vergeten. anders wordt het voor ons een beetje moeilijk vrees ik.

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

En op welke punten meet ik dit best?

Aan de aansluiting en waar nog?

Elektriciteit is niet mijn sterkste kant...

harry4203 (515) PRO, 17 jaar geleden

de stekker op de benzineinjector. meten t.o.v. massa.

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

Heb dus net gemerkt dat de bougies wel degelijk nat zijn (een beetje, maar toch).


Zou het kunnen dat hij niet start omdat er een van de twee nokkenasssen niet juist ligt? Maw dat hij misschien te weinig compressie maakt of dat hij het mengsel weg blaast voor het ontstoken wordt?

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

maak de bougies droog,
en als je ontsteking zou hebben probeer hem ingang te zetten met startpiloot
lukt dit niet en je bent zeker dat je ontsteking hebt dan begin maar met de timing na te kijken of best nog eens eerst controleren voor men hem in gang begint te spuiten
hopelijk al geen schade aangericht

succes

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

Hij loopt soepel rond, zowel met de hand als nadien al startend.
Op wat vlak kan er nog schade worden aangericht buiten dat?

Wat is eigenlijk een startpiloot?

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

ben je zeker dat de timing klopt,
startpiloot is een gas dat je langs de aanzuigleiding van de lucht inspuit,(verkrijgbaar in automaterialen zaak ,,,,)is voor benzine en diesel
staat de timing goed en heeft hij ontsteking,zou hij moeten aanslaan
succes

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

Ben niet heel zeker dat de timing juist staat. Ga het dadelijk eens nakijken. Vrees dat de inlaat pas na de vonk opent.

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

Ben dus een aantal zaken aan het proberen geweest. Dacht dat hij misschien op 1 vonkte terwijl hij op 4 moest vonken. Nokkenassen 180° verdraaid zonder resultaat.

De injectors krijgen spanning (elk op beide fiches), de bougiestekker geeft enkel op nr. 4 spanning bij starten.
Kan het probleem hier ergens liggen?

Moet de wagen misschien terug worden uitgelezen na een vervanging van de koppakking. (om 'm te zeggen wanneer te vonken of zo???)


Die startpiloot heb ik nog niet geprobeerd. Moet ik hier eens voor horen...
Misschien toch ook eens de compressie nakijken.

TrafficBandit (0), 17 jaar geleden

Het kan ook een elektronisch probleem zijn. Verdachte onderdelen zijn de botsschakelaar en de startonderbreker.

De botsschakelaar is de grote rode drukknop bij het remvloeistofreservoir. Je kan deze resetten door de knop weer in te drukken. Als deze knop een tik krijgt door een botsing bijv. (of door gesleutel aan de motor) wordt automatisch de brandstoftoevoer afgesloten. Je auto start dan niet meer.

De startonderbreker zorgt ervoor dat er geen ontsteking is als je met een verkeerde sleutel de auto probeert te starten. Of je de juiste sleutel hebt wordt bepaald aan de hand van de transponderchip in de sleutel. Als die transponderchip in de sleutel kapot is zou je het met de reservesleutel kunnen proberen, maar het kan ook zijn dat de transponderantenne niet meer werkt. (zwarte kunstof ring met een stukje elektronica rond het contactslot) Dit is minder makkelijk vast te stellen maar je zou kunnen proberen om een andere transponderantenne te proberen en zien of het dan wel werkt.

Wat je ook kan proberen is om de luchtinlaatslang los te halen en er startgas in te spuiten terwijl je iemand anders laat starten. Als de auto dan start dan is het dus duidelijk dat er geen brandstoftoevoer is en wel ontsteking. Je kan dan wat specifieker gaan zoeken.

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

De botsschakelaar is het niet. Had ik al geprobeerd.
Mijn sleutels hebben ook geen code, zit nog met het oude "toetsenbordje"-systeem.


Zal dan misschien toch eens gaan zien voor wat startgas?

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

De bedrading van dat toetsenbordje kan ook kapot zijn!

harry4203 (515) PRO, 17 jaar geleden

bartie, ik heb je een plaatje gemaild van hoe de riem moet staan, zorg eerst eens dat dit 100% goed is, want volgens mij twijfel je nog steeds.

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

[quote=harry4203]bartie, ik heb je een plaatje gemaild van hoe de riem moet staan, zorg eerst eens dat dit 100% goed is, want volgens mij twijfel je nog steeds.[/quote]
Hey, Harry

Heb je een mailtje terug gestuurd. De inlaat staat inderdaad anders dan op de tekening, maar als ik 'm zo zet, duwt de inlaatnokkenas serieus tegen de borgpen. Staat dan een klep open, vermoed ik.

Zal het eens proberen...

In ieder geval: ben zeer dankbaar voor de hulp...

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

[quote=306 cabrio]De bedrading van dat toetsenbordje kan ook kapot zijn![/quote]
Is ooit al kapot geweest, maar zijn gemaakt... ;-)

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

Heb de riem gezet volgens de tekening die Harry heeft door gestuurd, maar nada...
Zouden zo in de inkepingen op de tandwielkoppen komen te staan. Lijkt langs een kant logisch, maar raakt dus....

De kleppen op de inlaatnokkenas raken net nog. Dacht : ga toch eens de koppen met markering 1 en 2 veranderen, maar ook niet. Voor alle duidelijkheid ze lagen eerst 1=inlaat, 2=uitlaat, nadien dus andersom.

Heb voor ik dat heb gedaan, startpiloot ingespoten en nadien gestart (staat zo op de gebruiksaanwijzing), ook niks...

Misschien staat de poulie die ik heb gekocht ook niet heel juist? Komt van een XM 2.0 16V.
Is dezelfde nummer op...


Moet 'm zeker niet worden uitgelezen omdat 'm eigenlijk toch niet weet welke 1 en welke 4 is?

Iemand nog ideeën?

harry4203 (515) PRO, 17 jaar geleden

heb je wel behoorlijk tegendruk als je met de hand de motor ronddraaid? (compressie). want als die motor op startpiloot ook niet aanslaat is er toch echt wel iets loos. als je voldoende compressie hebt zou je toch gaan denken dat ie niet vonkt.

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

Een update-je...


Heb mijn hydraulische klepstoters leeg gemaakt, alles terug gemonteerd volgens Harry zijn tekening en eerst met de hand rondgedraaid.

En, hij draaide vlot rond...
Nadien aangekoppeld aan de batterij en bougies en terugslag in het luchtfilterhuis.

Compressie gemeten, maar staat veel te laag (komt niet boven de 6 bar uit). Hij blaast blijkbaar ook de inlaat in.

Vermoed dat ik met mijn vorige poging tot starten (met de nokkenassen in een andere positie) toch wat kleppen heb geraakt, ondanks dat hij met de hand zonder problemen ronddraaide.

Zal de kop er maar beter eens terug afgooien, zeker?

harry4203 (515) PRO, 17 jaar geleden

hebben alle cilinders maar 6bar?
ik denk dat je beter eerst een lektest kunt uitvoeren voor je de kop er weer af schroefd.

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

[quote=harry4203]hebben alle cilinders maar 6bar?
ik denk dat je beter eerst een lektest kunt uitvoeren voor je de kop er weer af schroefd.[/quote]
Hoe doe je dat? Wat houdt dat juist in?

Vermoed dat het iets te maken heeft met de cilinder op druk brengen met de kleppen dicht?


Er zijn 2 cilinders die 6 bar geven, 2 andere maar 2 bar. Is nu wel gemeten met zo'n home-made compressiemetertje, maarja...

A110 (0), 17 jaar geleden

Misschien een hint maar zit de juiste koppakking gemonteerd en zit hij niet op zijn kop?

Jeroen

TrafficBandit (0), 17 jaar geleden

Misschien wordt het toch tijd voor wat professionele hulp Bartie, je wil niet dat je hele blok de soep in draait omdat je zuigers de kleppen kapot draaien. Dan ben je aan een flinke revisie toe die een hoop geld kost !

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

[quote=TrafficBandit]Misschien wordt het toch tijd voor wat professionele hulp Bartie, je wil niet dat je hele blok de soep in draait omdat je zuigers de kleppen kapot draaien. Dan ben je aan een flinke revisie toe die een hoop geld kost ![/quote]
Was ik ook al aan het denken. Ben er nu al een tijdje aan bezig en nog nada...

Heb thans al een aantal keer een koppakking vervangen( wel op enkele nokkenassers). Dacht: dit zal ook wel lukken, maar vrees er stilletjes voor...

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

[quote=A110]Misschien een hint maar zit de juiste koppakking gemonteerd en zit hij niet op zijn kop?

Jeroen[/quote]
Heb bij dit werkje een aantal onnozele beginnersfouten gemaakt, maar die was er niet bij... ;-)

A110 (0), 17 jaar geleden

[quote=Bartie101][quote=A110]Misschien een hint maar zit de juiste koppakking gemonteerd en zit hij niet op zijn kop?

Jeroen[/quote]
Heb bij dit werkje een aantal onnozele beginnersfouten gemaakt, maar die was er niet bij... ;-)[/quote]
Gelukkig je zal niet de eerste zijn waarbij het gebeurt.
En dan ga je je een ongeluk zoeken.

Maar ik zou het zo 1,2,3 ook niet weten wat er aan de hand kan zijn.

Jeroen

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

In een ander topic over volgens mij het zelfde probleem vertelde je dat je de oliedrukregelaar voor de kop van het blok vergeten was. Weet je zeker dat die goed is en goed gemonteerd ? Anders zal de oliedruk je klepstoters open drukken en ervoor zorgen dat kleppen lekken of open blijven staan.

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

[quote=pieterp9094]In een ander topic over volgens mij het zelfde probleem vertelde je dat je de oliedrukregelaar voor de kop van het blok vergeten was. Weet je zeker dat die goed is en goed gemonteerd ? Anders zal de oliedruk je klepstoters open drukken en ervoor zorgen dat kleppen lekken of open blijven staan.[/quote]
Staat normaal goed. Kan eigenlijk maar op 1 manier gemonteerd worden. Is een busje met een veertje in en dat veertje moet over een asje/staaf (weet niet hoe het best uit te leggen) dat nog in de kop zat.
Is ook geen drukregelaar, eerder een anti-terugloopklep. Houdt de olie in de kop. (had ik dat er nadien niet bij gezet? Anders moet ik dat voor de volledigheid maar even doen.) Het veertje is ook veel te slap om als drukregelaar te dienen.
Als ik dat andersom had gemonteerd, was ik mijn veertje kwijt geweest. Zat dan in de blok...

Ga morgen nog 1 iets proberen, maar waarschijnlijk gaat 'm morgenavond naar de "professionelen" toe. Ze gaan 'm onder druk zetten om te zien of 'm lekt en dan verder...

In ieder geval: iedereen hier al hartelijk bedankt voor de hulp...
Wordt zeer geapprecieerd.

Bartie101 (0), 16 jaar geleden

Laat na datum, maar wou het nog even meegeven...


Auto draait ondertussen, enigste wat nog veranderd is, is de poulie.
Die van de 2.0 16V is dus NIET goed. :-) In de 1.8 zijn zelfs 3 verschillende poulies blijkbaar.
Heb een nieuwe poulie gekocht en de wagen draait al een tijdje weer al een roosje.

Ze hebben me daar ook nog de tip meegegeven om eerst de nokkenassen te borgen en dan te zien of de poulie uitkomt. Komt deze niet uit: weg gooien die handel.

Ik had het dus natuurlijk weer andersom gedaan... :-(

In ieder geval: misschien is er zo nog iemand iets met mijn fout....

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Mooi dat het gelukt is !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.