Heb al enkele maanden wat zeer lichte stuurvibraties enkel bij snelheden boven de 110km/uur.in die periode zijn toevallig ook lagers vervangen, heb ik nieuwe banden gelegd en zijn de wielen reeds 2 maal perfect geballanceerd door merkgarage. Ik leer nu met vallen en opstaan dat het rechtervoorwiel lichjes warm loopt. ik denk dan direct dat de remklauw lichtjes blijft hangen,wat ook bewezen wordt omdat het wiel wat minder uitbolt.(opkrikken en met de hand laten draaien, enz) Direct besloten om een nieuwe rembkauw te monteren. Maar het probleem is helemaal niet verholpen. Ondanks nieuw lager en nieuwe remklauw loopt het R wiel duidelijk te warm tegenover het L wiel met waarschijnlijk lichtjes krommen van de schijf en dito trillingen bij hogere rijsnelheden.Ik kan nu besluiten dat het de hoofdremcylinder zou kunnen zijn of zelfs de ABS unit of nog iets anders. Maar dan blijven de kosten oplopen en ik heb geen zekerheid. Kan er iemand raad geven?
Met dank.
Werner
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nog geen reactie dus ik probeer nogmaals
We doen een gokje .
Draai , wanneer het wiel zwaar draait , de ontluchtingsnippel eens los . Draait daarna het wiel wel soepel , blijft er dus druk vanuit de hoofdrempomp staan .
Draait het linker achterwiel wel soepel rond ? ivm gescheiden remsysteem .
Beste René dank voor deze reactie. Hier heb ik het resultaat: bij losdraaien van de ontluchtingsnippel van het RECHTER voorwiel liet ik enkele druppels olie spontaan weglekken maar daarna blijft het wiel stug zitten!! Het LINKER achterwiel zit helemaal los, dat wist ik reeds. Ik mag dus met jou besluiten dat het niet de hoofdrempomp is die blijft hangen.Er groeit bij mij de gedachte dat dat nieuwe lager dat er sinds enkele maanden op zit gewoon een slecht lager moet zijn. Teveel wrijving in een splinternieuw lager heb ik nog nooit van gehoord maar het was wel zo'n online aankoop van een webshop. (kostprijs was 70E)Het kan bijna niet anders meer. Een flinke draai aan het R voorwiel stopt na ongveer één toer; Bij het L voorwiel draait dit meerdere toeren uit!
Heb je nog een tip dan hoor ik dat graag!
groeten.
7 jaar
Of het lager zit niet juist gemonteerd en op een te hoog moment vast gezet of is dit te ver gezocht ?
Als de remklauw er af is en je draait dan aan het wiel , loopt hij dan ook nog net zo zwaar ?
Kunnen de remblokken wel vrij bewegen in de remklauwhouder, dus heen en weer schuiven..?
Goed schoon en ingevet?
En daarmee bedoel ik niet de nieuwe remklauw maar de houder waar de blokken in zitten...
Het lager moet vast met 345NM...dus dat lijkt mij niet TE vast.
Ik lees hier nog 2 reacties. Bedankt voor beide. De blokken kunnen wel degelijk vrij bewegen in de houder waar ze inzitten. Zowat elk jaar kuis ik dat boeltje eens op alhoewel ik nooit de gewoonte had om daar in te vetten.Het lager met een te hoog moment vastzetten daar kan ik niet op antwoorden maar ik denk dat dat niet het verschil kan maken. Dat zijn geen "nastelbare" lagers weet je...Een brutale "mishandeling" bij het plaatsen zou natuurlijk kunnen maar dat heb ik niet zelf gedaan. (Buurman oud-garagist)
Maar met de remklauw en blokken eraf draait het wiel nog steeds merkelijk stugger dan bij het linker (goede) wiel.Bij het geven van een goede draai aan het wiel bolt het slechts één toer uit. (links is dat 2 tot 3 toeren). Maar rechts moet dat wel méér massa meeslepen naar de bak toe (langere homokineet-as met tussenlager en tandwielen in de bak...) Met dank aan jullie bijdrage ben ik bijna zeker dat de boel weer los zal moeten voor een nieuw lager. (zal dan maar naar de merkgarage gaan denk ik) Hopen maar dat er niets geheims meer zit in die ABS unit of dgl...
Graag nog reacties als het kan.
Werner
7 jaar
Je tussenas lager is toch niet defect ? Dit ook ivm het trillen !
neen zeker niet beste René, het is essentieel een probleem van overmatig opwarmen van de wielnaaf/remschijf bij hogere snelheden. De schijf gaat waarschijnlijk lichtjes krommen en vandaar die stuurtrillingen. De rechter wiel-as draait duidelijk moeilijker rond dan de linker wiel-as en dan de achterassen. Ik denk dat het dat (nieuw geplaatst!) wiellager moet zijn met fabrieksfout ofwel slecht ingeperst. Ofwel dat ABS systeem maar daarvan weet ik niks.
Werner
7 jaar
Hallo allemaal. De beslissing is gevallen. Ik heb uitgebreid het inzicht dat ik heb verworven eens kunnen uileggen aan de groet merkgarage waar ik de auto kocht en er zou geen verdenking zijn naar hoofdrempomp,remklauw(wegens nieuw),ABS systeem of dgl. Meeste kans is inderdaad een fabrieksfout op het lager of één of andere gebeurtenis bij het monteren. Zij zullen dus de boel open maken.
Bedankt voor jullie bijdrage. Ik beschouw hierbij het probleem opgelost.
Groeten
Werner
7 jaar
Oké , bedankt voor je feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar