Beste allemaal,
Ik heb sinds 2011 het volgende probleem met mijn auto en de garagehouder kan het niet oplossen.
Er was een kleine lekkage in de voorruit en volgens de garage houder was de BSI ligt aangetast.
De motor schokte licht bij nat weer en de toerenteller deed zo af en toe raar. Ging gewoon uit terwijl ik reed. Eerste advies was voorruit vernieuwen.
Dit leek prima te zijn maar het was ook al weken kurkdroog, dus eigenlijk niks aan de hand. Echter na het vervangen van de voorruit blijkt dat er iets is mis gegaan waardoor er na een plensbui uitzonderlijk veel water naar binnen is gekomen. De ruitafdichting was niet 100% gevolg veel meer water in auto.
De vloer aan de bestuurderskant was behoorlijk nat, kon echt gaan soppen.
Nu zijn er veel vaker en meer storingen.
De BSI werd vervangen en achter het dashboard werd alles gedroogd. Ook de vloer heeft kunnen drogen echter ook na het vervangen van de BSI blijven er storingen.
De auto vertoont deze storingen extra bij nat weer maar ook bij droog weer zijn deze storingen aanwezig weliswaar minder en minder vaak dan bij regenweer.
Ook verschillen de storingen iedere keer.
Dan schokt de motor en loopt niet lekker, houdt in, heeft minder trekkracht, en komt daardoor minder snel op toeren dan anders, het ABS lampje gaat branden en geeft piepsignaal en storingsmelding, de toerenteller gaat op en neer of valt uit, dan snel dan langzaam, de display verlichting trilt of valt uit en gaat weer aan.
Al deze storingen gaan soms samen of een vormen een combinatie van een of meerdere genoemde storingen.
Motor schokt licht tijdens het rijden en koplampverlichting gaat zwakker en harder branden
Na fikse regenbui meteen storingen, te weten, schokken van motor, toerenteller, airbag lampje
ging ook weer branden en piepen. Het opnieuw starten van de motor zorgde er nu niet meteen
voor dat de storingen weg waren. Dit heeft een tijdje geduurd. Het schokken van de motor voelt
als of de auto aan een gummi koord vast zit dat iedere keer op een bepaald punt breekt en dat
heel snel achter elkaar. Dit was nu na deze flinke onweersbui duidelijk merkbaar.
Een nieuwe storing deed zich 2X voor of in ieder geval is het niet eerder opgemerkt....de
verlichting van de klokken ging uit en aan.
Dinsdag nog ff mee gereden en niets bijzonders gemerkt, enkel bij inschakelen van de airco dat
de display verlichting trilt.
Dit zwakt op een gegeven moment af maar is niet weg.
Nu heden namiddag pas weer mee gaan rijden en ja hoor
- Ik start de auto en de toerenteller stijgt naar 2000 toeren en daalt naar 0 toeren en dit 6 keer
langzaam op en neer.
- De display verlichting in de console waar je de airco bijv. inschakelt gaat snel van licht naar
donker tijdens de storing.
- De motor loopt niet rustig en trekt niet zoals ik het gewend ben als er helemaal geen storing is.
De storing aan de toerenteller houdt vanzelf op.
Het knipperen van de verlichting van de display blijft wel aanwezig.
Na in en uitschakelen van de motor is dit minder maar wordt erger wanneer de airco inschakelt.
Het vervangen van de BSI en het reinigen van de massa punten blijkt tot nu toe niet te hebben
geholpen.
Men weet verder niet wat men kan doen en ondertussen stromen de rekeningen van de onderzoeken etc. binnen.
Wie herkent dit en kan misschien helpen omtrent een oplossing?
Hoor het heel graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zo uit je verhaal op te maken is de waterlekkage nu ook daadwerkelijk opgelost? Waterlekkage in/op de BSI kan bij een 307 ook goed veroorzaakt worden doordat er bijv. een extra draad vanuit motorruimte naar binnen is getrokken t.h.v. het schutbord onder het roostertje Lv , daar waar ook de motorkap-kabel naar binnen loopt.
Uiteraard dient de BSI vervangen te worden na waterschade, maar hoe is de staat van de stekkerpennetjes in de stekkers op de BSI na (langere tijd?) invloed van water/vocht?
Het vreemde is dat je storingen opnoemt, zoals inhouden/schokken van de motor, ABS lampje wat gaat branden, waarvan ik de link met de BSI niet gelijk begrijp, althans.....bij een (307) BSI met waterschade ontstaan er vaak andere problemen, zoals verlichting, ruitenwissers.
Hebben ze ALLE massapunten in de motorruimte ook goed gecontroleerd? Er zijn destijds diverse modificaties/controles geweest aan de massapunten LV en RV achter de koplampen en stekkers van ABS en elektrische stuurbekrachtiging. Misschien is het ook nog een optie om eens te kijken (met de juiste) diagnoseapparatuur of er storingen in de historie van de BSI uit te lezen zijn die meer info geven. Verder zou controle van de motorkabelboom op beschadigingen/doorgesleten draad-isolatie en controleren van stekkers op vocht ook nog een optie zijn. Niet allemaal even simpel en best tijdrovend.
Daarom verklaart een verzekering, bij extreme waterschade, een auto total loss.
Allereerst dank voor jullie reactie's, ik hoop dat er nog volgen.... :)
Het vreemde is dat sommige storingen die zich voor doen gewoon niet traceerbaar zijn middels het uitlezen van de BSI.
Niet alle storingen die zich voordoen zijn uit te lezen vandaar ook de moeilijkheid. Het euvel wil dat de auto bijv. vandaag geen enkele storing heeft vertoont.
Niets aan de hand zou je dan denken maar ik weet zeker, dat wanneer ik morgen de auto pak en het is bijvoorbeeld mistig geweest of er ligt condens op de auto dat de wagen gegarandeerd weet raar doet. De auto heeft een hele week bij de PCA peugeot specialist gestaan, men heeft ermee gereden en deed niets. Dag erna toen het geregend had wel storing maar niet uit te lezen via de BSI. Het is een drama om dit probleem op te lossen.
Alle massapunten van de hele wagen zijn schoongemaakt en verbeterd, dus daar kan het niet meer aan liggen.( koste mij bijna 500,-)
Oh ja, de BSI is tussentijds nogmaals ingelezen en telecodeert.
11 jaar
Deze week 2x met de auto naar het werk gereden. Er lag dauw op de auto en de ramen waren 's morgens beslagen van de buitenkant. Ik rijdt weg, de motor schokt lichtjes en de toerenteller gaat een paar op en neer. Enig moment later lijkt alles normaal te functioneren. Het is nu heel erg droog en dat merk ik want er is nagenoeg geen storing. Het abs lampje heeft niet meer gebrand, de verlichting heeft wel nog een keer raar gedaan maar toen had het ook 2 dagen ff geregend. Het blijkt dus dat de storingen voornamelijk optreden bij regenachtig/vochtig weer. Iemand nog een idee waar het aan kan liggen? Mij lijkt het iets onder de motorkap zelf, bedrading/stekkers?
11 jaar
Beste Rippelke , misschien helpt het niet wat ik je ga vertellen om de storingen op te lossen, maar ik wil het je wel mededelen.
Omdat je zegt dat de storingen zijn opgetreden nadat er veel water in oa de BSI heeft gestaan en dit nu al 2 jaar geleden is , zijn uiteraard ook de stekkers en draden nat geworden . Hierdoor is het mogelijk dat er door een capillaire werking van water ( het kruipen van water in de bedrading ) ernstige beschadigingen , dan wel , weerstanden in de bedradingen zijn opgetreden. Hierdoor is het zeer aannemelijk dat er storingen optreden die moeilijk traceerbaar zijn . Immers , je zegt dat ze af en toe optreden en dan vooral bij vochtig weer . Mijn advies is dan ook altijd aan mensen ( en eigenlijk moet dit door een prof gebeuren die ook de elektrische schema,s tot zijn beschikking heeft )met dergelijke storingen om de bedrading stuk voor stuk belast te gaan doormeten om te kijken of er ergens een weerstand optreed . Doe dit door stroom met een lamp van bv 21 watt door de betreffende draad te sturen en dan kijken of de lamp overal even fel brand. Wees er dan wel zeker van dat je de stekkers aan beide zijden van de componenten los gekoppeld hebt. Vergeet dan vooral de massadraden niet. Ik weet dat dit soms veel werk kan opleveren , maar niet geschoten is altijd mis. Zelf heb ik dit ook al eens meegemaakt en heb als eindresultaat de complete bedrading in het interieur moeten vervangen . Een zeer kostbaar zaakje . Zie hiervoor ook het bericht van Pascal Limpens. Ik hoop je er iets mee op weg te hebben geholpen .
Hallo Rene,
Ik denk dat jouw bevindingen hier terrecht zijn genoemd.
Een goede kennis (voormalig garagehouder) heeft mij bevestigd dat het "kruipen" van water in de bedrading mogelijk de oorzaak is van al deze flauwe storingen.
Ik ga het verder oppakken met mijn rechtsbijstand. Dank allen voor jullie reactie's.
Als de oplossing is gevonden zal ik dit uiteraard ook melden. :)
11 jaar
simpel is te zeggen
computer a is defect door water
dan moet je ook concluderen dat alle stekkers en daar toe behorende draden mogelijk door water zijn aangetast en advies om die kabelboom te vervangen.
in geval van lekke kvs-sensor en de koelvloeistof is in de computer gekomen, dan heb je dus de sensor,kabelboom en computer dat vv moet worden.
Nieuwe update............
Nu na weken met droog weer nagenoeg geen enkele storing meer gehad. Alles werkt zoals het moet.
Auto reageert heel snel op gasgeven, houdt niet in en heeft behoorlijk trekkracht. Het opnieuw programmeren van de BSI en reinigen en verbeteren van de massapunten heeft zijn vruchten afgeworpen.
Echter vorige week en de weken daarvoor was het bijzonder mistig weer.
Na één week met flinke mist komen de storingen ineens heftig weer terug. Onregelmatig lopen van de motor, licht inhouden bij optrekken, licht schikkende motor.
De toerenteller gaat weer op en neer, de displayverlichting schokt, het dimlicht brand afwisselend fel en minder fel. Het ABS storingslampje komt weer tevoorschijn.
Nieuw euvel geconstateerd: het dimlicht ging na het wegrijden volledig uit en weer aan, dit gebeurde tot nu éénmaal en ongeveer 5x tijdens het rijden naar huis.
Het ging zosnel dat ik niet met zekerheid kan zeggen of ook de binnenverlichting/dashboard uit ging maar ik schrok me wezenloos.
Gelukkig is er verder niets gebeurt maar het was donker op een drukke weg en dan wil je niet zonder verlichting rijden.
Het is nu weer een weekje droog en af en toe een bui. Storing nagenoeg niet merkbaar, ik wordt er gek van.
De eerst volgende keer dat de wagen flinke storing heeft moet ik hem naar de garage brengen en daar achter laten.
Iemand nog suggesties?
10 jaar
Je gelooft het nooit dat al deze ellende veroorzaakt werd door de dynamo.
Nadat deze is vervangen loopt de auto als een trein.
De garagehouder gaf aan dat er niets te meten viel aan de dynamo maar een 6de zintuig zullen we het maar noemen zorgde ervoor dat men besloot de dynamo te wisselen.
Probleem opgelost, alleen jammer dat het mij zoveel geld heeft gekost.
Onkunde garage???? waarschijnlijk niet en dus gewoon pech gehad.
Ben blij dat het opgelost is, zo zie je maar........
10 jaar
Na bijna 1 jaar toch weer een tevreden Peugeot rijder .Vind het leuk voor jou dat het is opgelost , en bedankt voor de feedback.
onkunde wil ik niet zeggen , maar bij spanningswisselingen, opvliegende toerentallen , en al het water wat al binnen geweest is, zie je door de bomen het bos niet meer , toch altijd bij dit soort problemen zie je vaak dat de grote boosdoener de dynamo is, de spanningsverschillen hebben op het hele circuit invloed , bij een vliegtuig is alles dubbel uitgevoerd op het gebied van electronica , en nog gaat het wel eens fout, waarom. hier en daar toch nog gekoppeld
gr Thorpe
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar