close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206 cc 2006: Weerstand

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1587, Vermogen (kw): 80

Hallo,
Ik heb een uitdaging waar ik wel wat expertise bij kan gebruiken.
Ik heb een 206cc met automatische climat controll.
Een paar weken terug besloot mijn ventilatie systeem tijdens het rijden ineens op standje vol gas te gaan. Ik heb nog om mij heen gekeken maar ik was echt alleen dus het ging uit zich zelf en ook niet meer uit te krijgen.
Na veel lees en uitzoekwerk o.a. hier op de site kwam ik er achter dat het waarschijnlijk de weerstand was.
Fast forward.
Weerstand besteld via kenteken en chassis nr.
Ik heb de Ventilator ontmanteld, weerstand vervangen en het geheel weer terug geplaatst.
Het ventilatie systeem werkt weer perfect naar behoren.
Alleen klinkt nu een kort tsjilp geluid bij het starten of aanzetten van het systeem. Daarna niet meer. Ook niet bij het wisselen van ventilatie stand.
Ik heb het opnieuw uitgebouwd, buiten de auto Getest met een accu draait als een zonnetje. Voor de zekerheid schoongespoten, contact spray erin en weer terug geplaatst. Je raad het, vogel weer terug. Goed gekeken of hij goed zit en nergens klemt.
Omdat ik het nooit eerder gehoord heb, heb ik de ventilator er wéér uitgehaald😅 en met de oude weerstand terug geplaatst.
Geen gekke geluiden geen vogels alleen een woeste ventilator op de hoogste stand.
Nog maar eens eruit, nieuwe weerstand erin en Ja de vogel is weer terug ook op de hoogste stand....
Het geluid is Max 2 sec te horen en dus alleen bij het starten van de motor of bij het aanzetten van het ventilatie systeem. Het geluid veranderd iets qua toon afhankelijk van de ventilator stand.
Eenmaal aan, blijft het stil ongeacht of ik de ventilator harder of zachter zet.
Ben best bereid om de motor te vervangen als de koolborstels op zijn. Maar dat verklaard voor mij niet waarom mijn oude weerstand niet voor het geluid zorgde en de nieuwe wel.
Oude weerstand: behr 9140010283
Nieuwe weerstand: vemo: v42-79-0005

laaaaaang verhaal maar ik ben een vrouw😂

Bedankt voor het antwoorden alvast !

Geplaatst door

Chicky (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien een rare vraag, je hoort niet de multiriem onder de motorkap even dit geluid maken ?
Doe de motorkap eens open , en luister eens als iemand anders de auto start.

Dat lijkt mij niet het probleem, het geluid klinkt ook bij het aanzetten van de ventilator.
het is niet de start motor. Als ik namelijk de ventilatie op off zet en dan de motor start is alles stil. Als ik met draaiende motor de ventilator inschakel klinkt het geluid.

Chicky 0

4 jaar

Kan theoretisch zijn dat de startstroom door de nieuwe weerstand anders is maar vrees voor je kachelmotor. Als je de ventilator op maximaal zet en dan de auto start, hoor je het piepje dan ook?
Want het piepje is naar alle waarschijnlijkheid een lager van je kachelmotor en misschien hoor je het niet met de oude weerstand omdat die volop aan staat. Vrees dat je ook aan een andere kachelmotor toe bent. De weerstand is waarschijnlijk stuk gegaan doordat de kachelmotor teveel stroom vraagt bij het aanlopen.

memos 250
badge

4 jaar

Ja , ik hoor het ook op de maximale stand, dan klinkt het ook op zn hardst en langst. Dat was ook mijn gedachte dat de kachel zelf vervangen moest worden alleen vond ik het raar dat ik het nooit eerder heb gehoord. Vandaar dat ik dacht, voor ik een nieuwe ga kopen, test ik eerst nog even de oude weerstand. En dan hoor ik dus niets.

Chicky 0

4 jaar

Je had de kachelmotor uitgebouwd en toen ook getest en toen hoorde je niets. Dus is het niet de weerstand. Toch?
Kan naar mijn idee dan toch alleen maar je kachelmotor zijn want ingebouwd in de auto kan een lager net iets anders belast worden dan uitgebouwd. Zou het voor lief nemen en als het erger wordt kun je altijd de kachelmotor nog vervangen....

memos 250
badge

4 jaar

Dat zou je denken inderdaad...
Behalve dat mijn auto duidelijk last heeft dat er een nieuwe weerstand in zit, zelfs mijn koplampen reageren er op als ik de ventilator aan zet. Ik ga op zoek naar een nieuwe motor maar vraag mij af of dan t probleem opgelost is. Ik duim want t is zonde van de kosten anders...

Chicky 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.