Peugeot 307: Wegzakkend koppelingspedaal

Bouwjaar: 2003

Bij m'n Peugeot 307 SW (2.0 hdi 110 pk) heb ik het volgende eigenaardige probleem: Het koppelingspedaal zakt van tijd tot tijd weg. De slag die het pedaal maakt is nog net genoeg om te ontkoppelen, maar je moet het pedaal dan wel helemaal tot strak op de bodem wegtrappen. Ook werkt dan de cruise control niet meer omdat het koppelingspedaal te laag staat (sensor bekrachtigd).

De auto is hiervoor al meerdere keren bij de garage teruggeweest. Tijdens deze "bezoeken" zijn inmiddels beide hydraulische cilinders (zowel die in de auto als die bij de motor) vervangen, en ook is het hydraulische systeem van de koppeling al meerdere keren ontlucht.

Het probleem blijft zich echter nog steeds voordoen. Je kunt het pedaal dan wel met de voet omhoog trekken, maar na verloop van tijd (kan dagen/weken goed gaan) zakt het pedaal weer weg. Bij de garage weten ze het volgens mij nu eigenlijk ook niet meer. Nu willen ze nog een keer beide cilinders gaan vervangen?!

Omdat de symptomen precies hetzelfde zijn als voor het vervangen van de cilinders, heb ik het vermoeden dat de oorzaak toch echt ergens anders gezocht moet worden. Heeft iemand enig idee of andere suggesties?

Holsappel

Geplaatst door Holsappel (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

heemskerk4251 (0), 19 jaar geleden

Arjan,

Is mij van de week ook overkomen. Ik heb een 406 bouwjaar eind 2000. Na een uur filerijden was het pedaal gezakt tot de hoogte van het rempedaal. Normaal zit het koppelingspedaal veel hoger. Toen de file opgelost was en ik weer vaart kon maken viel het ineens op. Na een paar kilometer sprong het pedaal ineens weer omhoog. Tot nu toe geen last meer gehad. Ga eens na of het bij jou ook optreedt na filerijden. Wellicht wordt de koppeling te warm zodat er iets gaat klemmen?
Zijn er meer peugeotrijders die dit al eens hebben meegemaakt?
Ben benieuwd naar de reakties.

gr.

Cees


Frans205 (0), 19 jaar geleden

Klinkt als n defect zelfstelinrichting van het koppelingspedaal (denk ik)

Holsappel (0), 19 jaar geleden

Het heeft even geduurd maar hier een reactie op jullie berichten.

Cees, die keren dat het pedaal bij mij wegzakt, is juist als ik ’s ochtends de auto pak. Voor het starten van de auto trap ik het koppelingspedaal in en dan voel ik al of het wel of niet goed zit. Het kan zo van de een op de andere dag mis zijn. ’s Avonds zet je de auto weg en is er niets aan de hand, en de volgende morgen kan het dan zo in een keer mis zijn. Ik heb er tijdens file rijden ook eens opgelet, maar daar verneem ik geen hoogte verschillen van het pedaal gedurende het file rijden. Wat Frans betreft, het lijkt me sterk dat het met de zelfstelinrichting te maken heeft. Als het pedaal wegzakt kun je het met de voet wel weer omhoog trekken (neus van de schoen eronder zetten). Hierdoor zuigt de hydraulische cilinder weer vol en werkt (voorlopig) de boel wel weer.

Afgelopen maandag is de auto weer naar de garage geweest en zijn beide cilinders nogmaals vervangen. Nu maar hopen dat het probleem dit keer wel verholpen is. Zelf krijg ik pas hoop als ik de komende vier a vijf weken geen problemen meer ondervindt. Graag had ik ook nog wat reacties uit de professionele hoek gezien, maar blijkbaar is dit toch een probleem dat niet vaak voorkomt.

Gr.

Arjan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.