het kan dagen goed gaan en dan zo ineens weigert de motor door te starten , soms draai ik de sleutel om en probeer het opnieuw en doet hij wel , dacht eerst dat het aan mijn sleutel lag , maar met de sleutel van mijn man zelfde probleem. Heeft dit iets te maken met een startrelais , of het contactslot? Of is het misschien iets heel anders.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meten of er een signaal-spanning op de kleine startmotor-aansluiting komt tijdens starten op moment dat het probleem zich voordoet. Er zal toch eerst iets gedaan/gemeten moeten worden om tot een (redelijke) diagnose te komen.
vandaag mee naar de dealer geweest en aan de computer gezet , het volgende stond er voor , intelligente service centrale (BSI) Tijdelijke storing, Informatie motor toerental via electronische eenheid , er werd mij vanalles verteld wat het kon zijn , maar is mij niet duidelijk of er nu een bepaald iets vervangen moet worden, ze hadden het over kleppen, distriebutie riem en één of ander stop ding wat met breekbouten vast zit. Kan iemand mij een iets betere of duidelijke uitleg geven !!!!
11 jaar
Je bedoeld dus dat de motor af en toe niet aan wil slaan. M.i. had je beter om duidelijke uitleg kunnen vragen bij de betreffende dealer n.a.v. hun bevindingen omdat zij een live-indruk hebben gekregen van de motor/auto?
Het verhaal kleppen stellen: bij deze motoren komt het nogal eens voor dat de kleppen gesteld dienen te worden omdat ze dicht staan met slecht aanslaan tot gevolg, vooral te merken bij de koude start. Kleppen stellen bij deze motoren is een redelijk grote klus, waarbij o.a. de distributie-riem los moet. Afhankelijk van de staat, of het vervangingstermijn van de riem, kan het verstandig zijn om bij zo'n reparatie de distributie-set gelijk te vernieuwen omdat eigenlijk alles al gedemonteerd is vanwege het kleppen stellen.
Het verhaal over het stop ding: deze zit, vanwege het startbeveiligings-systeem, achter een stalen plaat op de brandstofpomp. De stalen plaat is vastgezet met zogenaamde breekbouten om het voor ongenode gasten (en monteurs) lastiger te maken het systeem te saboteren. Als de dealer geconstateerd heeft dat de stop-klep de oorzaak is, dan moet de stalen plaat eraf om dit onderdeel te vervangen. Heeft de dealer verder nog aandacht geschonken aan die tijdelijke storing over het motortoerental???? Ook bij dit probleem zou het voor een juiste diagnose handig zijn als de storing zich voor zou doen als de motor aan het diagnose-apparaat "hangt" zodat de garage kan constateren of het probleem zich in het startbeveiligings-systeem zit, of toch in een toerental-sensor en/of aansluiting hiervan.
Kleppen stellen is dus in mijn ogen niet nodig, want het probleem doet zich niet alleen voor bij een koude start , maar ook als het buiten warm is en /of als de motor zelf nog warm is. En de uitleg bij de dealer was het kan dit zijn het kan dat zijn, maar net zoals u al zei , als je het ene los moet halen , kun je het andere ook beter vervangen , toen ik hem vroeg wat dat ging kosten en of het probleem dan ook verholpen zou zijn . Kreeg ik schouderophalend een kan ik niet garanderen antwoord en daar achter aan, ik moest me maar eens afvragen of het geen tijd werd er afscheid van te nemen , gezien de kosten op zo n ongeveer 1400 a 1500 euro uit zou komen, tja dan denk ik , typisch dealer praatje, terwijl we er al jaren klant zijn, de auto ziet er nog hardstikke goed uit , niet uitgeleefd ofwat , de bodem is nog knetter hard. Dus ik zou niet weten waarom ik hem weg zou moeten doen. En ja het zou inderdaad handig zijn als de motor weigerde wanneer hij aan het apparaat staat , maar dat doet ie natuurlijk nooit, dat is net als kiespijn , en als je bij de tandarts bent is het over ha ha. Maar wil wel graag meer van je weten van wat je het laatste schreef : probleem zich in het startbeveiligings-systeem zit, of toch in een toerental-sensor en/of aansluiting hiervan.
waar zit bijvoorbeeld de toerental censor en kun je bijv. het startbeveiligings systeem gewoon vervangen of moet dan ook alles eraf , kun je dit ding ook apart doormeten? Heb van de dealer beetje idee , dat ze er geen zin in hebben en liever een auto verkopen.
Ik hoor graag van u weer Hans
11 jaar
je kan bij diverse bedrijven een andere stopklep halen. die kun je met behulp van een plus van je contact voeden
zo als je hem op contact zet dat hij dan pas diesel in je hogedrukpomp brengt. met contact afzetten dan gaat de spanning eraf waarna de klep voor zorgt dat de verdeelpomp geen diesel meer krijgt. gevolg motor slaat af.
met de klep die er nu op zit, zit echter meer op, durf niet zo direct te zeggen wat. in ieder geval een en ander ter beviliging qua meenemen.
hiervoor moet je de verdeelpomp op aanpassen, degene die deze kleppen verkopen zullen je daar wel mee kunnen helpen.
heb niet alles gelezen maar zo uit verhaal kunnen de klep in de verdeelpomp en de kleppen zelf het probleem geven
ook hebben ze bij de garage de accu nog getest , , moest 500 nog wat aangeven en gaf 423 aan, misschien kun je proberen hoe het met een nieuwe accu gaat, we hebben afgelopen maandag maar eens eerst een andere accu gekocht, we hebben aan de verkoper gevraagd of er ook eventueel een zwaardere in mocht , aan de hand van het kenteken heeft hij gekeken er moet een 70 in en er zat een 50 in ofzo. dus die van 70 gekocht ( 135 euro ) thuius er in gezet, loopt de hele week prima, wil ik vanmorgen boodschappen doen, en wat denk je , hij laat me weer staan
11 jaar
Bovenaan De kop van dit topic staat; "de accu is goed"..
Toch de accu vervangen.?
ja Ralf , in mijn ogen was de accu goed , maar bleek bij testen van accu niet zo te zijn , met accu meten stond er voor accu vervangen, maar de monteur zei tegen mij als hij onder de 400 komt zou ik hem vervangen nu nog niet. we hebben het toch gedaan dus.
11 jaar
wat me vaak opvalt is het volgende.
als hij een enkele keer (koud of warm) niet wil starten dit vaak de stopklep van de hogedrukpomp is.
wil hij koud niet starten en vooral in de winterperiode, dan kan het de kleppen en gloeibougies voornamelijk zijn. dan is het probleem ook elke keer aanwezig.
accutest gaf dus aan accu vv. dit heb je gedaan. je schrijft zelf dat de startmotor goed ronddraaid. als dit toerental te laag is dan wil hij ook niet starten. dus met een goeie accu kan het zo zijn dat hij iets sneller draait.
als hij niet aanslaat, wat merk je dan, dat alleen de startmotor rond gaat of dat hij soms wil aanslaan maar niet doorpakt
Hallo Werner, de stopklep van de hoge druk pomp , is dat dat ding met breekbouten??
accu is inderdaad vervangen , zelfs door iets zwaardere zoals ik beschreef hiervoor, hele week niks geen problemen gehad , en kreeg er net beetje goed gevoel over dat probleem opgelost was , maar niet dus.
als hij niet aanslaat merk ik dat de start motor rond gaat , net of je staat te melken zeggen ze bij ons in twente. gloeibougies zijn na gekeken en zijn goed.
11 jaar
stopklep zit onder een gegoten stuk metaal achterop de hogedrukpomp.
dat metaal zit inderdaad met breekbouten vast. door simpel de bovenkant af te slijpen kun je de stopklep perfect vv zonder de hogedrukpomp te moeten verwijderen.
let op heb zelf keer meegemaakt dat ze de verkeerde stopklep monteerde. gevolg hij sloeg toen perfect aan maar niet meer af.
dit doordat het de verkeerde klep was.
Oke werner , maar dit moet dus wel bij de garage gedaan worden, bedoel t is niet iets wat mijn man zelf zou kunnen. Maar kunnen ze er zo bij of moet er weer van alles af om erbij te kunnen?
11 jaar
als je eigen kwaad maakt dan lukt het in een uur.
reken er 1.5 tot 2uur voor dat ze mee bezig zijn.
op zich moet er niet veel af. maar je moet een aparte geschakelde plus naar toe leggen. die moet je dan ook netjes wegwerken, en met een zekering beveiligen.
het ergste is dat je de kap eraf moet slijpen waar de oude stopklep onder zit. met kleine slijptol kun je er niet bij dus moet met luchtslijptolletje, alleen duurt dat wat langer. tevens moet je zowiezo oppassen dat de vonken niks in brand zetten.
in den bosch ken ik een dieseltechniek bedrijf die het betreffende klep kunnen leveren en ook eventueel monteren.
weet zelf niet waar je vandaan komt en of je in de buurt een bedrijf hebt die aan zo'n klep aan kan komen
Helaas , ik woon in Wierden bij Almelo, zal morgen eens even wat informatie winnen bij de dealer, kijken wat zij zeggen, heb nu in ieder geval informatie of hoe het gaat en hoelang het ongeveer duurt, kunnen ze me geen poot uittrekken.
11 jaar
Auto na andere garage gebracht, zij hebben de auto nagekeken , de stopklep is schoongemaakt en er was een stekker van een sensor ofzo bij de stopklep die niet helemaal geweldig was, dus vervangen. en hoppa auto deed direct . Helaas ex dealer , daar zien ze mij niet meer terug, de huidige garage heeft er een nieuwe klant bij. Jullie allemaal bedankt voor de goeie tips .
11 jaar
mocht je toch problemen krijgen met de stopklep dan kan deze altijd nog vv worden.
belangrijkste is dat het gemaakt is.
of dit nu bij dealer of andere bedrijf is maakt niet uit.
heb ook helaas diverse maal gezien dat ze bij een bedrijf zijn geweest en dan bij dealer maar terecht komen
dit ivm bedrijf reparatie verkeerd heeft gedaan en klant stil is gevallen daardoor.
of dat ze er niet uitkomen en de auto brengen voor controle.
helaas zie ik te vaak het eerste dat gebeurt.
maar andersom is het ook, je probeert elke klant zo goed mogelijk te helpen en mijn ervaring is zo dat dealer daar vriendelijker mee omgaat dan een universeel garage. daar heb ik te vaak geen goeie ervaring mee gehad.
Dat ben ik ook wel met je eens Werner, maar mijn vorige garage , drong er uit eindelijk alleen maar op aan dat ik afscheid moest nemen van mijn auto en uiteraard hadden zij nog wel een geschikte auto voor ons. Dan voel ik me niet erg serieus genomen, dit gebeurde elke keer als ik me bij de garage liet zien, zelfs toen ik een mail stuurde afgelopen maandag voor een prijsopgave, kreeg ik die reactie. dat was voor ons de reden er eens een andere garage er na te laten kijken.
11 jaar
ik begrijp het en geef je volkomen gelijk. jammere is dat er te vaak.
heb dat ook soms gehad toen ik voor me eigen auto bij de dealer moest zijn.
dan stel je simpel een vraag en krijg je een antwoord waar je niks mee kunt. je voelt dan je niet erg serieus genomen.
belangrijkste is dat de andere bedrijf u perfect heeft geholpen en dat hopelijk in de toekomst ook voor u zal doen
hopen dat er geen problemen er naar voren komen
Te vroeg gejuicht, helaas, we hadden woensdag de auto bij de garage , hij liep toen wel nadat stopklep schoon was gemaakt en stekkertje was vervangen van sensor ofzo , donderdag zijn distributie riem, waterpomp en spanrol vervangen, ook hebben we ze gevraagd de kleppen te stellen tegelijkertijd, omdat dit toch moest gebeuren, en ook gelijk de apk gedaan, vrijdag is er nog een terugslagklep geplaatst zodat brandstof niet terug kan lopen, auto liep perfect , zaterdag tussen middag heb ik auto nodig en wil hij weer niet starten, de garage gebeld , nu komen ze zo van de garage hier , afwachten maar weer.
11 jaar
ik wil de reactie van de dealer zeker niet goedpraten dat je de auto weg moet doen. maar bij deze auto een stopklep schoonmaken is naar mijn mening ook een verhaal voor het sprookjesboek. ik denk gezien de klacht ook dat het verstandig is deze klep (startonderbreker) eruit te halen en te vervangen voor een universele stopklep. overigens wel een lastig klusje van een paar uurtjes.
Dan zal ik ze dat is ff zeggen, als de auto niet loopt heb ik er ook niks aan toch, gewoon vervangen de stopklep dus.
11 jaar
@harry.
lastig klus is het niet direct. laatste keer dat ik het heb gedaan was ik nog geen 2uur totaal mee bezig.
eerste keer deed ik er wel wat langer over dit ivm ik niet wist tot hoever ik kon slijpen.
achteraf bleek ik gewoon door de oude stopklep heen kon slijpen, dit ivm de plek waar je de sleutel op zet onderop zit.
misschien heeft iemand nog een ander idee , van wat het zou kunnen zijn???
Mocht het de stop klep niet zijn
11 jaar
probeer eerst die klep maar, kans is vrij groot dat dit je klacht oplost. je moet een keer wat ondernemen. feitelijk is er ivm de eigenlijke klacht nog niets aan de auto gerepareerd.
als ik de klacht zo lees dan kan het eigenlijk alleen de stopklep zijn.
kleppen stellen en gloeibougies zijn eigenlijk al gedaan.als hij dan nog niet wil starten dan houd je alleen deze klep eigenlijk over.
veel meer techniek zit er niet in.
laat de stopklep maar vv
klep is iets van 50euro en het vervangen reken daar anderhalf tot 2uur voor en daarna weet je of het effect heeft.
ik verwacht dat dit de oplossing is verder nog nooit andere problemen gehad met deze motor
Nou eindelijk weer berichtje, wilde toch eerst afwachten of de auto wel bleef doen. Nadat de auto zaterdag was afgesleept door garage. Heb ik hun gezegd de stopklep toch maar te moeten vervangen, daar ik had begrepen dat deze was schoongemaakt ( blijkt dus niet zo te zijn , was iets anders) . De stopklep is dus niet vervangen !! De monteur belde dinsdag dat auto weer goed liep , er blijkt ergens een soort kastje te zitten ( bsi ofzo) waar stekkertjes dan wel contactjes in of aan zitten , deze waren roestig / oxyderen , zijn schoongemaakt en hij loopt weer perfect sinds dinsdag dus al.
11 jaar
En hebben ze de oorzaak, dus waardoor de contactjes zijn gaan oxideren, ook gevonden en opgelost?
Ik denk dat ik het probleem van het oxyderen wel weet , voor de zomervakantie hebben we een nieuwe voorruit gekregen , na een fikse regenbui was de vloer binnen in de auto aan de bestuurders kant telkens helemaal nat. Ik ben toen terug gegaan na de zaak waar de ruit vervangen is , bij nadere inspectie bleek er een luchtbel in de kit te zitten, dit is toen verholpen. Ik heb gezocht op google bij afbeeldingen wat een BSI kastje is , en ik kom dus afbeeldingen tegen van het zekerings kastje, dus dit heeft heel goed de oorzaak kunnen zijn. Als het op een andere plaats in de motor zit , hoor ik dat graag van jullie
11 jaar
De BSI is meer dan alleen een zekeringkastje. De nederlandse benaming is ISC en dat staat voor Intelligente Service Centrale. Deze benaming zegt m.i. genoeg over z'n functie. Een lekkende voorruit kan goed de oorzaak zijn, maar betekent in de meeste gevallen vroeg of laat het einde van de BSI/ISC omdat (lek) water ook voor inwendige oxidatie zorgt. Afwachten dus.
blij dat de oorzaak is gevonden en de rede waarom het is gebeurt.
net wat hans zegt let in de winter goed op ivm op printplaat oxidatie staat dit geen goei teken is op de werking van de printplaat.
dit was ook iets wat we nooit hadden kunnen zeggen ivm we niet wisten dat er waterlekkage is geweest
Ik hou het in de gaten , en weet nu tenminste mocht hij toch weer gaat weigeren , waar de oorzaak zit. In ieder geval iedereen bedankt voor het advies en meedenken. En Werner , aan zulke dingen denk je eingelijk niet meteen , pas toen ze het zeiden van de oxydatie , ging bij mij het lampje branden, wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar goed het is opgelost en kan weer lekker gebruik maken van mijn auto , is wel lekker met dit nederlandse weer. ha ha
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar